חליטות צמחים הן בריאות ומרגיעות, אבל לא רק בחורף מומלץ ליהנות מחליטה טעימה ובריאה. עונת הקיץ מביאה איתה צמחי מרפא מזינים בעלי סגולות מיוחדות אשר טובים לבריאות ומומלצים לשילוב בחליטת צמחים קרה ומרעננת.

קשה שלא לפתוח עם הנענע והסגולות המקררות שלה. הנענע היא צמח תבלין קלאסי לקיץ הישראלי ולאקלים הים תיכוני ונהוג להוסיף אותה למים, חליטות וסלטים. דווקא המנהג לשתות חליטת נענע בחורף, למרות שטעמה נפלא, פחות מומלץ במידה ורוצים להתחמם. הנענע בעלת אנרגיה מקררת ולכן גם אם אנו שותים חליטת נענע חמה, הפעולה שלה על הגוף דווקא מצננת אותו. שימרו את חליטת הנענע לימי האביב והקיץ והוסיפו אותה למי השתיה שלכם באופן קבוע, גם לטעם טוב וגם לצינון הגוף. מעבר לכך הנענע מרגיעה את מערכת העיכול ועוזרת בהסדרת המקצב הטבעי של תהליך העיכול. היא מסייעת בהרגעת מתחים, כאבי ראש וכאבי בטן.

הלימונית או עשב הלימון מאופיינת בניחוח מרענן ונעים במיוחד, שכמעט כולם אוהבים. הריח הלימוני שמקורו בשמנים הארומטיים של הלימונית, בעל איכות נהדרת של הרגעת הנפש ממתחים וסטרס, חיטוי נגד פטריות, חיידקים ועוד. היא טובה למערכת העיכול כמרגיעה נפיחויות וגזים ותהיה מצוינת להרגעת קוליק בטן אצל תינוקות. משתמשים בלימונית בתרבויות המזרח השונות כחלק מהתזונה במרקים, חליטות, כחלק מתבלין הקארי וכתוספת למאכלי ים. 

לימונית (צילום: גלית רוזן)
לימונית (צילום: גלית רוזן)

בנוסף לכל אלה, הניחוח שבשמנים הארומטיים מעלה את רמת האנרגיה ומפיג מתחים, מרגיע כאבים שונים ונדודי שינה. אם הכנתם חליטה עם לימונית ושאפתם את ניחוח האדים לרווחה תוך כדי חיוך גדול, זה לא מקרי. הלימונית תורמת לשיפור מצב הרוח ובהחלט בימי הקיץ החמים כשאנו נוטים להיות עצבניים יותר בעקבות החום, חליטת לימונית עשויה לסייע ולהפיג את המתח ולצנן את הגוף בעזרת האנרגיה המקררת שלה.

צמח נוסף וחשוב בקיץ הוא השיבא. רבים מצמחי המרפא מרירים וזאת הודות לחומרים הפעילים השונים הנמצאים בהם. כך גם השיבא, או בשמה העברי – לענה. ישנם סוגים רבים של לענות ברחבי העולם, רובן מרות מאוד ובעלות אנרגיה קרה. השיבא שבארצנו מאופיינת במרירות והארומטיות שלה. המרירות והשמנים האתרים מסייעים לנו להיפטר מפתוגניים וטפילים במערכות הגוף השונות. בקיץ אנו מגנים על הגוף שלנו בהרבה פחות שכבות וחשופים ליותר מזיקים, כך שחשוב לסייע למערכת החיסון והעיכול לסלק רעלים ופתוגנים. חליטת שיבא מרירה תסייע בשמירה על מערכות הגוף. כמו כן לשיבא סגולות אנטי דלקתיות - היא מקלה על בעיות במערכת הנשימה ומרגיעה כאבי בטן.

שיבא (צילום: גלית רוזן)
שיבא (צילום: גלית רוזן)

כדי ליהנות מחליטה מאוזנת, אני ממליץ לשלב בין שלושת הצמחים בכמות לפי הטעם האישי, ולשתות חליטה בריאה שתסייע לכם לשמור על בריאות טובה גם לאורך הקיץ – בבית, בחופשה ובמיוחד בטיול.

ישנם מקומות שאימצו את הטבע כחלק מאורח החיים. ברשת מלונות "מטיילים" החליטו לספק לאורחים את האופציה לקטוף מהצמחים שבגינת התבלינים בכל מלון, ולהכין חליטה גלילית, בריאה ומרעננת.

בכל מלון תמצאו גינת תבלינים עם צמחי תבלין ומרפא והמלצה לחליטת הבית. כך למשל במלון "הווילג'" ממליצים על שילוב של מרווה, שיבא, לואיזה ולימונית, אך כמובן שהאורחים עצמם יכולים להרכיב לעצמם חליטה אישית לפי הטעם ממגוון הצמחים בגינת התבלינים: מרווה, נענע, גרניום, שיבא, לימונית, לואיזה וזעתר.

הכותב הוא הרבליסט בכיר, נטורופת ומטפל ברפואה סינית