כמה מנות פרי ביום מומלץ לאכול כדי להפחית את הסיכון לסכרת מסוג 2? מחקר אוסטרלי חדש שם למטרה לבחון את הקשר בין צריכת פירות לבין עמידות האינסולין (החומר המופרש מהלבלב שנועד לפרק סוכרים בדם), העלה ממצאים חדשים שעשויים לעזור לכל אחד ואחת מאיתנו להימנע מסוכרת מסוג 2.

תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, שם הוסבר כי לאחר בחינה של 7,675 נסיינים (מתוכם 45% גברים ו-55% נשים בגיל ממוצע של 54 שנים), מבוגרים שאכלו שתי מנות פרי ביום הפחיתו משמעותית את הסיכון לפתח סוכרת, בהשוואה לאנשים שאכלו פחות מחצי מנת פרי מדי יום.

מגש פירות (צילום: אינג אימג')
מגש פירות (צילום: אינג אימג')

בתוך אוכלוסיית המחקר, הפירות הנצרכים ביותר היו תפוחים (23%), בננות (20%), תפוזים ופירות הדר אחרים (18%). כמו כן, המחקר מצא התאמה בין צריכת פירות לרגישות לאינסולין. כלומר, אנשים שצרכו יותר פירות ייצרו פחות אינסולין כדי להוריד את רמות הגלוקוז בדם, מדד המשקף, בין היתר, שיפור בעמידות לאינסולין. 

בהשוואה למשתתפים עם צריכת הפרי הנמוכה ביותר, למשתתפים עם צריכת פרי בינונית (230 גרם פירות ביום, שווה ערך לכ2 מנות פרי) היה סיכון מופחת ב-36%  לפתח סוכרת מסוג 2 לאחר 5 שנים, לאחר ביצוע התאמות לגורמים תזונתיים ואורח חיים שעלולים לבלבל את תוצאות המחקר. תוצאות אלו דומות למחקר אוסטרלי גדול אחר שהראה כי היצמדות להמלצות התזונה האוסטרליות למניעת סוכרת הכוללות המלצה לאכילת 2 מנות פרי (כ-300 גרם בסך הכל) הובילו לירידה של 32% בסיכון לפתח סוכרת כעבור 12 שנים.

מסקנת המחקר היא כי פירות מפחיתים את הסיכון לחלות בסוכרת. צריכת הפירות בכמות של כ-230 גרם ביום הביאה לרמות אינסולין נמוכות יותר ובהתאמה המדד המשקף עמידות לאינסולין. מבחינת סוגי הפירות והקשר למניעת סוכרת, תוצאות המחקר לא הראו קשר מובהק בין פרי זה או אחר, למעט ההמלצה לשלב כמות זו של פירות כחלק מתפריט מאוזן למניעת סוכרת.  

בדיקת דם, סוכרת (צילום: istockphoto)
בדיקת דם, סוכרת (צילום: istockphoto)

לדברי עינת מזור-בקר, דיאטנית תזונה וסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת: "במשך שנים רבות פירות נחשבו כקבוצת מזון אשר ממנה מומלץ לאכול בהגבלה עד הימנעות מוחלטת. אין ספק שפירות הם הממתק האידיאלי לחודשי הקיץ ובכלל, והמחקר הנוכחי גם הוא מאשש את החשיבות באכילת פירות".

עוד אמרה: "פירות מהווים מקור לסיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון והשילוב של כל המכלול הזה מקושר למניעת מחלות שונות. הנתונים מהמחקר הנוכחי הראו שאנשים שצרכו פירות הפרישו פחות אינסולין ובכך הפחיתו את העמידות לאינסולין ואת הסיכויים לפתח סוכרת. מחקר זה ואחרים תואמים את עקרונות התזונה הים תיכונית המומלצת לסוכרתיים ולשאר האוכלוסייה אשר ממליצה לשלב מזונות טבעיים מן הצומח כבסיס עיקרי לתפריט. עבור סוכרתיים או טרום סוכרתיים מומלץ להתייעץ עם דיאטנית על מנת לקבל הדרכה כיצד לשלב את הפירות בתפריט באופן בו ישפיעו לטובה על הסוכר, האם בשילובים מסוימים והאם במקום פחמימות אחרות".