כבר בגיל צעיר מטמיעים בנו, או לפחות מנסים להטמיע, את חדוות הקריאה. ילדים אוהבים לשמוע סיפור לפני השינה ובגן מוקדשת לכך במיוחד "שעת סיפור". הספריות העירוניות וחנויות הספרים מציעות מבחר רחב של ספרות מקומית ומתורגמת והורים מעודדים את ילדיהם לקרוא כדי להעשיר את הידע האישי שלהם, לתרגל את ה-א'-ב' ובעיקר, להציע אלטרנטיבה חינוכית למסכים. אך לא רק ילדים יכולים להרוויח מקריאת ספרים. גם אנשים בוגרים יכולים להפיק הנאה מספר טוב שמציע ריגוש או ידע נרחב בנושא כלשהו. מי שהנחילו לו את האהבה לספרים בגיל צעיר, ידע להעריך אותם גם בגיל הבגרות ואפילו בגיל מבוגר יותר, שבו לקריאה יתרונות גדולים אף יותר. 

אז מה הם היתרונות בקריאת ספרים בגיל השלישי? 

קריאת ספרים מסייעת בתחום החברתי. קשישים ומבוגרים סובלים לעתים קרובות מבדידות חברתית מסיבות שונות. הצטרפות למועדון קריאה, מעין חוג שבו נפגשים כל חודש לקרוא ספר מסוים ואז מדברים עליו, מציעה מפגש חברתי בעל ערך, המפגיש את הקורא עם אנשים שיש להם עניין ונושאי שיחה דומים. באחוזת פולג דיור מוגן נפגשים הדיירים בכל חודש לדבר על הספר שבחרו, ולנהל עליו דיון מעמיק. 

הקריאה משמשת מעין "התעמלות" למוח ומסייעת בעיכוב ואף מניעה של אלצהיימר ודמנציה. קריאת ספרים מספקת גירוי מנטלי ושומרת על המוח. הקריאה עצמה, כמו גם העיסוק בדמויות ובהתפתחות העלילה, מפעילים את חלקי המוח השונים, משמרים את הדמיון וחוש הסקרנות וחשובים לשמור על בריאותו.  

קריאת ספרים מעשירה את הידע הכללי, חושפת את הקורא לנתונים חדשים ופותחת בפניו עולם עשיר של ידע בנושאים שונים. וכמו שאומר המשפט הידוע "ידע הוא כוח", הדבר נכון לקוראים בכל הגילאים, לא רק לבני הגיל השלישי. 

הקריאה מספקת נושאי שיחה חדשים ומעניינים: בני הגיל השלישי נמרצים והיום שלהם מלא פעילויות. אך גם עבור מי שאינו כה עצמאי או מתקשה בניידות, קריאה של ספר מספקת נושא מעניין לשיחה עם בני משפה או חברים, ואפילו עם הדור הצעיר במשפחה, שהשיחות איתו יכולות לעתים להיות מאתגרות עבור שני הצדדים. 

ספרים  (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
ספרים (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

קריאה מציעה עיסוק נעים שגם ממלא את הזמן. אחרי שפרשו לגמלאות והילדים בגרו, יכולים בני הגיל השלישי לעצור את מירוץ החיים המטורף, וכשזמנם בידם הם מחפשים פעילויות מהנות למלא בהן את היום. קריאת ספרים היא עיסוק שמציע הנאה מידית ואינסופית, בכל שעה ובכל מקום, ללא מגבלות. 

קריאה היא עיסוק נעים ומהנה שאינו דורש ציוד מיוחד או כושר גופני, אלא רק כורסה נוחה ותאורה טובה. טוב ואולי גם כוס תה מהבילה ועוגייה בצד, לתענוג מושלם באמת. 

חנה בוקצ'ין, דיירת באחוזת פולג דיור מוגן, מנהלת את מועדון הקריאה של האחוזה ומנתחת את הספר שהיא בוחרת בכל חודש בכלים פסיכולוגיים יחד עם חברי המועדון. "לעתים מתעורר בין החברים דיון סוער בעקבות ספר זה או אחר, ואז אני יודעת שבחרתי טוב", היא אומרת.