אנחנו כל כך עסוקים בקורונה, שכמעט שכחנו שעונת השפעת כבר כאן. בקרב ילדים ותינוקות, השגרה כוללת גם צינון והתקררות מתמשכת והם מתמודדים עם אף סתום ואדמומי, נזלת שלא פוסקת ועור שמתייבש בקלות בפנים ובגוף.

לפי נתוני רשת בתי המרקחת סופר-פארם נרשמה עלייה חדה של עשרות אחוזים בצריכת תרופות להקלה על צינון ושפעת, וגם בצריכה של מוצרים נלווים כמו טישו, מדחומים ותרסיסי אף: 71% עלייה ברכישת תרופות לצינון ושפעת, 80% עלייה בתרופות לכאבי גרון, 76% בתרופות לשיכוך כאבים וחום לילדים, 19% במדי חום, 57% במכשירי אינהלציה, 29% עלייה בתרסיסי אף ו-20% עלייה ברכישת טישו.

beurer מדחום ללא מגע 249 שח. להשיג באתר סופר פארם (צילום: יחצ חול)
beurer מדחום ללא מגע 249 שח. להשיג באתר סופר פארם (צילום: יחצ חול)

"אנו ערים בחודש האחרון לעלייה חדה בתחלואה במחלות החורף ובראשן השפעת, ביחס לשנה שעברה", אומר אופיר רובין זכיין ורוקח בסופר-פארם. "זה קורה בראש ובראשונה על רקע הפחתת ההגבלות והשימוש במסכות ביחס לשנה שעברה. עלייה חדה של קרוב ל-80% נרשמת גם בתרופות להורדת חום עבור ילדים, בין היתר על רקע החזרה השנה לגנים ולבתי הספר. שהייה המרובה בחללים סגורים, שלעיתים אינם מאווררים מספיק, מהווה קרקע פורה להתפשטותן של מחלות שונות. מומלץ להקפיד לשמור על היגיינה, שטיפת ידיים, אוורור חדרים, ושימוש במכשיר אדים בעת הצורך". 

חורף בריא: טיפים לטיפול בהתקררות וגודש בקרב תינוקות

תינוקות מצטננים לא פעם במהלך חודשי החורף, כאשר הצטננות זו מלווה פעמים רבות בגודש באף ובבית החזה, מה שיכול לבוא לידי ביטוי בהופעת נזלת, אף סתום, חרחורים בנשימה (נשימה רועשת) וקושי לאכול מבקבוק או לינוק. התייעצנו עם אנה קוגן, אחות ויועצת הנקה מוסמכת למותג התינוקות NUBY, בכדי להבין כיצד ניתן לעזור ולהקל על הקטנטנים במהלך התקררות והתסמינים הנלווים אליה.

אמבט חם - רחצה במים חמים ואדים חמים במקלחת יכולים לסייע לתינוק לפינוי ההפרשות מחללי האף. ניתן לחמם את האמבטיה ולשחרר את המים החמים כדי שאדי המים ימלאו את החלל  לפני הכניסה לרחצה.

צבעי וצעצועי אמבט מבית NUBY למשחק והנאה בזמן אמבטיה (צילום: יחצ חול)
צבעי וצעצועי אמבט מבית NUBY למשחק והנאה בזמן אמבטיה (צילום: יחצ חול)

שימוש בסטרימר לאף - מומלץ להשתמש בחומרים טבעיים המותאמים לתינוקות הקטנים שמבוססים על ריכוזי מלחים שונים, מסייעים בפינוי הגודש באף והופכים את ההפרשות לפחות צמיגיות, מה שמאפשר לתינוק לפלוט אותן החוצה. כדאי להשתמש במי מלח לפני השינה והאכילה כדי לפנות את הגודש לפני התחלת האכילה (תינוקות נושמים דרך האף ולכן מתקשים לסנכרן את האכילה והנשימה בזמן שיש ריבוי הפרשות בדרכי הנשימה).

סטרימר איזוטוני בייבי לתינוקות מגיל לידה. להשיג ברשתות הפארם וקופות החולים (צילום: אסף לוי)
סטרימר איזוטוני בייבי לתינוקות מגיל לידה. להשיג ברשתות הפארם וקופות החולים (צילום: אסף לוי)

חלב אם - אפשר לטפטף מספר טיפות של חלב אם לאף של הקטנטנים ואז להחזיק אותם במנח של ״גרעפס״ כדי לסייע להפרשה לצאת החוצה, גם חלב אם ביכולתו לרכך את הצמיגיות של ההפרשות.

עיסויים - עיסוי באזור האף במעגלים עדינים, יכול לסייע לפינוי ההפרשות, המגע יכול לאפשר הרגעה עבור התינוק. לפני ביצוע העיסוי לשחרור הגודש ניתן להניח רטייה חמימה על האף כדי לשחרר את הנוזלים.

שימוש במפזר אדים - שימו לב לנקות ולהחליף את המים אחרי כל שימוש למניעת הצטברות חיידקים. הלחות למעשה גורמת להפרשות להיות פחות צמיגיות ומאפשרת את הפינוי שלהן חיצונית.

שואב נזלת - מצבים של גודש בדרגה בינונית הם נפוצים ולעיתים יש צורך בסיוע חיצוני לפינוי ההפרשות, כיוון שהריאות של התינוק טרם בשלות ודרכי הנשימה שלהם צרים מאוד. ניתן להסתייע בשואב נזלת בעדינות מבלי לפגוע ברקמת האף העדינה של התינוק, שימו לב לא להפעיל וואקום חזק מידי כדי לא לגרום לדימום מקומי. שואב נזלת אשר האמא שולטת בעוצמת השאיבה עדיף על פני שואב אלקטרוני במקרים כאלה. 

Nuby ערכה לניקוי האף והאוזניים אצל תינוקות 28.90 שח.  להשיג בחנויות השיווק המובחרות ובאתר היבואן אינטרסן (צילום: יחצ חול)
Nuby ערכה לניקוי האף והאוזניים אצל תינוקות 28.90 שח. להשיג בחנויות השיווק המובחרות ובאתר היבואן אינטרסן (צילום: יחצ חול)

NUBY שואב נזלת לתינוק 39.90 שח. להשיג בחנויות השיווק המובחרות ובאתר היבואן אינטרסן (צילום: יחצ חול)
NUBY שואב נזלת לתינוק 39.90 שח. להשיג בחנויות השיווק המובחרות ובאתר היבואן אינטרסן (צילום: יחצ חול)

שימוש במנשא והגבהת מנח - במהלך היום והלילה המנשא יכול להקל על התינוק מבחינת הנשימה, כיוון שהוא מאפשר פינוי של ההפרשות. בזמן הנקה או האכלה מומלץ להגביה את המנח של התינוק, באופן שיקל עליו לנשום בזמן האכילה. אפשר לעשות זאת בסיוע כרית ההנקה או כרית מתחת לפלג הגוף העליון בהאכלה מבקבוק.

מומלץ להגביה את מנח התינוק בעת האכלה (צילום: יחצ חול)
מומלץ להגביה את מנח התינוק בעת האכלה (צילום: יחצ חול)

שימוש במגבוני אף או טישו - באופן טבעי, כאשר אנחנו מרבים לנגב את אזור האף, הניירות מגרים את העור ופוצעים אותו כל פעם קצת יותר. החזרה על הפעולה שוב ושוב לאורך היום גורמת לפציעה עמוקה יותר המספיקה לגרות את העור, ולעיתים אף לדמם מעט. מומלץ להשתמש במגבונים מיוחדים לתינוקות וילדים, העשירים בלחות אופטימאלית, בריח מנטה עדין המקלים על ניקוי אף נוזל. 

ד''ר פישר. מגבונים לניקוי האף ורענון הנשימה. להשיג ברשתות הפארם, בתי המרקחת וברשתות המובחרות (צילום: יעל האן)
ד''ר פישר. מגבונים לניקוי האף ורענון הנשימה. להשיג ברשתות הפארם, בתי המרקחת וברשתות המובחרות (צילום: יעל האן)

אגב טישו, מנתוני סקר של קלינקס עולה כי טישו הוא המוצר הנפוץ ביותר שילדים מצטיידים איתו לביה"ס, 64% מהילדים מקפידים לשים בתיק טישו ואילו 54% מהילדים משתמשים בטישו בפורמט ממחטות.

ממחטות הנייר הממותגות לילדים של קלינקס. להשיג ברשתות הפארם, בתי המרקחת וברשתות המובחרות (צילום: יחצ)
ממחטות הנייר הממותגות לילדים של קלינקס. להשיג ברשתות הפארם, בתי המרקחת וברשתות המובחרות (צילום: יחצ)

הכי חשוב - הרבה חום ואהבה

לצערנו, אין טיפול מיוחד שניתן לתת כפתרון לווירוסים הנפוצים שגורמים להתקררות בקרב הקטנים. חשוב לשים לב שהילד מקבל מספיק מזון, מפריש מספיק שתן ולמעשה ״לשרוד״ את התקופה עם כמה שיותר חום ואהבה מההורים. חשוב לעקוב אחר כמות החיתולים הרטובים שהתינוק מפריש לאורך היממה. זהו הסימן הראשון שהתינוק מקבל מספיק מזון, כאשר נצפה לחיתול רטוב כל 6 שעות לכל היותר. במקרים שיש הפחתה בכמויות השתן, הדבר יכול להצביע על התייבשות ויש צורך לפנות לרופא או מוקד רפואי. 

במצבים של גודש בחלל האף ובדרכי הנשימה נבחין כי קצב הנשימה של התינוק יהיה מוגבר. באופן טבעי, תינוקות נושמים מהר יותר ממבוגרים, 40 נשימות לדקה בממוצע, לעומת 20-12 נשימות לדקה בממוצע למבוגר. עם זאת, במידה והתינוק נושם יותר מ-60 נשימות לדקה או אם נראה קושי נשימתי ניכר (בית החזה קורס פנימה בנשימה או חוסר סימטריה) יש לקחת את התינוק באופן מידי למוקד רפואי קרוב.

בכל מקרה שיש ספק - יש לגשת לבדיקה במוקד רפואי. רק בריאות!