עידן הפוסט-קורונה מתאפיין בשינויים רבים, כאשר הבולט מביניהם הוא הרצון לחזור למראה טבעי ככל הניתן. בגזרת האופנה אנחנו שמים לב למעבר לבגדים ונעליים נוחים, כגון סניקרס ואוברסייז; בעולמות הביוטי הדבר מתבטא בהעדפת מוצרי איפור המעניקים מראה עור טבעי וזוהר, עם כיסוי חלקי; ואילו בתעשיית השיער שמים לב למגמה מעניינת: פחות החלקות, ויותר תלתלים! גם מעצבי העל נותנים במה למתולתלות בתצוגות האופנה, הפקות אופנה, מגזינים מובילים, סרטים, וכן ברשתות החברתיות. 

תלתלים מימין: לוריאל פרופסיונל. משמאל: קרסטס (צילום: יחצ חול)
תלתלים מימין: לוריאל פרופסיונל. משמאל: קרסטס (צילום: יחצ חול)

קצת סדר בבלאגן

מהם המאפיינים הפיסיים של שיער מתולתל? בשורש השערה, הפקעת מפותלת והיא הסיבה לגדילה והתנועה הסיבובית של התלתל. תאי הקורטקס (החלק הפנימי של השיערה) שזורים זה בזה ולא מסודרים כמו בשיער חלק. הצורה האליפטית של שיער מתולתל מונעת מהסבום להגיע משורשי השיער לקצוות השיער והתוצאה היא שיער יבש יותר.
האתגר הידוע בקרב שיער מתולתל הוא יובש, מכיוון והרבה יותר קל לשומנים אשר יוצאים מבלוטות השומן בקרקפת לעבור ישר בתעלת שערה חלקה מאשר לעבוד בצורה מגולגלת בתעלת שיער מתולתל. היובש הוא אותו הגורם שמקשה להשתלט על השיער.

לשמירה על התלתל אנו נדרשים לשני תנאים חשובים: מניעת חדירת לחות לתוך השיערה – על מנת שהקשר שאחראי למבנה התלתל לא ייפגם והזנת השיער ומניעת יובש מכיוון שיובש יוצר חשמל סטטי והתקרזלות של השיער. כמו כן, הענקת גמישות ואלסטיות לתלתל (בדיוק כשם שקפיץ צריך להיות משומן ולא חלוד ע"מ שיהיה קפיצי).

שיער מתולתל הוא רגיש ושברירי מטבעו. הוא יכול להיות שופע או קשה לשליטה ולעיצוב. הטיפולים הכימיים והפיסיים המיועדים לשלוט בשיער מתולתל משנים בסופו של דבר את סיב השערה. הקשקשים מאבדים את הסדר שלהם, הסרמידים נשברים, סיב השערה מתייבש ונשבר. הקשרים היוניים ומבנה השיער משתנה, והופך פחות עמיד, קשה יותר לשליטה ולעיצוב. 

מראה שיער מתולתל לפי חברת הטיפוח מקנדה מורוקנאויל     (צילום: Vito galvango)
מראה שיער מתולתל לפי חברת הטיפוח מקנדה מורוקנאויל (צילום: Vito galvango)

שווה כל תלתל

מומחי השיער של המותג הבינלאומי קרסטס, חולקים טיפים ועצות לבעלות שיער מתולתל:

סירוק שיער מתולתל- תלתלים זקוקים להסרת קשרים קבועה אחרי כל חפיפה, אבל לא כל המברשות הן יעילות עבור סוג השיער המתולתל. מומלץ להשתמש במברשות שיער שאינן צפופות. במידה ואין ממש קשרים מומלץ להבריש את השיער באמצעות האצבעות כבר בזמן החפיפה.

טעות נפוצה - לאסוף  את השיער בזמן שהוא רטוב, כך שהכלור שבמים שנספג בשיער גורם לו להתייבש. אל תעשו זאת ותנו לשיער להתייבש באופן טבעי.

ייבוש השיער - בכדי שמבנה התלתל ישמר טוב יותר מומלץ לאחר החפיפה להגיע לרמת ייבוש של 50% כדי לתת לתלתל להתעצב באופן חופשי ולקבל ייבוש טבעי.

גזירת שיער - מומלץ לגזור מפעם לפעם את קצוות השיער בכדי לתת לו רעננות ומראה קופצני יותר. 

לחות והזנה - במידה ונרצה לעזור לתלתל להיות קבוע לאורך זמן ארוך יותר, רצוי למשוח אותו בקרם לחות עדין ייעודי, מה שעוזר לשמור על תלתל טבעי שיראה בריא, מבריק וקליל כמו אחרי החפיפה. 

מוצרי טיפוח ייעודיים לשיער מתולתל: MOROCCANOIL, טרזמה, ד\'\'ר פישר, STYLE (צילום: יעל האן,יחצ)
מוצרי טיפוח ייעודיים לשיער מתולתל: MOROCCANOIL, טרזמה, ד\'\'ר פישר, STYLE (צילום: יעל האן,יחצ)

בעבר לא היו מוצרים ייעודיים המתאימים לתלתלים, אך כיום, אפשר למצוא מוצרים נהדרים שעושים את ההבדל בין שיער מבולגן לרעמה מפוארת. הנה רשימה חלקית:

טרזמה: סדרת Botanique Hemp + Hydration כוללת שמפו ומרכך לשיער יבש המכילים שמן HEMP ותמצית פרח ההיביסקוס. הסדרה פותחה במיוחד על מנת להעצים את הברק בשיער ולהעניק לו הזנה עמוקה בלחות. 18.90 ש"ח. 

Style Aromatherapy: מותג טיפוח השיער מרחיב את סדרת "FRIZZ CONTROL מתולתלות" ומשיק לראשונה בישראל קרם לחות לשיער לפי רמת קרזול. לקרם הלחות לשיער מתולתל הקיים בסדרה מצטרפים שני קרמים חדשים המיועדים לשיער גלי ולשיער מקורזל. 39 ש"ח. 

קרסטס: סדרת CURL MANIFESTO (קרל מניפסטו) ייעודית לטיפוח שיער גלי עד מתולתל, ומתולתל מאוד עד מקורזל. הסדרה כוללת אמבט חפיפה (שמפו) ,מרכך, מסכה, שמן הזנה, קרם- ג'ל לשיפור הגדרת התלתלים, ספריי מרענן וגם טיפוח ייחודי ומזין שניתן במספרות הממלא את התלתלים בלחות ומגביר את הברק והאלסטיות של התלתל. הסדרה מתאימה לכל סוגי התלתלים.

לוריאל פרופסיונל: סדרת CURL CONTOUR, סדרה לטיפוח שיער מתולתל הכוללת שמפו ומסכה המתאימים לכל סוגי התלתלים.

ד"ר פישר: PERFECT CURLS סדרת תכשירים (שמפו, מרכך ומסיכה) המסייעת בעיצוב שיער מתולתל ומקורזל. הנוסחה משלבת רכיב חדשני וייחודי המסייעת בהפחתת פריזיות וחשמל סטטי. תכשירי הסדרה מועשרים ברכיבי לחות, בפרו ויטמין B5 ובויטמין E להזנה ולסיוע בריכוך השיער ובשמירה על גמישותו. 29-39 ש"ח. 

סדרת הטיפוח המקצועית קרל מנפיסיטו לתלתלים של קרסטס. להשיג במספרות המורשות בלבד (צילום: יחצ)
סדרת הטיפוח המקצועית קרל מנפיסיטו לתלתלים של קרסטס. להשיג במספרות המורשות בלבד (צילום: יחצ)