הבדיחה בין הרופאים והמטפלים שמעניקים טיפולי הסרת שיער היא שהטיפולים הללו הפכו להיות נפוצים ממש כמו לק. בתקופה של תחילת הקיץ, ככל שהבגדים מתקצרים ובגדי הים מופיעים מבעד לעדשות הסלפי לרוב מתרחשת עלייה בפניות לטיפול הפופולרי. אם גם אתם מתעניינים במראה חלק יותר - הנה כמה עובדות חשובות.

אז והיום – על יעילות הטיפול

כדי להבין עד כמה הטיפולים להסרת שיער מוצלחים ופופולריים בימינו כדאי לחזור קודם קצת אחורה. מכשירי הלייזר הומצאו אי שם בשנות ה-60 של המאה שעברה, אך רק שני עשורים אחר כך החזיקו בטכנולוגיה שמצליחה "לאתר" את זקיקי השיער, ועדיין הסיכון לכוויות ובעיות אחרות היה גדול. למעשה רק באמצע שנות ה-90 החלו להציע טיפולים להסרת שיער בלייזר לקהל הרחב.

בישראל הוצע הטיפול בכמה רשתות אסתטיקה, הוא נחשב אז להליך ארוך, כואב ויכול היה להתאים רק לאנשים בעלי עור בהיר ושיער כהה. מי שבעיקר פנה לטיפול היו נשים שביקשו להסיר שיער מבית השחי והמפשעות וגם גברים עם שיעור ניכר באזור הגב, הצוואר והכתפיים.

עם השנים והפיתוחים הטכנולוגיים הרבה השתנה באופי הטיפול. כיום הסרת שיער היא הליך טיפולי קצר הרבה יותר (ברוב המקרים מדובר בסדרה של כ-10-8 טיפולים), הוא אינו כרוך בכאב, הסיכון להופעת כוויות או פיגמנטציה נמוך מאוד והתוצאות מצוינות – גם בעבור נשים וגברים בעלי עור כהה. שילוב התכונות הללו לצד השינוי במודל היופי הגברי הביאו להצפה בפניות וכיום גברים ונשים כאחד מגיעים לטיפולים ולא מרגישים שום בושה בכך. 

יתרה מכך, אם לפני עשרים שנה היה צריך "לשבור תוכנית חיסכון" על מנת להיכנס לסדרת טיפולים ומספר המקומות לטיפול היה מועט, היום ניתן למצוא בכל פינת רחוב מכון או מרפאה להסרת שיער, וחלקם פתוחים רצוף גם בשעות הערב המאוחרות. לא פחות חשובה העובדה כי מחירי הטיפולים הוזלו משמעותית עם השנים, והם נגישים כיום הרבה יותר מבעבר.

איך נראה הליך הסרת שיער בלייזר?

לפני התחלת טיפול ממלאים המטופלים הצהרת בריאות וחותמים על טופס הסכמה לטיפול. אם בהתאם להצהרת הבריאות קיימת בעיה שיכולה להצביע על גורם הורמונלי עורך הרופא בירור נוסף. לאחר מכן מתחילים בסדרת טיפולים קצרים (עד שעה ולרוב הרבה פחות) במרפאה, כאשר בין טיפול לטיפול יש לתת זמן לשיער להתחיל לצמוח שוב – בין 3 ל-10 שבועות בערך. סדרת טיפולים מסתיימת כעבור כ-10 טיפולים לערך, כאשר ישנם מכונים שמציעים טיפולים "לכל החיים" (זאת מכיוון שלא ניתן באמת להסיר את השיער לצמיתות, אלא לדלל אותו משמעותית). שיפור ניכר אפשר לראות בדרך כלל כבר לאחר 3-2 טיפולים. המכשירים כיום יכולים להעניק דילול של עד 80%-90% באזור המטופל.

מה מסירים?

גברים: אם פעם היה ניתן לראות גברים עם שיער גוף שיוצא מצווארון החולצה (מקדימה ומאחורה), כיום המודל הגברי הוא חלק בהרבה והגבר הישראלי מגיע בהמוניו ומבקש להסיר שיער מהאזורים הללו: גב, כתפיים, צוואר, חזה, בטן. 

נשים: בתי שחי, מפשעות, רגליים, פנים וצוואר.

אחריות בשוק פתוח

מכשירי הלייזר או המכשירים המבצעים את הסרת השיער בטכנולוגיית קרני אור השתכללו מאוד ונמצאים היום במרפאות האסתטיקה של קופות החולים, ברשתות האסתטיקה הגדולות ואף אצל קוסמטיקאיות. כאשר בוחרים היכן כדאי לבצע טיפול שכזה, מומלץ לקחת מספר שיקולים בחשבון, שכן מדובר בהליך שבידיים לא מקצועיות עלול לגרום לפגיעה בעור – כוויות, פיגמנטציה או כתמים היפופיגמנטריים (כתמים לבנים שיכולים להישאר למשך חודשים על העור). 

מומלץ לבחור בגוף מקצועי המציע פגישת ייעוץ מקדימה עם רופא שמכיר את המכשירים השונים. הרופא יוכל לאבחן בצורה מקצועית את הבעיה והאם מדובר בבעיה הורמונלית שקשורה לשיעור יתר, וכך תוכלו לקבל תמונה רחבה יותר על הטיפול ועל התוצאות שלו. כאן חשוב לציין כי השם הנכון יותר לטיפול יהיה "דילול שיער", שכן בשל שינויים הורמונליים ואחרים לא ניתן להסיר שיער לצמיתות, ומי שמבטיח לכם הבטחה כזאת מוליך אתכם שולל.

נמוך אבל קיים - על הסיכונים שבהסרת שיער

כאשר בוחרים לעבור את הטיפול אצל רופא ניתן גם להימנע יותר מסיכונים ומסיבוכים, וגם לטפל בהם מהר ונכון יותר אם חלילה אלה קורים. בין הסיכונים ניתן למנות הופעה של כוויות מדרגה ראשונה או שנייה, זאת אם לא מקררים את העור בצורה מספקת לפני שקרן הלייזר פוגעת בזקיקי השערות. הימצאות של רופא בחדר הטיפול תוכל לספק טיפול מידי וכן מרשם לתרופות ומשחות שיגרמו להחלמה מהירה של האזור, בעוד שטיפול לא מהיר או נכון באזור יכול להביא להופעה של כתמים למשך תקופה ארוכה.

התגובה ההפוכה – שיעור יתר בפנים בקרב נשים צעירות

תופעה נוספת שעלולה להתרחש בידיים לא מקצועיות היא צמיחה פרדוקסלית - תגובה לא רצויה לטיפול שמתרחשת בעיקר בקרב נשים צעירות (25-18) בעלות עור כהה, באזור הפנים והצוואר. הצעירות מגיעות להסרת שיער, אך עקב בעיה הורמונלית או שימוש לא נכון במכשיר הטיפול הן חוות דווקא צמיחה מוגברת של שיער בפנים כתגובה לטיפול. מומלץ כאמור להתייעץ עם רופא לפני תחילת הטיפולים.

הכותב הוא מומחה בדרמטולוגיה ומנהל תחום רפואת עור ברשת כללית אסתטיקה