חודש אוגוסט הגיע ואיתו גם השעה לחשוב על החזרה ללימודים ובפרט על העלויות. כיום המחיר הממוצע לציוד בית הספר לילד, נע בין 700 ל-1,250 שקלים, כאשר מחירו של ילקוט בשוק נע בממוצע בין 250 ל-350 שקלים וכלי כתיבה קרוב ל-400 שקלים. 

איך בודקים מה חסר, כמה צריך, ואיפה לקנות? נועם נדב, מרצה מזה 16 שנים לילדים ב"חוגורדון" של האקדמית גורדון (תוך שימוש בשמונה משחקים שפיתח), ומייסד ומנכ"ל של "מפנה חוויה פיננסית", מסביר. 

רשימת קניות כמו של גדולים

כדאי להכין רשימה של כל מה שנחוץ לשנת הלימודים הקרובה ולראות מה יש כבר בבית ומה חסר, במיוחד לילדים עם אחים גדולים. השנה האחרונה הייתה שנת קורונה בה לא למדו הרבה וצפויים עודפים רבים במיוחד.  

שקיפות מול הילדים של הסכום המיועד לקניה תסייע להם להחליט האם הם רוצים להוציא יותר כסף על ילקוט חדש השנה, או להשתמש בישן ולשמור את הכסף לפריט אחר אותו הם רוצים יותר. שיתוף בקבלת ההחלטות מחזק את תחושת האחריות. תופתעו לגלות כי הם יודעים להחליט ולהתמודד עם ההשלכות. בסיום, עברו על הרשימה בשנית. אולי יש מוצרים לא הכרחיים וניתן לוותר עליהם.

ביחד חושבים וחוסכים

בנו איתם טבלת תקציב אישי שכוללת את כל הפריטים, ולצידם כתבו את הסכום שהם עולים. כך הם לומדים מהו סדר עדיפויות ואיך לוותר. העיקר שיהיה ניתן להראות את המספרים לנגד עיניהם ויוכלו לחשב ולהשוות. ספרו להם גם על אלטרנטיבות להוזלת עלויות, כדי להשתמש בזה בכל תחום להבא.

יוצאים לקנות

אל תסתנוורו. "שמרו" על העיניים, במיוחד שמדובר בילד ראשון שעולה לכיתה א'. ישנה התרגשות גדולה מצד הורים והילדים אבל הימנעו מלהיסחף עם הילדים בדברים היקרים. מחברות חכמות, תיקי גלגלים ותיקי מותגים שיכולים להגיע למחירים של 350-250 ש"ח. מומלץ לא ישר לקנות מותגים ולמצוא תחליפים זולים יותר ולא פחות איכותיים כמו חנויות זולות בסופר של חרדים, להזמין מחו"ל, חנויות בקמפוסים של אוניברסיטאות ועוד. 

להפוך את חוויות הקנייה למהנה

ניתן להפוך את החוויה למשחק, לדוגמה תחרות - מי מוצא על המדף את המוצר הזול ביותר? למשל, עטים במחיר הנמוך ביותר. תחרות נוספת - מי מוצא את המבצעים הכי שווים?  ניתן להכיר לילדים את אמצעי התשלום - אפשרו לילד לשלם בקופה (פעם במזומן, פעם באשראי וכו').

לא הכל הולך – זה בסדר!

לפעמים גם אם תכננו מראש, התקציב לא יסתדר עם כמות הפריטים שהילדים ירצו לקנות. מכיוון שהבעיה התקציבית מעוררת תסכול רב גם אצל מבוגרים, אל תתעלמו מהמצוקה הרגשית שלהם כאשר הם יבינו שהם לא יכולים לקבל הכל והם מתוסכלים מכך. הסבירו להם כיצד אתם מתמודדים עם זה כשזה קורה לכם. למדו אותם מה שידוע גם לכם – שכסף אמנם מקל על החיים, אבל האושר של אף אחד אינו תלוי בכך.

להרוויח כסף מהצד

לפריטים שהילדים רוצים לקנות שהם מעבר לתקציב שקבעתם מראש, תוכלו לתגמל עבור מטלות בית שהם לא אמורים לעשות כמו למשל שטיפת רכב, טיפול בגינה, מכירת צעצועים ישנים ועוד. ילד שחונך לשטוף את הכלים, לסדר את הבית, לשמור על אחיו הצעירים, הוא ילד שככל הנראה יצליח במשימת איתור העבודה טוב יותר. לכן, הורים, הקפידו לחנך את ילדיכם לאחריות ולעצמאות. כך תגדלו ילדים נבונים לא רק מעשית, אלא גם כלכלית.

החוויה של קניות ללימודים יכולה לעלות ביוקר בלי שנשים לב לכך. לכן חשוב לדעת לשים את הגבול בין העיקר לטפל והכי חשוב לדעת מתי לשים את היד על ההדק. הברירה הזו לא רק מיטיבה עם ההוצאות, אלא גם שומרת על הסביבה ובעיקר מעבירה שיעור חשוב לילדים. 

 הכותב הוא מרצה ב"חוגורדון" (האקדמית גורדון) ומייסד ומנכ"ל של "מפנה חוויה פיננסית"