בעוד מספר שעות ייכנס יום כיפור ועמו הצום. לקראת הארוחה המפסקת, קרן גרשון, מנהלת השיווק בחברת תבליני נפטון, ממליצה על תבלינים שיתאימו לתיבול הארוחה האחרונה שפותחת את הצום, יסייעו לתחושת השובע ויקלו על ההתמודדות מהימנעות מצמא ורעב.

מומלץ להימנע משימוש יתר במלח ותבלינים דומיננטיים, שעלולים לגרום לצמא וליובש ולהגביר את הרעב. לכן מומלץ למצוא תחליפים שיסייעו בהכנת הגוף לצום, יקלו על ההתמודדות עמו ועל חזרה לשגרה לאחריו.

תבלינים כגון כורכום, קינמון, הל וזנגוויל (ג'ינג'ר) מעוררים ומעודדים מחדש את מערכות הגוף, לכן מתאימים לארוחה המפסקת וגם לארוחה שלאחר הצום.

קינמון נחשב לתבלין פלא. מעבר לסגולותיו במניעת מחלות שונות, ניתן להשתמש בו גם כתחליף למלח וגם לסוכר.

כורכום נחשב לתבלין בריא ומומלץ, בעל תכונות אנטי דלקתיות ומאופיין בטעם אדמתי וחרפרף. מומלץ לתבל את המאכלים בכורכום לפני הצום, כדי להגביר את ייצור מיצי המרה של הכבד וכך "לנצל" את הצום לניקוי הגוף ושיפור תפקודו בצאת הצום. אורז מלא עם כורכום וזרעי כמון, יהיה תוספת מצוינת, טעימה ומשביעה.

זנגוויל (ג'ינג'ר) בעל טעם דומיננטי, משלב בין חריפות למתיקות, ניחן בסגולות בריאותיות רבות, אנטי דלקתי ומסייע בהפחתת כאבי שרירים.

זרעי שומר, אניס, כמון וכוסברה תורמים להרגשת מלאות ושובע, לניקוי הדם, לחילוף חומרים תקין ולהקטנת הכמיהה למתוק. מומלץ לשלבם במאכלי הארוחה. אם חוששים מטעמם הדומיננטי, ניתן לאכול חופן בתום הארוחה.

לזרעי הכוסברה גם טעם דומיננטי, עמוק ולימוני, המטשטש את היעדר המלח או הפחתתו. הזרעים גם תורמים לשיפור תפקוד המוח ומערכת החיסון.

תיבול סלטים ומנות ירקות בתבלינים כגון אורגנו, מרווה ורוזמרין יתרום להתמודדות עם הצום, כיוון שהם מרדימים את חוש הטעם, מקטינים רעב, מקטינים את הכמיהה למתוק ומווסתים את רמת הסוכרים בדם לפני צום.

במהלך היום שלפני הארוחה, מומלץ להרבות בשתיית מים עם לימון ונענע ובתום הארוחה לשתות תה צמחים מחוזק בתבלינים כגון קינמון, זנגוויל ועלי תבלון.

בצום עצמו – במידה ותוקפת את הצמים תחושת רעב, מומלץ להריח קינמון, ציפורן או הל, שיסייעו בדיכוי תחושת הרעב.

צום קל ומועיל!