"אחרי החגים נרזה הכל". את המשפט הזה אנחנו כבר שומעים כל שנה. אנחנו מציבי לעצמנו גבולות ואז פתאום מפירים אותם עם ההבטחה ש"הכל בשליטה". את ראש השנה עברנו אבל סוכות ושמחת תורה עוד לפנינו, וכמו בכל שנה כולנו חוששים מהארוחות המוגזמות והעלייה במשקל בתקופות החגים. אך עדיין יש תקווה וגם אם זה לא צלח בראש השנה עדיין אפשר לעבור את החגים בשלום, בלי לסבול, ובלי להזדקק לצום במוצאי החג. הנה שישה טיפים לשמירה על המשקל בתקופה עמוסה שכזאת. 

אל תרעיבו את עצמכם

מרבית האנשים היום חושבים שבעקבות הארוחה הגדולה שמגיעה צריך לצום עוד קודם, כדי לחסוך את הקלוריות - וזה צעד שגוי. אנשים שמדלגים על ארוחות במטרה לשמור את הקלוריות נוטים בסוף לאכילה מופרזת, בעיקר בשעות אחר הצהריים והערב. לכן יש להקפיד לאורך היום לאכול ארוחות מסודרות אך קלילות יותר כדי למנוע את תחושת הרעב, אך לאכול באיזון כדי לשמור את רוב הקלוריות לארוחת החג.

להתחיל מהקל אל הקשה

בארוחת החג התחילו מסלטים ומרק - אלה תורמים לתחושת שובע, ולרוב הערך הקלורי שלהם אינו גבוה. אך יש לשים לב לסלטים המכילים מיונז או כמות גדולה של שמן אשר מעלים את כמות הקלוריות. כדאי להסתכל על מגוון המזון שבשולחן ולמלא את הצלחת מתוך שיקול דעת.

אפשר להגיד "לא" לדודה

מלאו את הצלחת שלכם פעם אחת מכל טוב - ועל הסיבוב השני נסו לוותר. אפילו שהדודה לוחצת שתאכלו "רק עוד קצת". אל תחכו לתחושה הלא נעימה שאי אפשר לזוז וכואבת הבטן ותודו בייאוש בסוף הארוחה: "אכלתי יותר מידי".

מים מים בששון

הגבירו את השתייה במהלך הארוחה, רצוי לשתות מים. לא מים בטעמים ולא משקה עם מדבקת "רק 19 קלוריות", פשוט מים. שתיית מים מסייעת להגברת שובע ולהגברת קצב חילוף החומרים בגוף. מי שלא אוהב לשתות רק מים יכול להוסיף לכוס הרבה תוספות מעניינות שלא מעלות בקלוריות אך משנות הרבה בטעם, כמו לדוגמה: התוספת הקלאסית לימון ונענע, מים עם מלפפון, וגם יש אפשרות למי תותים - שיוצרים טעם מתקתק וניחוח מעולה, ומומלצים בעיקר למי שלא יכול להיפרד מתרכיזים ממותקים.

בורא פרי הגפן רק לקידוש

הגבילו את כמות היין - יין מתוק או מיץ ענבים לגמו בהגבלה. ואם כבר שותים, העדיפו ללגום יין אדום אבל בכמות מתונה.

ולקינוח

קשה להגיד לא לעוגה, וצריך לפעמים לאזן את הטעמים ולהכניס קצת מתוק. לכן כדאי לאכול קינוח קל, כמו סלט פירות מפירות העונה, או שוקולד מריר.

הכותבת היא דיאטנית קלינית בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר