לכבוד יום המיחזור של ישראל שחל היום, ערך מותג מוצרי החשמל הבינלאומי Beko סקר בשיתוף עם מכון גיאוקרטוגרפיה, שביקש לבחון את עמדות הציבור בישראל בכל הקשור לשמירה על איכות הסביבה, ולמידת נכונותו לפעול בנושא. התוצאות מעודדות ומעידות על כך שבקרב הישראלים קיימת מודעות גבוהה למשבר האקלים.  61% מהישראלים מודאגים ממשבר האקלים והשפעתו על החברה האנושית, ופועלים לשם כך.

תוצאות הסקר שנערך ע''י מכון גיאוקרטוגרפיה ביוזמת Beko (צילום: באדיבות Beko)
תוצאות הסקר שנערך ע''י מכון גיאוקרטוגרפיה ביוזמת Beko (צילום: באדיבות Beko)

הישראלים שומרים על הסביבה

לא פחות מ-89% מהישראלים, קרוב לכלל הציבור, מבצעים פעולות יומיומיות למען השמירה על איכות הסביבה ובעיקר צמצום השימוש בפלסטיק חד-פעמי (64%) וצמצום בזבוז המים (58%). אחריהם צוינו הפרדת פסולת למחזור (48%) וחיסכון בצריכת אנרגיה (44%).

נתון משמח נוסף העולה מתוצאות הסקר מראה כי 86% מהישראלים מבצעים באופן יומיומי יותר מפעולה אחת למען השמירה על איכות הסביבה. 57% מאלה שפועלים בקביעות למען השמירה על הסביבה, מבצעים שלוש פעולות ויותר, 19% מבצעים שתי פעולות ו-13% מבצעים פעולה אחת. 11% בלבד מהישראלים מודים כי אינם נוהגים לבצע פעולות למען איכות הסביבה ביומיום.

עוד עולה מהסקר כי 74% מכלל הציבור בישראל היו רוצים לעשות יותר למען הסביבה כשהחסמים העיקריים המונעים מהם לעשות כך הם בעיקר חוסר בזמן (47%) ובכסף (44%). 

הסקר נערך על-ידי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בקרב 512 גברים ונשים, בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל, המחוברים לאינטרנט.

מה גם אתם יכולים לעשות?

לרגל יום המיחזור הישראלי החל מידי שנה ב-8  בדצמבר, שרונה רומנו לזר, מומחית לשמירה על הסביבה ומנכ"לית חברת אורגניקזון בעלת מותג הטיפוח הטבעי ecoLove, מעניקה טיפים ועיצות כיצד מומלץ למחזר את מוצרי הביוטי בבית. לדברי רומנו לזר: "בשנים האחרונות עלתה בישראל המודעות למיחזור, בעיקר מיחזור אריזות, בקבוקים מוצרי מזון ואפילו חפצים ובגדים. אך הגיע הזמן גם למחזר את מוצרי הטיפוח שלנו ולעשות סדר בנושא".

אז מה זורקים לאן? את כל אריזות הביוטי שעשויות מפלסטיק או ממקורות מתחדשים כמו קנה סוכר להקפיד  לזרוק לפח הכתום שנועד למיחזור אריזות. מוצרי טיפוח המגיעים באריזות זכוכית, צנצנות זכוכית ובשמים מזכוכית לזרוק רק לפח הסגול. ומוצרי טיפוח עם אריזות נייר, קרטונים דקים והוראות שימוש מנייר לזרוק לפח הכחול.

שימוש חוזר ומיחדוש: רגע לפני שמשליכים  לפח את האריזה הבאה אפשר לחשוב פעמיים האם ניתן לבצע בה שימוש חוזר. אריזת בקבוק פלסטיק של כל מוצר טיפוח יכולה להפוך לזר פרחים ואילו צנצנת יכולה להפוך לכלי לאיחסון קטניות. נסו ליצור חיים חדשים באריזות קיימות.

מילוי חוזר: מילוי חוזר הוא מזמן לא טרנד והוא כאן כדי להישאר. בשנים האחרונות מותגים רבים מנגישים את האופציה האקולוגית ומאפשרים למלא שוב ושוב את אותן אריזות וכך לחסוך פלסטיק נוסף לעולם שלנו. העדיפו מיכלים גדולים הניתנים למילוי חוזר כמו ג'ריקנים של מוצרי רחצה.

סדר במגירה: עשו סדר במגירה ובדקו באיזה מוצרים אתן משתמשות ואיזה מוצרים אתן יכולות למסור לבנות משפחה, חברות. נהלו את המלאי שלכם בחוכמה ובהקפדה כדי לא ליצור מצב שמוצרים נזרקים לפח לפני תום השימוש.

בחרו חכם וסביבתי: שימו לב ממה האריזה שאתן קונות עשויה. העדיפו אריזות שעשויות ממקורות מתחדשים כמו קנה סוכר, אריזות מפלסטיק ממוחזר וכמובן אריזות שניתנות למיחזור או לשימוש חוזר. ככה נפחית את טביעת הרגל שלנו ונייצר פחות פסולת לעולם שלנו.

אריזות ממוחזרות של מותג הטיפוח אקולאב. פחי המיחזור של כתר (צילום: יחצ,דנה לביא,באדיבות כתר)
אריזות ממוחזרות של מותג הטיפוח אקולאב. פחי המיחזור של כתר (צילום: יחצ,דנה לביא,באדיבות כתר)

לאחרונה השיקה כתר סדרת פחים חדשה בעיצוב מינימליסטי ועדין עשויים מ-100% פלסטיק ממוחזר, הנערמים זה על זה, כדי לסייע בהפרדת פסולת ביתית. הפחים המצויינים יש לומר, מוצעים במחיר נגיש,  24.9 עד 69.9 ₪, ומגיעים בארבעה נפחים שונים:  5 ליטר, 10 ,20 ו- 30 ליטר, ובשלושה צבעים: ירוק בהיר, אפור ולבן.  
ניתן לרכוש כל פח בנפרד או את הסדרה המלאה, ולהפריד באמצעותה את הפסולת הביתית בנוחות ובקלות. פחי המיחזור החמודים ניתנים לתלייה על הקיר או דלת הארון, ומשתלבים נהדר בעיצוב הכללי גם כשהם מונחים על הרצפה. כל מוצרי כתר, כמו גם סדרת הפחים, ניתנים למיחזור מלא. את הפחים ניתן להשיג ברשת חנויות כתר בפריסה ארצית.

החברות הגדולות נרתמות למאמץ 

מותג הטיפוח האורגני ecoLove (אקו לאב) משיק קולקציית מוצרים באריזה משפחתית ג'ריקן של 5 ליטר, חסכונית ומשתלמת, הכוללת: מוצרי שמפו, מרכך, סבון גוף וסבון ידיים, המתאמים לכל המשפחה. כחלק מתהליך שימור איכות הסביבה, ecoLove הגדילו את אריזותיהם ובכך מקטינים את כמות הפסולת ומפחיתים גזי חממה שנפלטים ממוצרים וגורמים להתחממות כדור הארץ. האריזות כמובן ניתנות למיחזור. מחירים 209-229 ש"ח. 

מותג הטיפוח הניו יורקי Kiehl's יוצא בפעילות בסניפיו להעלאת המודעות לחשיבות המיחזור: מחזירים מיכלים ריקים ומקבלים מוצר מתנה!

מותג הטיפוח קיל'ס: מחזירים מיכלים ריקים ומקבלים מוצר מתנה (צילום: יחצ חול)
מותג הטיפוח קיל'ס: מחזירים מיכלים ריקים ומקבלים מוצר מתנה (צילום: יחצ חול)

חברת מרס (MARS), תאגיד הממתקים הבינלאומי, משקיעה מאות מיליוני דולרים בנושא הקיימות ופיתוח אריזות ממוחזרות, כך שיתאימו לתשתית המיחזור הקיימת היום, או צפויה להתקיים בעתיד הקרוב בשווקים שבהם היא פועלת ובהן ישראל. כיום, כמעט מחצית מכל סוגי האריזות בחברה עברו עיצוב מחדש ומטרת החברה לבסס כלכלה מעגלית שבה 100% מחומרי האריזה שלה לעולם לא יהפכו לפסולת, אלא ימוחזרו ויעשה בהם שימוש חוזר או קומפוסט.
חברת מרס מתחייבת לאריזות בר קיימא (צילום: באדיבות מרס)
חברת מרס מתחייבת לאריזות בר קיימא (צילום: באדיבות מרס)
 
רשת אפריל מציבה ב-44 סניפיה פחים סגולים המיועדים לאיסוף בקבוקי בושם הריקים. תאגיד תמיר אוסף את בקבוקי הבושם הריקים ומרכז את הובלתם למיחזור.
עמדת מיחזור לבקבוקי בושם ברשת אפריל (צילום: שוקה כהן)
עמדת מיחזור לבקבוקי בושם ברשת אפריל (צילום: שוקה כהן)