על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO) עונת השפעת הקרובה צפויה להיות חמורה יותר מהרגיל, זאת לאחר שבשנתיים האחרונות נרשמו מספרים נמוכים במיוחד של חולי שפעת, עקב אמצעי הזהירות ההיגייניים שננקטו במהלך מגפת הקורונה. החיסוניות הטבעית של הציבור לשפעת פחתה משמעותית ובעקבות הסרת אמצעי הזהירות מקורונה, ההתפרצות חורפית הקרובה של וירוס שפעת במקביל לנגיף הקורונה צפויה להדאיג את מערכת הבריאות.

במדינות הנמצאות בחצי הדרומי של כדור הארץ, שם עונת השפעת חלה בין החודשים מרץ לספטמבר, נרשמה עלייה ניכרת במקרי שפעת, שצפויה לחול גם על עונת השפעת בחורף הקרוב באזור המזרח התיכון. 

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית בביה"ח בלינסון: "כרגע, השפעת אצלנו עוד לא בשיאה ולכן זה בדיוק הזמן המתאים להיערך ולהתחסן. אני מצטרף להמלצות משרד הבריאות בישראל ורשויות הבריאות הבינלאומיות וממליץ לציבור הרחב, ילדים ומבוגרים כאחד, נשים בהריון, ובמיוחד לאוכלוסיות בסיכון  לא להמתין לגל ולהתחסן בחיסון השפעת בהקדם".

טיפים לחיזוק המערכת החיסונית בחורף 

חיזוק המערכת החיסונית חשוב בכל ימות השנה ועל אחת כמה וכמה בעונה הקרה, שעם בואה מתחילות להופיע "מחלות החורף" הנגרמות לרוב משהייה במקומות סגורים וחמים כמו גני ילדים ומקומות עבודה. לדברי סוזן באוורמן, דיאטנית קלינית בחברת הרבלייף: "לקראת החורף חשוב מאוד לחזק את המערכת החיסונית על מנת להמנע מהידבקות במחלות החורף. כדאי ורצוי לעשות זאת באמצעות תזונה נכונה, שינה איכותית ופעילות גופנית וכן הוספת מזונות שימזערו את הסיכון לחלות". באוורמן מעניקה 5 טיפים לחיזוק המערכת החיסונית והימנעות מהידבקות במחלות חורף:    

נוגדי חמצון
הם חומרים אורגניים המכונים גם אנטיאוקסידנטים, המנטרלים את נזקי הרדיקלים החופשיים בגוף ומסייעים במניעת מחלות, שמירה על מערכת החיסון ובעיכוב תהליכי הזדקנות. תוספת של נוגדי חימצון תוסיף הגנה לגוף. נוגדי-החמצון מצויים בעיקר בירקות מכל הסוגים, פירות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים, שקדים, וזרעים מסוגים שונים. 

כורכמין
פרוש השם כורכום בשפות רבות הוא שורש צהוב. מדובר בתבלין שנמצא כמעט בכל מטבח ישראלי ולו המון סגולות רפואיות. הכורכום נחשב ללהיט בקרב שוחרי בריאות וספורטאים הודות לפעולות האנטי אוקסידנטיות, אנטי סרטניות והאנטי דלקתיות שבכורכומין המכילות חומרים המחזקים את מערכת החיסון כמו אשלגן, וויטמין סי. ניתן ליטול את שורש הכורכום המיובש במרתח, במיצוי נוזלי, באבקה (עם שמן זית)  או בכמוסות.

חיזוק המערכת החיסונית באמצעות תזונה (צילום: יחצ הרבלייף)
חיזוק המערכת החיסונית באמצעות תזונה (צילום: יחצ הרבלייף)

כלורפיל
הצבע הירוק שבירקות ירוקים מתקשר לצמיחה חדשה ואנרגיה תוססת. העשירו את התפריט שלכם בסלטים טריים שבהם מבחר של עלים ירוקים (תרד, חסה, פטרוזיליה, מלפפון וכו'). ירקות בעל פיגמנט ירוק מכילים כלורפיל המשפר את חיידקי המעיים שלנו ובכך את בריאותנו, מעניק ברזל ומחזק את מערכת החיסון, מנקה את הגוף מרעלים ותורם לערנות ותחושת אנרגיה.

שום
"האנטיביוטיקה של הטבע", קוטל מספר רב של חיידקים שונים, עשיר בנוגדי חמצון המחזקים את הגוף וגם נפוץ מאוד כתרופת סבתא עממית. השום מגרה את המערכת החיסונית שלנו ובכך מסייע לחיידקי הפלורה של הקיבה להגיע לאיזון. על מנת שנפיק ממיטב השום את התועלת יש לחתוך ולאכול אותו חי וטרי על אף ריחו החריף.   

בצל
הבצל נודע גם הוא כבעל סגולות רפואיות עוד בזמנים קדומים. מעבר לכך שהוא מוסיף טעם לתבשילים וסלטים, הוא משמש כחומר משמר וגם חיוני מאד לבריאות. הבצל מכיל ויטמינים רבים, מינרלים, שמנים אתריים, אנזימים, חומצות אמינו ועוד, התורמים לבריאות הכללית ובחיזוק חיסוני. על אף ריחו החזק והחריף מומלץ לצרוך אותו חי וטרי בשילוב בתוך סלטים או קצוץ עם דבש.   

ג'ינג'ר
ברפואה הסינית נוהגים להשתמש בו כצמח מרפא כבר מאות שנים. הג'ינג'ר מסייע בחיזוק מערכת החיסון בדגש על מצבי הצטננות, שיעול, מחלות חורף ועוד. שורש הג'ינג'ר ידוע כמחמם וממריץ, יעיל לטיפול בדלקות ולשיכוך כאבים. בעוד שהשמנים הנדיפים שלו ידועים בתכונות אנטי חיידקיות ואנטי ויראליות. נהוג להשתמש בג'ינג'ר מיובש או טרי. אפשר להוסיף לאוכל או לשתות בתה מחמם עם דבש ולימון.

סטרימר לאף, קרמאף ד''ר פישר, בקבוק למתן תרופות NUBY, טפטפים קולדי (צילום: אסף לוי,אפרת אשל,יעל האן,יחצ חול)
סטרימר לאף, קרמאף ד''ר פישר, בקבוק למתן תרופות NUBY, טפטפים קולדי (צילום: אסף לוי,אפרת אשל,יעל האן,יחצ חול)

הקלה על תסמיני שפעת, צינון והתקררות

המותג הבינלאומי סטרימר (Sterimar) מציע סדרה של מיקרו-תרסיסים לאף המכילים תמיסה פיזיולוגית של מי ים להקלה במצבים של  אף סתום, צינון ואלרגיה. התמיסה נעימה לשימוש ולא מגרה את רירית האף, ומתאימה גם לתינוקות בני יומם. כל סדרת מוצרי סטרימר הינה 100% טבעית ובאישור משרד הבריאות. מחיר מומלץ לצרכן: 49.90-64.90 שקלים

מותג התינוקות האמריקאי NUBY, מציע בקבוק קטן, פרקטי ונוח שעוזר להורים לתת תרופה לפעוטות ביתר קלות. הבקבוק מאפשר דרך נקייה ומדויקת לתת תרופה או ויטמינים לתינוק. השימוש בו לעומת כפית או כוס עוקף את רוב בלוטות הטעם ומקטין משמעותית את האפשרות שריח וטעם התרופה יורגשו על ידי התינוק. אינו מכיל ביספנול A. מחיר מומלץ לצרכן: 19.90 שקלים.

קרמאף מבית ד"ר פישר הינו קרם ייחודי להקלה ומניעת יובש וגירויים באזור האף ומהווה תכשיר משלים למגבוני מגבונאף, המכילים גם הם פפרמינט ואקליפטוס לרענון הנשימה ותמצית הממליס לטיפול יעיל באדמומיות. קרמאף מסייע בריכוך וטיפול בעור סדוק מנזקי החורף, היפואלרגני ומותאם לעור עדין ורגיש במיוחד. מחיר מומלץ לצרכן: 29.90 שקלים.

כצט מציעה את סדרת טפטפים המכילה שמן אקליפטוס ושמנים טבעיים נוספים, ומיועדת לקטנטנים מגיל שלושה חודשים ומעלה. ניסינו והיא מצוינת גם למבוגרים. הסדרה כוללת: מגבוני אף רכים, משחה למריחה על החזה, הגב והצוואר של התינוק, להקלה על שיעול ותסמיני ההתקררות, ג'ל למריחה מסביב לאף, להקלה מיידית על יובש ואדמומיות סביב האף ותערובת שמנים ארומטיים לטפטוף בסביבת הפעוט או בדפיוזר, המסייעים לרענון הנשימה. מחירים מומלצים לצרכן: 12.90-39.90 שקלים.

וכמובן דאגו לחמם את הגוף גם כשאתם בתוך הבית. זה הזמן להוציא את שטיחי הצמר, שמיכות הפוך והכירבוליות, ולא לשכוח להצטייד נעלי בית מחממות. כל עוד החורף כאן, 'צמר שטיחים יפים' ממשיכים במבצע ''Winter Is Here ומציעים עד 50% הנחה על כל השטיחים באתר ובסניפים במטרה לשמור על כפות הרגליים חמות, ובנעלי TO GO תמצאו 2 זוגות נעלי בית ב-49.90 שקלים. בנוסף עד 60 אחוז הנחה בערד טקסטיל (לא כולל דורין פרנקפורט, פיג'מות, סייל ואאוטלט).

כירבוליות של ערד טקסטיל, נעלי בית TO GO, שטיחים בצמר שטיחים יפים (צילום: רגב כלף,יחצ)
כירבוליות של ערד טקסטיל, נעלי בית TO GO, שטיחים בצמר שטיחים יפים (צילום: רגב כלף,יחצ)