אלפי עסקים נסגרים בישראל מדי שנה, ונראה שהמספרים ימשיכו לטפס במהלך השנים הקרובות. ההתפתחויות האחרונות, בהן העלאת הריבית במשק והתרסקות השקל אל מול הדולר על רקע הרפורמה המקודמת במערכת המשפט, לא מבשרות טובות עבור בעלי העסקים, שחוששים מההשלכות. על מנת שתהיו מוכנים לכל תרחיש, קיבצתי עבורכם 10 טיפים שיסייעו לעסק שלכם להתייצב ולהמריא למעלה:

1. תכנון אסטרטגי: תכנון הוא המפתח להצלחה. צמיחה עסקית צריכה להישען על תכנון אסטרטגי מדויק. זה אולי נשמע כמו סיסמה, אבל זה מאוד חשוב. עליכם להבין כי תכנון אסטרטגי יכול להיות פשוט ויעיל: שבו עם עצמכם, או עם השותפים שלכם, וכתבו את התכניות העסקיות שלכם עד סוף השנה. כשכותבים את הדברים הם נראים הרבה יותר בהירים וברורים.    

הגיע הזמן להרים את הראש: 6 הרגלים לפיתוח ביטחון עצמי עוצמתי

2. חזון עסקי: השלב הבא הוא לכתוב את החזון העסקי שלכם – חלק שהרבה מאוד בעלי עסקים מדלגים עליו. זה הזמן לדמיין איך תרצו שהעסק שלכם יראה. חשוב להבין שחזון הוא הבסיס לכל עסק. מדובר במסמך שמרכז את כל השאיפות שיש לכם לגבי העסק שלכם. ככל שהחזון יהיה יותר ברור ומשכנע, כך גם האסטרטגיה תהיה יותר חזקה. נסו לחשוב על מטרות מוחשיות כמו יעדי הכנסה, תהליכים שאתם רוצים להכניס, תפקידים בעסק ועוד. בנוסף, הקדישו זמן לחשוב על מטרות לא מוחשיות כמו ערכים בעסק, נהלים ועוד. אני מציעה לכם להקדיש לזה את כל הזמן שדרוש - בלי רעשים ובלי הפרעות - רק אתם והחזון שלכם.

3. תמחור נכון של המוצרים או השירותים שלכם: תמחור נכון של מוצרים או שירותים יכול להיות המפתח שיקפיץ את העסק שלכם להצלחה, ובאותה מידה הוא עלול להיות הגורם להתרסקות מוחלטת. אחת הסיבות המרכזיות לרווחיות נמוכה או הפסדים של בעלי עסקים, היא תמחור לא נכון. חשוב להכין טבלה מסודרת ולפרט בה את הכל: עלות ייצור, זמן ייצור, עלויות של חומרי גלם, מיהו קהל היעד של המוצר או השירות ובכמה תתמחרו אותו.

4. הכירו את המתחרים שלכם: מאוד חשוב לבדוק מי הם המתחרים שלכם, מה הם עושים, איך נראה העסק שלהם, מה הבידול שלהם וכו'. אם תרצו לייעל את העסק שלכם, כדאי שתעשו את הדברים הבאים:

• בדקו מי הם המתחרים שלכם?

• מי מציע מוצרים דומים לאלה שאתם מציעים?

• במה המתחרים שלכם טובים? 

• מה היתרון שלהם על פניכם?

• איזה שירותים הם מספקים?

אני מציעה לכם להפוך את זה להרגל, ולבחון את השוק כל הזמן, כדי לשפר ולקדם דברים שיכולים לסייע לכם בצמיחת העסק.

5. בדקו מי הם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם: מיהם הלקוחות הפוטנציאלים שלכם? האם הם גברים, נשים, רווקים, נשואים? היכן הם נמצאים? האם הם יכולים להרשות לעצמם את המוצרים שלכם? האם המחיר שלכם מתאים להם? חשוב ביותר לבחון את הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, כדי ליצור סביבה עסקית יציבה.

איש עסקים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)
איש עסקים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)

6. בצעו ניתוח S.W.O.T: מודל S.W.O.T (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats – חוזקות, חולשות, הזדמנויות, איומים) הוא מודל מוכר ונפוץ מאוד לבניית אסטרטגיה עסקית, והוא משמש למיפוי החוזקות והחולשות של העסק. אבחנו במדויק מהן ההזדמנויות שיש לכם בשוק וממה עליכם להיזהר, וזהו מה היתרונות והחסרונות שלכם. ראייה אמיתית של העסק שלכם תעזור לכם לבנות אסטרטגיה חזקה כדי להתגבר על מכשולים שעלולים להופיע.

7. תכננו אסטרטגיה שיווקית: שיווק הוא נושא מורכב ומאוד חשוב להצלחה של העסק שלכם. אסטרטגיה שיווקית עוזרת לכם להגדיר יעדי שיווק ברורים שניתנים למדידה, והיא הבסיס לכל הפעילות השיווקית והפרסומית של העסק שלכם. כדי להגיע אל הלקוחות המדויקים לכם, הגדירו ערוצי שיווק מתאימים, תכננו את אופן פעולות השיווק שלכם וגם פעולות משלימות.

8. הגדירו נהלי עבודה ברורים: נהלי עבודה ברורים מהווים כלי חשוב לביסוס העסק. הם יוצרים תיאום ציפיות ובהירות לגבי חלוקת העבודה, מייעלים את העבודה, ויוצרים תהליך אחיד וברור של כל העובדים בעסק.

9. הציבו יעדים ברורים: לא ניתן להפחית בחשיבות של הגדרת יעדים ברורים. הגדרה של יעדים תעזור לכם להבין אם אתם בכיוון הנכון, ובמקביל תאפשר לכם ליהנות מהישגים קטנים שאתם עושים בעסק שלכם, ועמידה בהם היא סימן לכך שאתם בכיוון הנכון.

10. קחו לכם איש מקצוע: מתקשים לעשות את הדברים שמופיעים ברשימה? קחו לכם איש מקצוע שילווה אתכם, ויעזור לכם להצמיח את העסק שלכם, ולהקפיץ אותו לשלב הבא.

תזכרו שהצלחה באה מתוך התמדה, עשייה ונחישות. בהצלחה. 

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)