מכירים את התחושה הכבדה הזו, שלא נותנת לכם מנוח, ולפעמים אתם מסתובבים איתה במשך יום שלם? היא לרוב תהיה קשורה למשהו שמטריד אתכם, ואתם לא מפסיקים לחשוב עליו.

הסוד נחשף: כיצד אנשים מצליחים הופכים לכאלה ומה הם עושים אחרת מכם?

לתחושה הזו קוראים דאגה, והיא נגרמת על ידי מחשבה על העבר או העתיד, כשבדרך כלל מדובר בחשש ממשהו שיקרה. 
במילים אחרות, הדאגה קורית כאשר אנחנו שמים את כל הפוקוס שלנו על הדברים הלא טובים שעלולים (!) לקרות. זאת, למרות שבמרבית המקרים הם לא מתרחשים במציאות.

כולנו דואגים מפעם לפעם, זה נורמלי, אך יחד עם זאת דאגה רבה מדי יכולה להקשות על ההנאה מהחיים. לפעמים תחושות מסוימות של דאגה יכולות להיות בריאות, כי הן דוחפות אותנו למצוא פתרונות לבעיות אמיתיות ונוכחות שיש בחיים. יחד עם זאת, דאגה כרונית, אפילו מדברים שאינם בשליטתנו, עלולה להשפיע קשות על בריאותנו הנפשית.

החדשות הטובות הן שיש שפע של אסטרטגיות שיעזרו לכם ללמוד איך לנהל את המתח שלכם, להפסיק לדאוג ולהתחיל לשגשג. כאחת שמקפידה לנסות בחיים שלי את כל הדברים שאני מדברת עליהם, החלטתי לנסות להוציא את הדאגה מהחיים שלי. רציתי, למעשה, לראות איך החיים שלי ייראו בלי דאגות, והבנתי שדאגה היא תירוץ כדי לא לפעול

הנה חמש פעולות שיאפשרו לכם להפחית את רמת הדאגה בחייכם:

1. שאלו את עצמכם "ממה אתם מודאגים"? המפתח העיקרי ללמידה כיצד להפסיק לדאוג הוא לזהות את שורש הבעיה. אתם צריכים להבין בדיוק מהו הדבר שגורם לכם לדאגה.   

2. זהו את התרחיש הגרוע ביותר: כאשר אתם דואגים, אתם מתמקדים לעתים קרובות בדברים רעים שעלולים לקרות בעתיד. שאלו את עצמכם "מה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות בהקשר לדבר שבגללו אנחנו דואגים"?

3. כתבו את העובדות הספציפיות של הדבר שמדאיג אתכם. יש הרבה מחשבות שרצות לכם בראש, ולא כל מחשבה היא עובדה. אחרי שתכתבו את העובדות, שימו לב שכל דבר אחר הוא רק מחשבה על העובדות. כלומר אלה מחשבות, לא עובדות. וההבחנה הזאת היא כל ההבדל. מחשבות הן בחירה. כן, כן, אפשר לבחור מחשבות. והמחשבות שאתם חושבים על העובדות, הן אלה שגורמות לכם לדאוג. אתם מבינים את האבסורד?

4. הבדילו בין מה שאתם יכולים לשלוט עליו בחיים לבין מה שאתם לא יכולים: אנשים רבים מאמינים בטעות כי השקעת זמן רב בדאגה לבעיה מסוימת, תקל על מציאת הפתרון. בפועל, הם רק משקיעים יותר זמן בדאגות מיותרות על דברים שבשליטתם או שלא בשליטתם. לכן הבדילו בין הדברים, וקבלו החלטה לגבי הדברים שאתם יכולים לשלוט בחיים שלכם. 

5. התחילו לפעול: נקיטת פעולה מקדמת אתכם לעבר הקטנת הדאגה וחיים רגועים יותר.

זכרו שדאגה לא מקדמת אתכם, ולא מרגיעה אתכם או עוזרת לכם בפתרון הבעיה. דאגה היא רק נורה אדומה שמסמנת לכם שקיימת בעיה כלשהי, ואתם צריכים להתחיל לפעול. בכל יום אתם יכולים לבחור לחיות ממקום חדש, ממקום שיש בו כוח, שיש בו אופטימיות ושמבוסס יותר על מעשים ופחות על דאגות.

שווה לנסות, לא?

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)