מכירים את היצר הקטן והעקשן הזה, שנמצא בתוככם ומשכנע אתכם להיתקע על שטויות ודברים קטנים? זה שמנהל את מרבית בני האדם כמעט בכל תחומי החיים? תכירו בבקשה – מדובר באגו שלכם.

להסתכל לו בלבן של העיניים: כך תנצחו את הפחד

מהי למעשה הדרך הטובה ביותר להגדיר אגו? פסיכולוגים רבים הגדירו את האגו במהלך השנים, ותיאוריות רבות הועלו לגבי האופן שבו האגו מתפתח. תיאורטיקנים אשר השתייכו לפסיכולוגיית האגו הדגישו כי האגו הוא גורם המניע את האדם לפעולה, למידה והתפתחות, ולא רק אמצעי לאיזון בין הדחפים הפנימיים לבין דרישות המציאות. כלומר, אגו מתייחס לתחושת העצמי או לתפיסת הזהות של בני אדם. הוא חלק מכל מה שאתם עושים, והוא מקיף את המחשבות, האמונות, הערכים והפעולות שלכם.

חשוב להבין שהאגו משחק תפקיד חשוב מאוד בחיים שלכם, וכדאי שתשימו לב כיצד הוא משפיע עליכם. הוא מזכיר לכם במה אתם טובים, מגדיר ומחבר אתכם לאני הפנימי שלכם, מניע אתכם לפעולה, משפיע באופן משמעותי על מערכות היחסים שלכם, מזהיר מסיכונים, ומחייב אתכם לתחזק את עצמכם בכל המובנים. והוא גם זה שזוגות מתגרשים בגללו, שותפים נפרדים בגללו, אנשים עוזבים עבודה בגללו ועוד.

זה, אם כן, הצד הפחות מחמיא שלו, וזאת כי יש לו מן רצון כזה לגדול, להתנפח ולהגביר נוכחות. הוא יושב לו כאילו בשקט, רק מחכה שמישהו יעז להגיד לנו משהו, או אפילו לרמוז, ואז הוא מוכן להדוף את מי שבא לערער את מקומו ולצאת למלחמה על צדק הזוי.

יש כאלה שאומרים שגברים התברכו בו במינונים גבוהים, ואני אומרת שגם בנות המין היפה התברכו בו, פשוט אנחנו מציגות את זה בדרכים קצת יותר מתוחכמות.

אז מה אפשר לעשות כדי לנהל את האגו? הנה רשימה של 10 דברים שיכולים לעזור לכם בכך:

1. הגבירו את המודעות העצמית שלכם והתחילו לזהות מתי האגו מנהל אתכם.
2 התמקדו במאמץ ולא רק בתוצאה. מה שחשוב זה שתעשו כמיטב יכולתכם. 
3. אל תתנו לגאווה להוליך אתכם שולל. עליכם לזכור שענווה היא הפתרון לגאווה.
4. ספרו למישהו משהו שאתם מחזיקים בבטן תקופה ארוכה: הרבה פעמים אנחנו לא מספרים למישהו מה אנחנו באמת מרגישים, כי האגו שלנו לא מאפשר לנו לעשות את זה. נסו להיות כנים ואותנטיים, ותראה לאן זה לוקח אתכם.
5. לעולם אל תהיו אדישים כלפי עצמכם או אנשים אחרים.
6. ותרו על הצורך בשליטה והיו מי שאתם. בלי מסננים ובלי מסכות.
7. אל תתלוננו: השליליות היא המקור שממנו נובע חוסר אהבה עצמית, והאגו שלנו אוהב את זה. אתגרו את עצמכם והפסיקו להתלונן למשך שבוע (למתקדמים שביניכם, נסו אפילו חודש) ואז תראו מה קורה לחיים שלכם. תזכרו שהחיים מדהימים אם מסתכלים עליהם בחיוב.
8. אל תשוו את עצמכם לאחרים. הערך העצמי שלנו הוא סובייקטיבי ולעולם אין להשוות אותו לאחרים.
9. הקשיבו יותר לאחרים. אל תעמידו פנים שאתם מקשיבים, כי זה לא עוזר לאף אחד. הקשיבו כדי להבין, לא כדי להשיב. אין לכם מושג כמה דברים חדשים תגלו.
10. בחרו באהבה. כאשר האגו נפגע, הוא יכול להפוך לפצע עצום שעלול להתפוצץ. אם אתם מוצאים את עצמכם בנקודה הזאת כדאי שתשאלו את עצמכם: האם שנאה עזרה אי פעם למישהו במשהו? התשובה היא לא – לכן בחרו באהבה. 

הכתבה בשיתוף מירב דיין, מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)