יכול להיות שעבר זמן מה מאז הופיע פצעון על פניכם או שאולי רק עכשיו סיימתם עוד טיפול באקנה, אך נותרה עוד תזכורת אחרונה, צלקת, סימן אדום, כתמי אקנה וחטטים שנותרים על פני העור לאחר האקנה, תופעה המוכרת גם כ"פוסט אקנה".

הסימנים האלו נוצרים כשדלקת האקנה מפריעה לריפוי העור. הרקמה הסיבית הנבנית על גבי אזור האקנה היא בעלת טקסטורה שונה משאר העור והיא גורמת למראה עור לא אחיד ולא אסתטי.

אקנה (Acne) היא מחלת עור שכיחה שפוגעת בעיקר במתבגרים, אך לא רק בהם. על אף שהמחלה נקראת בעברית "פצעי בגרות", הפצעונים המציקים והמביכים עלולים להופיע גם בשלבים מאוחרים יותר של החיים הן בקרב גברים והן בקרב נשים.

פולה בליק דיין מומחית לקוסמטיקה מתקדמת ולרפואה טבעית  מסבירה, שהפצעים מופיעים אצל נערות יש לבדוק בראש ובראשנה חוסר איזון הורמונלי. לנערות, היא למשל לרוב לא תמליץ לנטול רואקוטן. במקום זה "נטפל עלי ידי דיקור לאיזון הורמונלי בשילוב מוצרים מתאימים ואפילו מכשור עדין ותוספי תזונה כדוגמת 'פארמה פולה' לאיזון מערכת ההורמונלית. אצל נערים היא מוסיפה, האקנה מתחיל כתוצאה מדלקת בזקיק השערה והטיפול יהיה לרוב על ידי מכשור טכנולוגי ושילוב של מוצרים ותוספי תזונה כמו כורכום, ויטמין c, אבץ ועוד.

פולה בליק דיין (צילום: אור גפן)
פולה בליק דיין (צילום: אור גפן)

אך למרות שבתפיסתנו מדובר בתופעת נעורים, אצל 20% מהאוכלוסייה האקנה ממשיך עד גיל בוגר - ואם לא מטפלים נכון, הוא יגרום לפיגמנטציה וצלקות בעור, חטטים, חורים בעור, ומרקם עור מחוספס ואדום.

לגבי הטיפול בבעיה טוענת בליק כי, ישנן טכנולוגיות שונות ורבות לטיפול בצלקות. הבחירה בטכנולוגיה כזו או אחרת תלויה בסוג העור ובמרקם הצלקת. לכן, חשוב להבין כי לא כל טיפול מתאים לכולם ולכן ההמלצה היא להגיע לרופא עור או לקוסמטיקאית כך להתאים טיפול לסוג ומצב העור שלך.

פולה פארמה, 150 שקלים (צילום: יח''צ)
פולה פארמה, 150 שקלים (צילום: יח''צ)

גם ליהיא אלון, קוסמטיקאית פרא רפואית, מכירה מקרוב את נזקי הפוסט אקנה ומבהירה כי, "ישנם סוגים שונים של צלקות אקנה כמו: Ice pick - צלקות הנראות כמו חורים קטנים ומחודדים, Boxed scars - צלקות ריבועיות, Rolling - שקערוריות מעוגלות וצלקות היפרטרופיות המורמות מהעור. חלק מהצלקות יכולות להיעלם עם הזמן והסיבה לכך ככל הנראה קשורה ליכולת הריפוי שלנו. לעיתים אפשר למנוע את התופעה של פוסט אקנה ולהשפיע במידת מה על הופעת הצלקות הללו מבעוד מועד, בזמן האקנה, כמו הקפדה על היגיינת העור והימנעות ממגע עם הידיים ו'פיצוץ' הפצעים. כמו כן חשוב להקפיד להשתמש בתכשירים מתאימים לטיפול באקנה ולהימנע מחשיפה יתרה לשמש".

אלון  מדגישה  כי חשוב לדעת "העלמת צלקות בפנים או בכל מקום בגוף באופן מוחלט, ובתוך כך גם העלמת צלקות אקנה איננה אפשרית בכל מקרה, וגם הפלסטיקאים והכירורגים הגדולים לא מצאו לכך פתרון. אך כן אפשר לטשטש כתמי אקנה וצלקות אקנה המאפיינים פוסט אקנה ברמה גבוהה מאוד בשיטות חדשניות ובלתי פולשניות. בטכנולוגיות הקיימות היום, לעיתים תוך שילוב בטיפולי הזרקות fsudn, כדוגמת סקין בוסטר, טיפול בצלקות אקנה מאפשר תוצאה מדהימה: טשטוש צלקות אקנה, כמו גם כתמי אקנה, עד לקבלת עור רך וזוהר בעל טקסטורה אחידה למראה".

בשורה התחתונה, ניתן כיום למצוא מספר טכנולוגיות לטיפול בצלקות פוסט אקנה. מטרת הטיפול היא להביא להתחדשות של העור דרך פגיעה ברקמת העור המצולקת והגברת ייצור סיבי הקולגן והאלסטין שתורמים לבנייה חדשה של שכבת עור בריאה. טיפול בצלקת בפנים אפשרית היום בעזרת טכנולוגיות ביוטי־טק חדשניות הפועלות לחידוש העור בצורה יעילה, בטוחה מאוד ולא כואבת.