מהי הדרך הנכונה ביותר לאחסן את התרופות שלכם? מי לא שאל את עצמו את השאלה הזו במהלך חייו ותהה האם התשובה היא בחדר הרחצה, במטבח או אולי בחדר השינה?
בימי הקיץ הלוהטים, כשהחום הקיצוני מעמיד בסכנה את יעילותן של מרבית התרופות שאינן דורשות אחסון במקרר, ואף עלול לגרום להן להפוך להיות רעילות, חשוב לדעת מהם הכללים לאחסון נכון ויעיל של תרופות. אוסאמה סליבא, מנהל תחום רוקחות במחוז צפון של קופת חולים מאוחדת, מסביר כיצד ניתן לשמור על התרופות בקיץ, גם אם אתם טסים או נוסעים לחופשה, ומדוע חשוב להקפיד על הוראות האחסון במהלך כל השנה.

היכן כדאי לאחסן תרופות בבית?
במידה ולא מדובר בתרופות שזקוקות לקירור, ההמלצה היא לרכוש ארון קטן לתרופות ולהתקין אותו בחדר יבש וקריר, עד 25 מעלות צלזיוס, הרחק מהישג ידם של ילדים. לא מומלץ לאחסן תרופות בחדר האמבטיה כפי שרבים נוטים לעשות, היות ותנאי חום ולחות עלולים לפגום ביעילות התרופות. גם לא מומלץ לאחסן תרופות במקרר אם אין הנחיה מפורשת לכך. 

האם מומלץ לשמור תרופות במקרר?
תלוי תמיד בסוג התרופה. תרופות המצריכות אחסון בטמפרטורה של עד 25 מעלות לא מומלץ לשמור במקרר, מאחר שהטמפרטורה במקרר נמוכה יותר ועלולה לפגוע ביעילותן. מומלץ לשמור כל תרופה בהתאם להנחיות היצרן לתנאי האחסון המופיעים על האריזה. במידה ורשום 2-8 מעלות צלזיוס, ההמלצה היא לשמור במקרר. במקרים שבהם קיים ספק לגבי תנאי האחסון המתאימים עבור התרופה שברשותכם, יש להיוועץ עם הרוקח. רבים נוטים לפרש את ההנחיה לשמור במקום קריר ויבש כדרישה לאחסון תרופות במקרר. זוהי טעות רווחת, כשכתוב קריר ויבש אין משמעו במקרר אלא במקום מוצל שאינו חשוף לחום, כמו שמש ישירה או תנור, ושאיננו מצוי בסביבה עם לחות, כמו חדר רחצה.

כדאי לשמור תרופה באריזה המקורית?
התשובה היא כן, מומלץ מאוד לאחסן תרופות באריזתן המקורית. ראשית, בגלל העובדה שעל האריזה מוטבע תאריך התפוגה ומצורף עלון המידע לשימוש בטוח. בנוסף, על גבי האריזה המקורית מופיע גם מספר האצווה. זהו פרט חשוב מאחר ובמקרים חריגים חברת התרופות עלולה להכריז על הורדת תרופה מהמדפים בתהליך המכונה "ריקול" (קריאה להחזרת התרופה). אם ברשותכם האריזה המקורית, תוכלו לוודא באמצעות בדיקת מספר האצווה שהמוצר שברשותכם אכן בטוח לשימוש. 

תרופות, כדורים, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
תרופות, כדורים, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

מה עושים עם תרופה שנשארה ברכב?
כלל ברזל שצריך לזכור - אין להשתמש בתרופה אם היא לא אוחסנה לפי הוראות היצרן. במיוחד בקיץ, הטמפרטורות ברכב יכולות להגיע מעל 25 מעלות צלזיוס, שזו הטמפרטורה המקובלת לאחסון תרופות. הטמפרטורות הגבוהות גורמת לתרופות לאבד מיעילותן במקרה הטוב, אך במקרה הגרוע תרופות שנשכחו בחום הכבד עלולות להפוך להיות רעילות. זכרו כי מרבית התרופות רגישות מאוד לשינויים בטמפרטורות ולכן גם אם אוחסנו בתא הכפפות, הן אינן מוגנות מהחום.

כיצד מאחסנים תרופות במהלך טיסות?
תרופות המצריכות אחסון בטמפרטורות החדר מומלץ לקחת בתיק שעולה איתכם למטוס ולא לשלוח אותן במזוודות המועברות אל בטן המטוס. כך גם תוכלו לוודא שהתרופות תמיד אתכם במקרה שהמזוודה לא תגיע ליעד. תרופות המצריכות קירור, מומלץ לאחסן בצידנית עם קרחון שייסע לשמור על הטמפרטורות לפרק הזמן של הטיסה. בנוסף, כשמדובר בתרופות מורכבות, חשוב תמיד לבדוק מראש מול חברת התעופה האם יש תנאים או דרישות מיוחדות להובלת התרופות, ולהצטייד במסמכים רפואיים המעידים על הצורך בשימוש בתרופה.