לאחרונה אנו עדים לטרנד חדש שהחל אצל חיילי המילואים אשר החליטו להציג לעולם שפמים לתפארת מדינת ישראל. לגידול שפם יש מניעים רבים כמו אופנה, תרבות או ביטוי עצמי. עם זאת, חשוב לזכור ששפם יכול להשפיע על העור שלנו, הן באופן חיובי והן באופן שלילי. ד"ר מוניקה אלמן, המנהלת הרפואית של "מכבי אסתטיקה" מסבירה על התופעה האופנתית ואיך ניתן לטפל בה:

נתחיל בכמה דוגמאות לסוגי שפמים מהעולם:

שפמים בהודו ובריטניה:
סימן היכר של מעמד הלוחמים והוא נחשב לסמל של כוח ואומץ.  הבריטים זרמו עם טרנד השפם עד כדי כך שבמאה ה-19 הייתה תקופה שבה גידול שפם היה חובה עבור כל חייל בריטי(!)

שפם הונגרי: 
שפם עבה במיוחד – הוא מכסה חלק גדול מהלחיים ומסתיים בקצה ישר. הפופולריות של השפם גדלה בתקופת המרד ההונגרי של המאה ה-19 השפם ההונגרי גדול ומכובד.

שפם בסגנון אמריקאי - חדש יחסית שהפך לפופולרי בתרבות האופנועים הכבדים, הרוק הכבד וספורט -  נקרא שפם אימפריאל. 

שפם טורקי - בטורקיה השפם הוא לא רק קישוט אלא הצהרה פוליטית. 

שפם צ'רלי צ'פלין - נקרא גם "שפם מברשת שיניים". סגנון שפם אחיד, דל וקל לתחזוקה.

בקרב חיילי המילואים של ישראל 2023 תופעת השפמים זו אמירה של ביחד, אומץ וחיבור חברתי. לכן חשוב לאמץ מדריך קטן על טיפול וטיפוח נכון: 

שיער מעל השפה העליונה צומח בקצב אחר מאדם לאדם. מסלול הצמיחה גנטי, הורמונאלי מטבולי ותלוי גם במרכיבים של אפיגנטיקה (אורח חיים, מזון, חשיפה לשמש, שינויים ביולוגים, חוסר בוויטמינים).

טיפוח שפם מחייב גילוח זהיר כדי לא לפצוע את רירית השפה וגם תחזוקה אישית מיוחדת. 

צריכה להיות החלטה רגשית איזה סוג שפם וסגנון רוצים.

יש להבין שלעתים יש דילול של שפם לא סימטרי. לכן כדאי להיוועץ עם מעצב שיער ואז לקבל  החלטה מה רוצים ואיך מטפלים בשגרה. 

כמה בעיות שיש לקחת בחשבון:

שיער הפנים אצל גברים צומח מהר בהשפעת הורמונים ולא תמיד סימטרי. 

אזור זה רגיש מאוד לשינויים עקב ריבוי של בלוטות חלב וזיעה צפופות. הדבר מביא להופעה של קשקשים באזור זה עם גירוי של חיידקים ופטריות שהם "דיירים קבועים שם". לכן, באזור זה חייב להיות טיפול נכון ומקצועי, אחרת, זה מוביל לגרד, קשקשת, אי נוחות וקשקשים המופיעים על השפם.

בתנאים של סטרס, יכולות להיווצר קרחות קטנות באזור השפם. 

לגבי היגיינה - חשוב לנקות את השיער באמצעים ייעודיים כמו שמפו ומעט מרכך .

אם נפלה החלטה שבא לנו שפם אז להקפיד על הכללים, ליהנות ולחייך חיוך מלא גם מתחת לשפם. 

גידול שפם יכול להיות דרך נהדרת להוסיף עניין ויופי למראה שלכם. עם זאת, חשוב להיות מודעים לכך ששפם יכול גם להשפיע על השיער שלכם, הן באופן חיובי והן באופן שלילי. על ידי טיפול בשפם שלכם כראוי, תוכלו להפחית את הסיכון לבעיות שיער ולהנות משפם בריא ומטופח.