הדרך לליבם של בני האדם הוא האוכל. לכל עדה המאכלים שלה, התיבול וצורת הבישול. האופן בו אנו מבשלים את האוכל עבר טרנספורמציה של ממש לאורך השנים, כאשר לפני מאות שנים בישלו על אש גלויה כמדורה, אח"כ עברו לפתיליות, משם לבישול בגז ובהמשך לבישול על כיריים חשמליות, כשהחידוש של השנים האחרונות הוא בישול על כיריים מסוג אינדוקציה. 

לפני שיפוץ מטבח, מעבר לדירה חדשה או כשבא להתחדש, עולה תמיד השאלה מה עדיף, כיריים גז או אינדוקציה? לכל סוג היתרונות שלו וההתאמה היא אישית. ובדיוק כמו שיש מי שיעדיפו אייפון ויש את מי שיתעקשו דווקא על מערכת אנדרואיד, כך תמצאו את אלו שיבחרו בכיריים גז ואלו שיבחרו באינדוקציה.

מה ההבדל? כיריים גז הם הסוג הקלאסי והמוכר יותר המככב ברוב הבתים בישראל לאורך שנים רבות. הכוכב העולה הם כאמור הכיריים מסוג אינדוקציה שצברו פופולריות רבה לאחרונה, ובצדק. איך בוחרים? לפניכם כמה שאלות חשובות שיסייעו לכם לקבל החלטה:

כיריים של חברת אלקטרולוקס  (צילום: יח''צ)
כיריים של חברת אלקטרולוקס (צילום: יח''צ)

מה הכי מתאים לכם?

לכל אחד דעה משלו ואם תתייעצו עם חברים, ייתכן וכל אחד ימליץ לכם להתחדש בדגם הכיריים שיש לו בבית, לכן במקום לעשות סקר שוק מה כדאי – רצוי שתשאלו את עצמכם מה אתם צריכים ומה יספק לכם את הנוחות לבישול מושלם עבורכם.

בטיחות מעל הכל

האש החשופה בכיריים גז פחות מדויקת לשליטה, מסוכנת ועלולה לגרום לכוויות. בכיריים האינדוקציה אין אש כלל מה שהופך אותן לבטיחותיות אפילו בקרב ילדים: האינדוקציה לא פועלת אם אין כלי בישול עליה, וכאשר מסירים את הכלי מהמשטח האינדוקציה מתקררת במהירות. בכיריים חשמליות שאינן אינדוקציה הבישול ממשיך אחרי כיבוי ולוקח לכיריים זמן להתקרר. באינדוקציה, כמו בגז, ברגע שכיביתם את הכיריים הספקתם את הבישול ולכן הכיריים מתקררות מהר. 

ולמי שקשה להתרגל להיעדר הלהבה - יש גם כיריים אינדוקציה עם להבה וירטואלית - כמו כיריים האינדוקציה של סמסונג, המציגות מחוון בצורת להבה המעיד על עוצמת הבישול

ניקיון

החלק המבאס במלאכת הבישול מגיע בסיומו כאשר צריך לנקות. כיריים אינדוקציה קלות מאד לניקוי ואפשר לנגבן רק עם מגבון לח. מיד אחרי הניקוי וכשאין עליהם סירים האינדוקציה נראית כמו תכשיט באמצע המטבח. כשמדובר בכיריים גז צריך להתאמץ יותר, הן מורכבות מכמה חלקים שצריך לפרק ולהרכיב כאשר מנקים, יש להשתמש בחומרים מיוחדים על מנת לחזור למראה המבריק והלכלוך יכול להיתקע באזורים מסוימים, אליהם קשה יותר להגיע.

גמישות ואפשרויות בישול

לכל סוג כירה יתרונות משלה - בכיריים הגז המסורתיות קיימות להבות ווק גדולות המאפשרות הקפצה של מאכלים כמו פאד-תאי ומוקפץ אסייתי. אך בכיריים הגז המסורתיות ישנה מגבלה משמעותית - אין בהן את האופציה לבשל בכלים גדולים או בפלאנצ'ות, כפי שניתן לעשות בכיריים האינדוקציה - בזכות האזורים הגמישים בהם ניתן להניח כל כלי בישול שתרצו ולבשל עליו בקלות ובנוחות. 

כיריים של AEG  (צילום: יח''צ)
כיריים של AEG (צילום: יח''צ)

עלויות

לצד כל היתרונות של האינדוקציה, לרוב כיריים גז עולים פחות. כמו כן, בעוד שבכיריים גז ניתן להשתמש בכל סיר או מחבת, כאשר תחליפו את הכיריים לאינדוקציה, באינדוקציה חייבים להקפיד להשתמש בסירים שהתחתית בהם מתמגנטת. עדיף להשתמש בסירים איכותיים עם תחתית חלקה לחלוטין לקבלת התפוקה המרבית ותוצאות בישול מיטביות. 

התקנה

בכדי להשתמש בכיריים גז, יש לוודא כי קיים בבית חיבור מתאים לחברת הגז. בשימוש בכיריים אינדוקציה יש לדאוג לאוורור תקין מתחת לכיריים ולשקע חשמל מיוחד תלת פאזי או חד פאזי מסוג סיקון 32 בשני סוגי החיבורים תקבלו ביצועים זהים לחלוטין מבחינת בישול. ישנם מספר מותגים שמחזיקים כיריים אינדוקציה עם חיבור חד פאזי סיכון 32- כמו הכיריים של אלקטרולוקס ו-AEG. 

עיצוב

כמובן שעל טעם ועל ריח אין להתווכח, אך לכיריים אינדוקציה עיצוב מודרני, אסתטי ואלגנטי שמשתלב בכל מטבח, לעומת כיריים גז להן מראה מסורתי וותיק יחסית. כיום, כיריים האינדוקציה מגיעות במגוון עיצובים וצבעים, כך שהן מתאימות את עצמן ומשתלבות בצורה הרמונית בשיש המטבח. ב-AEG ניתן לבחור, לדוגמה, בעיצוב מינימליסטי ללא מסגרת או במסגרת נירוסטה דקיקה המוסיפה גימור יוקרתי. 

כיריים של AEG (צילום: יח''צ)
כיריים של AEG (צילום: יח''צ)

כעת, אחרי שבוחרים את סוג הכיריים המועדף עליכם, אליה אומנסקי, מנהל המוצר בחברת מיניליין, יבואנית מוצרי החשמל הגדולה בישראל, מוסיף כמה טיפים חשובים למה כדאי לשים לב בבואכם לבחור את סוג הכיריים המדויקות למטבח שלכם: "במידה ובחרתם בכיריים גז העדיפות היא לכיריים שיש להם כפתורי בורר חכמים המעניקים שליטה מדויקת על האש, זאת בניגוד לכיריים גז רגילות שהשליטה בעוצמת הגז לא מדויקת. כך לדוגמה כיריים גז של AEG עם טכנולוגייתStep Power  המאפשרת שליטה מדויקת על עוצמת החימום ו-9 דרגות עוצמת אש לכל להבה. בנוסף, לכיריים של AEG משטח עליון מזכוכית לניקוי קל ופשוט, טיימר לתכנות עם התראת זמזם, מחוון חום שיורי עם הארת LED כך שתמיד תדעו אם הלהבה עובדת ו/או עדיין חמה, עיצוב חדש של הלהבות שמקצר את זמן הבישול ב-20% וגם חוסך בכמות הגז הנצרכת, חיישני בטיחות עם מנגנון ניתוק גז אוטומטי לבטיחות מקסימלית ועוד."

במידה ובחרתם בכיריים אינדוקציה, אומנסקי ממליץ על אינדוקציה של אלקטרולוקס או AEG: "כיריים האינדוקציה הנמכרות ביותר בישראל בשנת 2023 המיוצרות בגרמניה. לשני המותגים יש מגוון רחב של דגמי אינדוקציה ובמגוון צבעי השחור הקלאסי, לבן ואפילו כסוף, המתאימים לכל בית בהתאם לסוג ואופי שימוש. הכיריים בין 60-90 ס"מ רוחב, והן מאפשרות להביע את היצירתיות שלכם במטבח. בזכות המשטח הרחב ניתן להניח סירים ומחבתות בצורות וגדלים שונים בכל מקום שתבחרו על גבי משטח הכיריים, כל עוד הם מכסים את אחת מהנקודות המסומנות". 

לכיריים אינדוקציה חיישני נגיעה אינטואיטיביים המופעלים בהחלקת האצבע או בנגיעה ומאפשרים לבחור את עוצמת הבישול האידיאלית בתנועת החלקה אחת לקביעת עוצמת הבישול הרצויה. בנוסף, בכיריים של אלקטרולוקס למשל, יש מספר פונקציות חשובות: כמו פונקציית גשר לאיחוד שני אזורי חימום נפרדים לאזור חימום אחד גדול בכיריים. בכיריים של AEG יש אפילו FLEX לגמישות מלאה. כמו כן, יש פונקציית טורבו להאצת הבישול באמצעות חימום מהיר; פונקציית נעילת ילדים; הפעלה/ השהיה להפסקה זמנית של הבישול; פונקציית טיימר לכיבוי אוטומטי וחסכון בחשמל. כל אלה, הופכים את המעבר לאינדוקציה שווה את השינוי וההשקעה.