שיש תמיד שידר יוקרה ואלגנטיות. תערוכת העיצוב הנחשבת "Maison et Objet", המתקיימת פעמיים בשנה (בספטמבר ובינואר) בפריז, סימנה את השיש כחומר הבולט כבר בספטמבר האחרון.



אם לשפוט לפי התערוכה שננעלה לפני כשבועיים, מסתמן כי השיש ימשיך איתנו גם לשנת 2019 וישתלב בעיצוב הבית בשנים הקרובות כחלק ממגמת ההתחזקות של שימוש בחומרים טבעיים או במרקמים המחקים את הטבע.



הסלע הגבישי עשוי המינרלים או בשמו המוכר – השיש - נותן את המראה הקלאסי, הפראי והמעניין בעיצוב הבית. לאורך ההיסטוריה נחשב השיש לסמל סטטוס. בתקופת הרנסנס, במאה ה־14, הוא זכה לפופולריות רבה, הודות למראה האצילי והעשיר שהעניק לחללים גדולים של אולמות והיכלים. כעת עושה השיש קאמבק, ואם בעבר הוא היה מזוהה כחומר לחיפוי רצפה במשטחים גדולים של חללים ציבוריים יוקרתיים דוגמת לובי של בתי מלון או היכלי מוזיקה ותרבות, היום הוא נחשב ל־IT Design, עם כניסתו אל חדרי הסלון והרחצה. ההשתלטות הזאת על עיצוב הבית היא שהפכה אותו לחיפוי ולריצוף אלגנטי המשתלב בבתים בסגנון מודרני.



זהו החומר הנכון היום בעולם העיצוב, שמכתיב מהפכת אומנות, ממשיך לבלוט ולהרשים בכל רהיט שהוא נוגע בו ומכניס את הטבע אל הבית. “האבן המעוצבת מכניסה ייחודיות ואותנטיות ומשרה ביטחון, עמידות ויציבות בתוך הבית", אומר ג'יימי הרננדרונה, סמנכ"ל השיווק של HeziBank. “האבן, בין אם היא מחוספסת ובין אם היא חלקה, תייצר תחושה של הגנה, שותפות ודינמיקה, שכן היה נהוג להתכסות תחתיה. השיש הוא חומר אצילי, האבן המלוטשת מייצרת יוקרה בבית ולחלופין מראה נגיש, עדכני, אורבני, המתאים לרוח העכשווית. השיש מאפשר לכל אדריכל ומעצב פנים להפריז באומנותו וברעיונותיו.



לכל אבן יש סיפור ייחודי והיסטורי, מה שמאפשר לכל עיצוב שלה ליצור אווירה שונה ומתוחכמת". השיש הוא אבן טבעית לחלוטין, המעובדת במגוון טכניקות חדשניות. השימוש הנרחב בטכניקות אלו מעניק לבית את המראה הנחשק המשמש אותו בתהליך עיצוב הפנים. הגוונים המובחנים, הדוגמאות היצירתיות, שילוב הצבעים והטקסטורות הייחודיות לשיש הופכות אותו ליוצא דופן כל כך ואהוב על מעצבים, אדריכלים ושוחרי עיצוב ואסתטיקה.


הודות לשימוש נרחב בטכנולוגיות חדשות ופורצות דרך, נגלה שיש שלל מרקמים שונים ובהם דוגמאות של גרגרים, גידים ונצנוצים.


יתרה על כל אלו, לשיש ישנה השפעה מרגיעה על האדם ועל הנוכחים בחדר.



שולחן צד להביטאט. צילום:סטודיו E15



את טרנד השיש לא תמצאו רק בקולקציות של אריחים וחיפויים בחברות העיצוב. מראה נימי השיש מככב השנה גם בהדפסים רבים דמויי שיש המופיעים על גבי טפטים, כלי אוכל ושולחן, גופי תאורה, בדי ריפוד וכריות נוי.



אם לשפוט על פי ההיצע, נראה שגם העוסקים בהום־סטיילינג ישתמשו במראה השיש, שנחשב ללהיט התורן. "שימוש בשיש ובהדפסים המדמים מראה שיש נחשב העונה לטרנד מוביל", אומרת סיגל כספי, מעצבת ראשית ב־GOLF&co. “הסיבה לכך היא שהמראה הטבעי של השיש מסמל יוקרה, אלגנטיות ועושר. בקולקציות רבות של כלי הגשה משתמשים בדפוס שיש בגוונים של אפור ולבן־שמנת.



בשיש של ממש מעצבים כלי הגשה, אירוח ומגשי חיתוך לגבינות. הדוגמה של השיש בשילוב שחור ומתכת מבריקה (זהב, רוז גולד וכסף) משווים מראה אלגנטי ויוקרתי לכל שולחן או מטבח. לצד כל אלה נראה העונה שימוש בהדפסי השיש בטקסטיל ובכריות נוי, שיאפשרו לנו לתת טאץ' עיצובי שונה ומקורי גם בחדר השינה ובחדרי האירוח בבית".



בבחירת הגיאומטריה הנכונה, האבן המלוטשת תהיה בעלת אופי ייחודי, הומוריסטי או לחלופין - רציני. צורתה יכולה להיות מעוגלת, מלבנית וריבועית. הקצוות יגיעו כשהם מחוספסים או מלוטשים. משקלו הגבוה, צפיפות החומר וצבעו משווים לשיש לוק דומיננטי הבולט בחלל החדר. אפשרויות העיצוב בשילוב שיש הן בלתי־נגמרות, שכן אפשר ליצור ממנו אמבטיות, כיורים, כלים, קירות וריצוף וכך להגדיל את נוכחותו בחלל הבית.



אדריכלות מודרנית תנצל את המחצב הטבעי למתן מראה מרשים הנושא עמו עומק ותנצל את הגוונים והטקסטורות השונים בו לתפאורת הבית. “מראה השיש מדורג כבר זמן מה בראש רשימת החומרים העדכניים והנכונים באדריכלות המודרנית החדשה", אומר אדיר לוי, מנכ"ל קוסנטינו. “הביקוש למראה שיש בשיאו, ואף נראה כי כניסתו לעיצוב הבית הביאה איתה מגמה מזוקקת יותר, שבה המופעים שלו נהפכו אקזוטיים יותר, מחוספסים יותר ועוצמתיים יותר, כאילו הייתה להם אישיות משלהם".


גופי תאורה new works studio לכלי אור. צילום:יח"צ



תערוכות העיצוב הנחשבות הוכיחו שאפשר לעצב באמצעות חומר הגלם היוקרתי בשלל סגנונות, ונראה ששוחרי העיצוב והמעצבים לא מתכוונים לוותר על השימוש בו בתקופה הקרובה. חשוב רק לזכור שיש לעשות שימוש מושכל, נכון ומתון כשמעצבים באמצעות שיש או בפריטים המדמים את מראהו.


כדי להצליח במשימה, שלבו את השיש עם חומרי גלם רכים, המעניקים תחושת חמימות.



שלבו גם צבעים שיספקו את זריקת הצבע המתבקשת לחלל שאותו תבקשו לעצב. הבחירה בשילוב החומרים תבטיח לכם מראה מעודכן אך לא תהפוך אתכם לקורבנות הנוהרים אחר טרנד בכל מחיר.