לקראת חג פורים אנחנו ממהרים להצטייד בהזמנה למסיבת תחפושות נחשבת. העצלניות מתבייתות על תחפושת טרנדית והיצירתיות מפגיזות בתחפושת מקורית ומושקעת. לעתים לוקח כמה דקות כדי לזהות מי את ולמה התחפשת, ונראה שההשקעה לא היתה לחינם. חברות הטיפוח לא מחכות לחג פורים כדי להבטיח לך מראה שונה וסוחט מחמאות והן משיקות שלל תכשירים שיבטיחו אפקט ושינוי מיידיים במראה עור הפנים. לעתים, מרוב הבטחות מתקבל הרושם המוטעה שלא יזהו אותך.



בוסטר לחות יומי פאיו. צילום: יח"צ


התכשירים הללו עונים על שלל צורכי העור, וברשימה יככבו קרם לחות, סרום, קרם עיניים ותמציות ממריצות שיבטיחו תוצאה בו ברגע. "המוצרים המבטיחים תוצאה מיידית צצו עם שינוי הרגלי הצריכה בקרב נשים", אומרת גליה תורן חן, יועצת אסטרטגית למותגי טיפוח. "ככל שנשים נעשו עסוקות וקרייריסטיות יותר, כך הן דרשו יותר ויותר מוצרים שמעניקים תוצאה מיידית וניכרת לעין". לדבריה, נשים רבות החליטו שאינן מעוניינות למרוח קרם או מסכה ולהמתין חצי שעה עד להשגת התוצאה, ולכן החלה תעשיית הקוסמטיקה לייצר פורמולות ולמצוא חומרי גלם שיאפשרו את קיום ההבטחה של התוצאה המיידית.


"בד בבד, הטכנולוגיה האסתטית והקוסמטית התפתחה וחומרי גלם כגון סיליקון קוסמטי המחליק ומשנה את מרקם העור, חלבוני חיטה, ויטמינים בריכוז גבוה להבהרה וחומצה הילאורונית הפכו את החלום לכמעט אפשרי".



"כמעט" היא כמובן מילת המפתח בכל הקשור לתכשירים היומרניים הכוללים מילים מבטיחות יותר מנאום פוליטי של מועמד לראשות הממשלה. בתפריט ההבטחות מככבים Booster magic ,miracle ,3D ,LIFT ועוד שלל מילים קסומות שיבטיחו לך נעורי נצח. "רוב השמות הם שמות שיווקיים", אומרת ד"ר סיון מרסר, מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר. "השמות נובעים מפעולת החומר הפעיל באותו המוצר, ותכשירים איכותיים נמדדים על פי ריכוז החומר הפעיל הגבוה שבהם". לדבריה 3D מתייחס למספר פעולות מזוויות ומכיוונים שונים, שהעור יכול להשתנות ולהגיב להם בהתאם.


"האם זה הגיוני שהוא יזוז במרקמו עד כדי כך? אני בספק.


כך גם לגבי תכשירים שמבטיחים magic ו־miracle". תכשירי Booster שונים מספקים תוספת לחות ניכרת לשכבה החיצונית של העור, אך לא יותר מכך. "הבוסט אינו יכול להיות פנימי ותוך־עורי כי הוא לא חודר לעור". לדבריה, גם LIFT מכוון להרמה של העור ולמעשה אין ולא קיים תכשיר טיפוח שיצליח להרים פיזית את העור ולגרום לו להתרומם ולהימתח.





קרם לחות מתקן 3D ,קיל'ס.צילום: יח"צ


נעורים בקופסה? לא ממש

משרד הבריאות הוא זה שמונע מחברות הקוסמטיקה להבטיח לנו שלום עולמי ומעיין נעורים בקופסה וקובע כללים ברורים בתחום. "הבטחות על מוצרי קוסמטיקה מוגבלות על פי כללי הרגולציה. כדי לטעון טענה מסוימת, על היצרן או היבואן להציג הוכחות לטענה ולגבות אותה בבדיקות מעבדה או במבדקים קליניים", מסבירה תורן חן. לדבריה, משרד הבריאות הישראלי מנסה ליישר קו עם הדירקטיבה האירופית בתחום פיקוח על תמרוקים, הנחשב מחמיר יותר. 

"ליצרנים וליבואנים אין אפשרות לכתוב את כל מה שעולה על רוחם על גבי תווית המוצר, והם נתונים תחת פיקוח מחמיר במטרה לא להשלות את הצרכניות.

הבעיה היא שברשתות החברתיות אפשר לומר, לפרסם ולשווק כל הבטחה שעולה על רוחך, ומכאן הדרך להטעיה צרכנית היא קצרה", מבהירה תורן חן. התכשירים הרבים מבטיחים אפקטים מיידיים של הרמה, המרצה, הצערה, הארה והחלקה של עור הפנים. למרות זאת, יש להתייחס אליהם בסקפטיות. "תכשירים המבטיחים ‘אפקט סינדרלה’ לכמה שעות, עושים זאת הודות לרכיבים כמו תמציות שונות, תרכיז אצות, פפטידים וחלבוני חיטה מותחים, המספקים מניפולציה זמנית שנספגת בעור ונעלמת בתוך כמה שעות בדומה לסינדרלה בחצות. תכשירי Boost יעניקו לעור מראה חיוני ורענן לכמה שעות בשל כמות לחות מוגברת", אומרת תורן חן.


booster energy, קלרינס. צילום: יח"צ


חשוב לזכור כי בעולם הקוסמטיקה יש הגבלה נוקשה מאוד על כמויות החומרים הפעילים בתכשירים השונים. גם אצל קוסמטיקאיות אפשר למצוא הגבלה, אך הן מורשות לטפל בכמויות חומרים פעילים גבוהות יותר. ההרשאה הגבוהה ביותר למרשם רכיבים פעילים על העור היא מרופא עור, אך לרובנו אין את הזמן להתעסק עם מדידות רכיבים פעילים ליצירת תכשיר ביתי יעיל. זאת הסיבה שרובנו תולים תקוות בתכשירים שמציעות חברות הטיפוח. "אין ספק שהתכשירים הללו יסייעו לנו בתחזוקה, בשימור ובשיפור מראה עור הפנים. הם נבדקים מחקרית ומדעית, אך עם זאת, מומלץ לא לתלות תקוות גדולות בתכשירי הטיפוח לבדם. חשוב וכדאי לשלב עם השימוש בהם גם את כל האפשרויות הרבות העומדות לרשותנו בתחום האסתטיקה", היא מסכמת.