כבר שנים שהטרנדים השולטים ביד רמה בעיצוב הבית שואבים השראה מעולמות האופנה והאומנות. גם אם לעתים נראה שטרנד מוכר קפץ לבקר שוב, הוא עושה זאת בגרסה מחודשת ורעננה. הטרנד המטאלי, שכיכב בתצוגות החורף של בתי האופנה הנחשבים, עושה דרכו לחללי הבית השונים. הוא זהר ונצנץ על מסלולי תצוגות האופנה והגיע לארון הפרטי שלנו. השפעת עולם האופנה והסימביוזה עם עולם העיצוב אינה חדשה, וזה אכן היה צפוי - הטרנד המטאלי, המתכתי והמנצנץ כובש השנה בסערה את המעצבים: רהיטים, גופי תאורה, כלים, שולחנות, כיסאות, קירות, דלתות, אריחים ואפילו כיורים, ברזים ואמבטיות, כולם מבריקים ומנצנצים במטאליות ויש אפילו מטאל־מט לרגועים שבינינו. החומרים והצבעוניות המטאלית - ברונזה, זהב, כסף, אלומיניום ונירוסטה - מייצרים עניין ותחכום בעיצוב הבית המודרני. לא מדובר בגוון אחד, אלא בקשת רחבה של גוונים מטאליים ברמות שונות של בוהק ועמימות ובערבובים עם גוונים נוספים כמו לבן, אדום או חאקי, המקנים לפריט מראה חם יותר או בהיר יותר.




כסאות בגוון מטאלי precious kartell להביטאט, צילום: יח"צ



הטרנד המתכתי־מבריק זכה לפופולריות כבר בשנות ה־60 הלוהטות: המרוץ לחלל שאפיין את הסיקסטיז השפיע על מעצבים כמו פאקו ראבן, שהציגו פריטים חדשניים עשויים ויניל ואקריליק. המעצב מייקל סיגר הציג את קולקציית הברזים ואביזרי האמבט המטאלית־אדמדמה שעיצב עבור מותג היוקרה הגרמני Dornbracht עם גימור חדשני וייחודי לסדרת MEM האיקונית. לדברי ג'יימי הרננדורנה, סמנכ"ל השיווק של HeziBank, החומר החדשני שנקרא Cyprum מורכב מזהב 18 קראט ומנחושת: "הצבעוניות המטאלית מגיעה לאחר תקופה מתמשכת שבה כיכבו בסצנת העיצוב של החללים הרטובים גימורים לבנים יותר, בוהקים ונקיים". גם ענקית רהיטי הפלסטיק האיטלקית Kartell, המיוצגת בישראל בהביטאט, בחרה לאמץ את הטרנד ובנתה קונספט שלם שנקרא Precious Kartell, עם פרשנות מטאלית מוזהבת ומנצנצת לאוסף פריטי הפלסטיק שלה. המותג השיק קולקציית רהיטים וכלים איקוניים, שעוצבו בידי מעצבי־על דוגמת פיליפ סטארק, העשויים כולם פלסטיק ו"עטופים" בגוני זהב, כסף ו־Pink Gold. מעצב האופנה אלון ליבנה, שבדרך כלל מעצב שמלות לאירועים נוצצים, עיצב בשיתוף פעולה עם רב בריח קולקציית קפסולה של דלתות כניסה ופנים בגוונים מטאליים ודרמטיים וזארה מציעה כלי הגשה ומערכת סכו"ם בשלל גוונים מטאליים צבעוניים.



פינת אוכל Edra לטולמנ'ס, צילום: יח"צ



"הזהב סלל דרכו לזירות העיצוב השונות הן בגוון והן בחומר", אומרת הדס כהן, מנהלת תחום אדריכלים והשראה בחברת נירלט. “מיד אחריו הצטרפו כל הגימורים המטאליים - מט או מבריק. הנוכחות המטאלית מוסיפה ממד ועניין לכל אובייקט וחלל. גוני נחושת ופליז וגוני זהב צהובים וחמימים. סגנון העיצוב יכול להיות מודרני ונקי או כפרי". הסיבה לכך שלבד מזהב וכסף מתרחבת מניפת המטאל לגוונים מנצנצים כמו ורוד, כחול ואדום, היא כדי לתת מענה לקהלים נוספים שמחפשים ייחודיות, חומרים וגוונים שמעשירים את החלל וחיבור בין גוונים מטאליים שנתפסו כקלאסיים בפרשנות עכשווית על־זמנית. מיכל איתני פארי, סמנכ"ל הסחר ברשת ביתילי, מדמה את עיצוב וריהוט הבית להלבשת אישה ולענידת תכשיטים - בייחוד כשמדובר בגוונים המטאליים והנוצצים. “כפי שהאופנה האחרונה בתחום התכשיטים היא חזרה לגוני המטאל, כך גם בתחום הריהוט המשלים. אפשר למצוא שולחנות צד עם מסגרות ורגליים מטאליות וגם פריטי עיצוב קטנים המעניקים אור ואלגנטיות לחדר, ובהם פסלונים, כריות וקערות שונות בגוונים מנצנצים".


לדבריה, יש לזכור להשתמש בפריטים בגוני המטאל באופן מדוד ושקול כדי לא ליצור מראה עמוס יתר על המידה.



ZARA HOME, צילום: יח"צ