"המודעות למוצרי איפור לכהות עור עלתה מאוד. בחמש השנים האחרונות הכניסו מבחר רחב של גוונים. כרגע יש לי הרבה מתחרים, ופעם לא היו לי. זה מצריך ממני להיות יצירתית כל הזמן, לחדש. אבל במובן החברתי והאישי אני דווקא שמחה שזה המצב. סוף־סוף מתייחסים גם אלינו, וכל בחורה יכולה לבחור איזה מותג שהיא רוצה", אומרת מירב (מולו) ילו־צגהון, בעלת מותג איפור לנשים כהות עור.


את הבייבי שלה, "MULU D", ייסדה ילו־צגהון (44), נשואה ואמא לשלושה ילדים מחולון, בשנת 2009. לאחרונה הרגישה שהיא מוכנה לאתגר הבא ופתחה חנות קונספט חדשה ברחובות - MULU D & MORE - ובה שלל מוצרי המותג שלה ונוסף לכך גם מוצרי שיער מקצועיים של מותגים מובילים.


היא נולדה באתיופיה בשם מולו. בגיל 10 עלתה ארצה עם אחיה, שנה לפני שהוריה הצטרפו אליהם, והגיעה לפנימייה בצפון הארץ. "כמו כל קליטה, כמו כל אדם שעובר מארץ לארץ ולא מכיר את השפה והתרבות, כך גם לי היו קשיים. אבל התגברתי", היא מספרת.




מירב ילו - צגהון, צילום: גיל צור.


איך הגעת לרעיון לפתח מוצרי איפור לכהות עור?

"כל נושא האיפור סיקרן אותי תמיד. כשהתחלתי להתאפר וחיפשתי ברשתות הגדולות מייק־אפ שיתאים לי, לא מצאתי. לחברות הקוסמטיקה השונות היו רק שני גוונים של מייק־אפ לכהות במקרה הטוב, והיו גם חברות שלא היה להן בכלל. אצל כהות עור יש תת־גוונים. גון העור של נשים כהות עור אינו זהה, יש להן כמה גוונים שונים. מייק־אפ איקס לא יכול להתאים לכל האתיופיות. יש דרגות שונות של כהות. בזמנו לא מצאתי את הגוון המתאים לי, והייתי צריכה לערבב כמה גוונים כדי להגיע למשהו שאיכשהו מגיע לזה. אבל גם בערבוב לא תמיד הצלחתי להגיע לגוון המתאים. ואז שאלתי את עצמי למה לא חשבו על פתרון שעונה על הצורך של נשים כהות עור".


מירב ילו - צגהון, צילום: גיל צור.



זה מה שהניע אותך?


"זו הייתה תחושה מסתכלת. גם הרבה חברות שלי חוו תחושות דומות כי לא מצאו את האיפור המתאים להן. בעבר, למשל, היו מאפרים כלות כהות עור במייק־אפ של בהירות עור. כלה הייתה מגיעה לאולם והיית מזדעזעת מאיך שהיא נראית. הרגשתי שאני יכולה לקחת את ההרפתקה הזאת על עצמי, במקום לחכות שמישהו אחר יעלה על הצורך הזה. למדתי איפור מקצועי אצל גיורא שביט, ובהמשך עשיתי קורס יזמות עסקית. התחלתי לחקור חומרים בנושא. תוך כדי עבדתי כשכירה בתור מנהלת מוקד קליטה עירוני ברמלה. באמצעות כימאית פיתחנו את המוצרים לכהות עור, הכוללים מייק־אפים, פודרות, סמקים, שפתונים ופריטים נוספים".


צילום: גיל צור.


"איזו חנות
תקבל אותך?"

ילו־צגהון מספרת שהקמת החברה דרשה ממנה אומץ וגם סיכון כלכלי, שכן היא נזקקה להון עצמי ולהלוואה. היא האמינה שתצליח, אבל ידעה שמצפה לה עבודה רבה ומאומצת. "את כל התהליך עשיתי בליווי יועצים מקצועיים. הייתה לי תוכנית עסקית מסודרת, הכל היה שקול מאוד". היא מסבירה את ההבדל בין נשים בעלות גוון עור שונה, אך גם מדגישה את הדומה: "כמו שבחורה בהירת עור יכולה להיות בהירה יותר או פחות או שזופה, בדיוק כך זה אצל כהות עור", היא מסבירה. "כל אחת מחפשת את הגוון המתאים לה. לנו לא הייתה את האפשרות הזאת להתאפר ולהרגיש טוב עם המראה שלך. אם למשל אקח מייק־אפ של בהירת עור, איראה חיוורת, זה לא יחמיא לי כלל. כך גם פודרה. את חייבת להתאים את הגוון לעור הפנים שלך. בפודרות, וגם בסמקים, לא היה מבחר רחב. אם את לוקחת סומק בצבעי פסטל ומפזרת על מישהי כהת עור, זה נבלע. דווקא בכל הנוגע לשפתונים ולצלליות היה קל יותר למצוא. באופן כללי, לכהות עור מתאימים יותר שפתונים בגוני חום, ברונזה ואדום־יין".


צילום: גיל צור.



איך שיווקת את עצמך?


"אחרי שהמוצרים יצאו, היייתי לוקחת איתי מזוודת איפור ובוחרת ערים שבהן ריכוז גבוה של כהות עור - אתיופיות, הודיות או תימניות. בנתניה למשל יש ריכוז גבוה של העדה האתיופית. הייתי הולכת למרכז העיר, מחפשת חנויות שמשווקות מוצרי קוסמטיקה ומציעה את המוצרים שלי. זו הייתה עבודה קשה וסיזיפית. בעלי החנויות לא הכירו את המותג. הייתי צריכה להפעיל המון מיומנויות של מכירה כדי להוכיח שזה אכן טוב, שהמוצר איכותי ושיש קהל שדורש אותו. עם הזמן התחלתי לקבל המון הודעות, גם בפייסבוק, כגון 'איזה יופי, אנחנו גאים בך'. הייתי גם יושבת בחנויות ומאפרת כל בחורה אתיופית שנכנסת. בעל החנות היה רואה שבאים וקונים, וככה זה התפתח וצמח".


אבל אל תטעו לרגע. לא תמיד הכל הלך חלק. "כשרק התחלתי, שמעתי הרבה 'זה לא ילך, זה קשה מאוד, זה לא מוכר, את לוקחת סיכון כלכלי גבוה, איזו חנות תקבל אותך", היא מספרת. "אבל אני האמנתי, וכל האמירות הללו רק דרבנו אותי. היו גם הרבה קשיים במהלך הדרך. לא בכל המקומות שהצעתי את המוצרים קיבלו אותם, אבל לא ויתרתי. היו משברים, אבל למחרת הייתי מתעשתת וממשיכה בדרך שלי. היום, ברוך השם, אני מתפרנסת יפה מהעסק, ובעיקר יש לי סיפוק עצמי מכך שהצלחתי. אני חושבת שבזמנו נתתי פתרון להרבה בנות אתיופיות. כיום כבר יש להן הרבה אפשרויות".



היא גאה מאוד בחנות החדשה שפתחה. "הרגשתי שהגיע הזמן לעלות עוד מדרגה", היא מספרת. "המותג כבר הרבה יותר מבוסס. גם במובן הכלכלי כרגע יש לי את היכולת להקים חנות בקונספט הזה. אני מרגישה בשלה להתחיל את הדרך החדשה הזאת".


צילום: גיל צור.



את כבר מדמיינת את האתגר הבא?



"המטרה היא להפוך את MULU D & MORE לרשת, וכמובן להתחיל לייצא לחו"ל. אני מאמינה שכל דבר שחולמים עליו, עובדים ומתמידים למענו, הרי שאפשר להגיע אליו. אבל כמובן הכל בקצב הנכון".