נראה שבשם האהבה, הזוגיות והשוויון בין המינים, פורחת בעולם הטיפוח תעשיית מוצרי היוניסקס, המציעה תכשירים המתאימים לנשים ולגברים כאחד. לא עוד קרם לחות לאישה וקרם לחות לגבר, אלא מוצר אחד המתאים לו ולה. כנראה לכך מתכוונים כשמייעצים לנו לטפח זוגיות. בארצות הברית ובאירופה מוצעות שלל סדרות של מוצרי טיפוח יוניסקס, בתעשייה שרק הולכת וצוברת תאוצה. בישראל, כרגיל, זוהי מגמה שעודנה בחיתוליה, ולעת עתה רק מותגים בודדים דוגמת ביופור ודרמלוג'יקה מציעים את מוצריהם בלי להתחשב בזוטות כמו מגדר.


מקציף לניקוי עדין מסדרת ,Physiological לה רוש פוזה, 90 שקל. צילום: יח"צ
מקציף לניקוי עדין מסדרת ,Physiological לה רוש פוזה, 90 שקל. צילום: יח"צ


“תעשיית מוצרי טיפוח היוניסקס פורחת בשנים האחרונות סביב העולם. יש לא מעט מותגים המציעים תכשירים שאינם תלויי מגדר, דוגמת SkinMedica SkinCeuticals ו־ .Obagi נשים וגברים יכולים להשתמש בהם יחד", אומרת גליה תורן חן, יועצת אסטרטגית למותגי טיפוח. “אלו מוצרים שטרם הגיעו לארץ, ויש לכך שתי סיבות עיקריות - שוק רווי מותגים והרגלי צריכה שעדיין קשה לשנות. בייחוד כשזה מגיע לגבר הישראלי, שאוהב את המוצרים שלו בגוני כחול ושחור, נוטפי ריח גברי עם פנייה אישית על האריזות, כלומר שיהיה רשום על גביהן man או for him ".



לדבריה, גברים רבים עדיין לא ימהרו לחלוק את קרם העיניים והפנים עם בת הזוג, בייחוד כשהתכשירים ארוזים בגוני ורוד ואדום סקסיים וחושניים. “אין ספק שהמודעות הרבה לטיפוח עור הפנים עלתה אצל הגברים, וזה ראוי להערכה. אולם השימוש במוצרים שמיועדים לבת הזוג ומגיעים באריזה נשית, לתפיסתם, הוא משהו שהגברים הישראלים עדיין אינם מוכנים אליו". לדבריה, אם בעבר קראנו למוצרים שמתאימים לשני המינים יוניסקס, הרי שהיום פיתחו מותגי הבישום והטיפוח שמות “סקסיים" יותר לקטגוריה כמו To share או Gender free , מאחר שברור למשווקי הקוסמטיקה שגברים ונשים לא רוצים להרגיש זהים, אך בהחלט מעוניינים לחלוק מאפייני טיפוח חוצי מגדרים.
ג'ייד קרם פנים ENIGMA FX. צילום: יח"צ
ג'ייד קרם פנים ENIGMA FX. צילום: יח"צ

יש הטוענים כי כלל לא קיימים הבדלים בין תכשירי הטיפוח המיועדים לגברים לאלו המוצעים לנשים. לפי אותה טענה, זהו למעשה טריק שיווקי למכירת אותו המוצר באריזות במראה שונה. “גם אם לא נחשיב את מוצרי האיפור ונתייחס רק למוצרי טיפוח, נגלה שכ־ 90% מצרכני הקוסמטיקה הן נשים. האם יש הצדקה לפיתוח סדרות או מוצרי טיפוח ייעודיים לעור הגברי? השאלה היא את מי שואלים. אם את אנשי השיווק או שמא גורמים מקצועיים המתמחים בעור", אומרת רונית שגב, ביולוגית, חוקרת עור ומפתחת תכשירים בחברת הקוסמטיקה ביופור. "מומחי השיווק יעידו שגברים צריכים ריח ומראה התואמים את הסטריאוטיפ הגברי. התשובה המקצועית היא שעור הוא עור. רקמת העור בגברים ובנשים עוברת את אותם השינויים, והיא בעלת פיזיולוגיה דומה, למעט שיער הפנים אצל גברים.
תכשיר לחידוש העור Renew, ביופור, 240 ש"ח. צילום: יח"צ
תכשיר לחידוש העור Renew, ביופור, 240 ש"ח. צילום: יח"צ

אצל כולנו, גברים ונשים, העור מראה עם השנים את סימני הגיל. קמטוטים וקמטים, בעיות מרקם, צניחה ואובדן נפח. השוני בעור הוא בין אדם לאדם ולא בין המינים". לדבריה, מבחינה מקצועית, עורם של גברים ונשים מגיב דומה לאותם מרכיבי טיפוח. "יש שיגידו כי עור הגברים עבה יותר, אולם זה עדיין לא מכתיב מרכיבי קרמים ייחודיים ושונים", מציינת שגב. ד"ר אלכס אלטס, מומחה ברפואת עור, מחזק את דבריה ומסביר שהעור בבסיסו הוא אותו עור וההורמונים הם אלה שאחראים להבדל בין נשים וגברים: "הפעילות ההורמונלית היא ששונה בין גברים לנשים", אומר ד"ר אלטס, "השחקן המרכזי הוא הורמון הטסטוסטרון, האחראי לפעילות מוגברת של בלוטות חלב בקרב הגברים. עיקר הפעילות הזאת היא העשרת עור הגברים ביותר לחות, ובכך הוא עמיד יותר נגד התייבשות מאשר העור הנשי. נוסף לכך, הוא עשיר יותר בסיבי קולגן, ואלו מקנים לו גמישות ואלסטיות. עובדה לא הכי משמחת שחשוב לומר היא שעור הגבר מזדקן לאט הרבה יותר מאשר עור האישה".
בושם יוניסקס NEROLI PORTOFINO, טום פורד, 860 ש"ח. צילום: יח"צ
בושם יוניסקס NEROLI PORTOFINO, טום פורד, 860 ש"ח. צילום: יח"צ

הצורך במוצרי יוניסקס נולד בדיוק במקום שבו השיווק פוגש את הכימיה, ויחד הם מנהלים מערכת זוגית מעוררת קנאה. מוצרי היוניסקס יוצעו ללא בישום וריח, שאחראים על עולם מושגים שלם אצל נשים וגברים. התכשירים יגיעו באריזות בגוונים ניטרלים דוגמת לבן, אפור בהיר ושחור. לעתים תהיה זאת מניפת הצבעים של בז', ירוק ותכלת שיככבו על תכשירי יוניסקס. "כדי שמוצר טיפוח יתאים לשני המינים, הוא צריך להכיל בתוכו את הצורך הבסיסי של העור בטיפול בהתאמה למצבו", אומרת ליאת פליסר הלפרט, סמנכ"לית ההדרכה של דרמלוג'יקה. "באופן כללי נוכל להתאים לשני המינים כל מוצר עם חומצות סיטית או לקטית, רכיבים שימנעו פיגמנטציה, חומצה היאלורונית או ויטמין סי ובכלל מקדמי הגנה מכל הסוגים לשניהם - לגברים ולנשים. חשוב להדגיש שכמובן יש סקטורים שלמים של סדרות מוצרים שמיועדים לנשים בלבד בשל הרגישות ההורמונלית בעורן, ועל כן יש תכשירים מקצועיים עם רכיבים ספציפיים לטיפול הולם עבורן".
מסכת חימר לטיהור PURE CLAY, לוריאל פריז, 59.90 ש"ח. צילום: יח"צ
מסכת חימר לטיהור PURE CLAY, לוריאל פריז, 59.90 ש"ח. צילום: יח"צ

ככל הנראה יחלוף לא מעט זמן עד שרשתות הפארם בארץ יערכו היכרות עם מוצרי היוניסקס. לעת עתה מציעים מותגי הקוסמטיקה המוכרים מוצרי טיפוח שלא מצוין עליהם במפורש שהם מיועדים לנשים או לגברים. בתפריט: תכשירים לניקוי הפנים, מסכות מסוגים שונים, פילינג, קרם לחות וקרם עיניים. כדי לטשטש את "זהותם המינית" הם מגיעים בגוונים ניטרלים של אפור, ירוק, תכלת, לבן ושחור, שנחשבים למזוהים פחות עם נשים עבור הגברים וקלים לעיכול בשביל הנשים.