קרקפת היא עניין מגרד, למעשה כל מי שמתמודד עם קרקפת מגרדת מכיר את התופעה שתוקפת לפתח בכל עונות השנה. יש לא מעט סיבות לתופעה המציקה שחווה מרבית האוכלוסייה, ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת עור אסתטיקה ולייזר, עושה סדר ומציפה את הסממנים המוכרים והמוכרים פחות לגרד.

באופן כללי חשוב להרגיע ולומר שרוב הבעיות כמו כינים או אחת מהמחלות האוטואימוניות המפורסמות (פסוראזיס) הן פתירות ובעלות מענה רפואי מידי.  אולם, גורמי גרד כמו  אלרגיות, נגעים טרום סרטניים, סטרס ובעיות עצבים, מצריכים טיפול יותר עמוק וארוך, שם ההליכים מחייבים עזרה מקצועית וטיפול שהוא תהליך מורכב יותר, ואלו מקרים בהם ככל שמגרדים יותר עלולה להיות החמרה במצב. הנה כמה טיפים שיעשו סדר בראש:

כינים
הנראות וההרגשה: גרד כללי בכל הראש, ממש תחושה כאילו משהו מטייל על הקרקפת ומדגדג אותה, כאשר את ביצי הכינים ניתן לזהות כמו גרגירי אורז מיניאטורים מודבקים על השיער עצמו.
הגורמים: כינים מגיעות לראש מהידבקות מראש אחר או ממוצר שעובר מראש לראש כמו כובע או מברשת שיער.
איך נקל על המצב:  חשוב לנקות את השיער באופן ייסודי עם סירוק ותכשירים ייעודים למניעת כינים. התופעה אמורה לחלוף אבל כן חשוב להקפיד על שיער נקי בכל שעות היממה ולאסוף אותו כמה שרק אפשר. במקרים חריגים ובמידה והן לא עוברות או מתות, יש להיוועץ בתרופות מרשם הקיימות למקרים חריגים. 

קשקשים:  
הנראות:  פתיתים לבנים הגורמים לגירוד בכל הראש.
הגורמים:  קשקשת נגרמת לרוב מקרקפת שומנית (לא יבשה), הצטברות של עור מת או שאריות מוצרי עיצוב שמדמים מצב קשקשתי , או פטרייה דמוית שמרים בשם Malassezia.
איך נקל על המצב?  יש לעסות את הקרקפת נמרצות עם תרחיף / שמפו לתוך הקרקפת עצמה ולא רק על השיער, לרוב יהיו אלו שמפואים נגד קשקשים, או תכשירים שנרקחו במיוחד במרשם רופא עור לתופעה הזו. יש לשים לב לכמות החפיפות ולהיוועץ ברופא עור במידה ואין שיפור או לחילופין ישנה החמרה במצב, אולי יש צורך להחליף את התכשיר או להוסיף לו תרחיפים חדשים שטרם פגשו את הקרקפת. 

סבוריאה דרמטיטיס
הנראות וההרגשה: סבוריאה דרמטיטיס, הידועה גם בשם סבוריאה, היא מצב עור שכיח מאוד. קשקשים הם דוגמה לדלקת עור סבוריאה קלה. שניהם מובילים לקרקפת יבשה ומגרדת, אך סבוריאה דרמטיטיס גורמת לאדמומיות, נפיחות ודלקת באזור, בנוסף לעור המתקלף.
הגורמים: אין בוודאות גורם להצבעה נקודתית, אך ישנם טריגרים נפוצים כמו הורמונים ומתח, לפעמים כתוצאה של חום גבוה עקב מחלה, ולפעמים גם חפיפה מועטת מאוד היא הסיבה. 
איך נקל על המצב:  שמפו אנטי פטרייתי הוא לרוב האפשרות הטובה ביותר למצב זה. ליתר דיוק, שמפו ciclopirox הוא תרופה אנטי פטרייתית המשמשת במיוחד לטיפול בדלקת עור סבוריאה. 

ד''ר סיון מרסר. הגירוד מביא להחמרה (צילום: יח''צ)
ד''ר סיון מרסר. הגירוד מביא להחמרה (צילום: יח''צ)

אטופיק דרמטיטיס
הנראות וההרגשה:  גרד ואדמומיות בקרקפת כולה. סביר להניח שזה יופיע במרפקים ובגב הברכיים. 
הגורמים: לרוב  גנטי, כך שסביר יותר שאם זה קיים במשפחה, זה כנראה אטופיק. 
איך להשיג הקלה: חשוב לעשות מקלחות קצרות וחמות, להבין היכן הטריגר, בשמפו או בניחוח מבושם שמעיר את הגירוי. 

פסוריאזיס
הנראות וההרגשה:  כתמים שעליהם קשקוש גס, וגרד נקודתי ספציפי מאוד. 
הגורמים: זהו מצב אוטואימוני ועל כן מושפע ממשתנים כמו מזג אויר וגם מתח נפשי, זיהום חיידקי ואפילו תרופות מסוימות שמעוררות התלקחות של המחלה.
איך נקל על המצב? התערבות מידית של רופא עור על מנת שיאבחן שאכן מדובר בפסוראזיס ובהתאם לכך, שימוש בתכשירים ייעודיים למחלה, שמפו יומיומי המכיל זפת פחם, יכול להרגיע ולהרדים את המחלה, ולאחר תהליך וליווי של הרופא ניתן לקבל תרופות סטרואידים במידת הצורך.

תגובה אלרגית
הנראות וההרגשה: תחושת גרד מציפה את כל הקרקפת וזו מביאה לאדמומיות וגירוי. 
הגורמים: מרכיבים במוצרי שיער מסוימים הם לרוב הסיבה המרכזית לתגובת גרד אלרגית נקודתית, וכמעט לרוב הרכיב שמתסיס כאלרגן במוצרי שיער נקרא פרופילן גליקול. שימו לב במידה ואתם ידועים כרגישים יתר על המידה. 
איך נקל על המצב?  הפסקה מידית בשימוש במוצר, כמובן.  במידה והגירוי לא עבר ולא נעצר אחרי 48 שעות, יש להיוועץ ברופא עור ובמקביל יש לשטוף באופן תכוף את השיער ולעשות שימוש במוצרים היפואלרגניים לשיער. 

נגע טרום סרטני
הנראות וההרגשה: כתם בולט בקוטר של כרבע אינץ', זה סימן ההיכר לרוב. נראים ככתמים אדומים, מקושקשים ומגרדים. יכולה להיגרם נשירת שיער מהגירוד הממוקד והחזק במקרים אלו. 
הגורם: זה נקרא קרטוזיס אקטינית, תוצאה של חשיפה לשמש לאורך שנים רבות, אשר כ-10 אחוזים מאלה הופכים למעשה לסרטניים, לכן חשוב לפנות לאבחון רופא בהקדם האפשרי ולבחון הסרתו. 

גרדת או סקביאס 
הנראות וההרגשה: גירוד עז ומציק. מראה של עור מגורה. 
מה גורם לזה: גרדת נגרמת על ידי קרדית זעירה שמתחפרת בקרקפת. זה לא נפוץ מאוד, אבל המטופלים הסובלים מזה לרוב היו במגע עם מישהו אחר שסובל מזה אפילו במידה וחלקו מקום ציבורי לא נקי מספיק, כמו חדר במלון או מלתחות ציבוריות בבריכה. 
איך נקל על המצב? במקרים אלו רק רופא עור ובאופן די דחוף יפתור את המצב, אלו לא מקרים לתכשירי OTC ללא מרשם, הם ברוב הפעמים אינם עוזרים. 

גזזת הקרקפת
הנראות וההרגשה:  קשקשים לרוב, אם כי זה יכול להיות גם כתם עגול שגבולותיו מוגבהים.
הגורמים: מדובר בזיהום פטרייתי ולכן הדבקות מפציינט נגוע היא הגורם המרכזי אבל ישנם מקרים שזה מגיע גם מחיות מחמד וגורים, שם הסיכויים הגיוניים גם כן. 
איך נקל על המצב? במקרים קלים, שמפו אנטי פטרייתי עשוי לעשות את העבודה. עם זאת, אם הגירוד ממש חמור, תחליב או משחה סטרואידים עשויים להיות המפתח להקלה במצב . ישנם מקרים שתרופות נגד פטריות דרך הפה, יפתרו את הבעיה וכמובן שהמלצת הרופא היא הכרחית כאן.