בשבוע שלקראת הביקור שלי בביתם של אולגה ורומן זדורוב בקצרין, ובשעתיים וחצי שלקח להגיע אליהם מאיזור המרכז, המחשבות שלי נדדו בתזזיתיות והייתי מאוד נרגש. לילה לפני הביקור התעוררתי באמצע הלילה ולקח זמן רב עד שהצלחתי להירדם בשנית. אחרי הכל, לא בכל יום מזדמן לך להגיע לביתו של אדם שישב 17 שנים בכלא על רצח שלא ביצע. איך זה יהיה? מה אומר כשאראה אותו? איך זה יתנהל? האם ייעתקו המילים מפי או אצליח לעשות את עבודתי בצורה המקצועית ביותר?  

מההודאה עד למשפט החוזר: הטלטלות בדרך להכרעת הדין של זדורוב

הרעיון לבצע אבחון כירולוגי לרומן זדורוב עלה כבר מזמן, אולי לפני שנים, כסקרנות מקצועית לחקור את כפות ידיו של אדם שהורשע בעבירה חמורה, ככל הנראה על לא עוול בכפו, אבל כל עוד ההליכים המשפטיים התנהלו זה לא היה ראוי או אפשרי מבחינתי לבקש לבחון את כפות ידיו מכמה סיבות. ראשית, כל מה שאראה ואומר לא יהיה לו שום משמעות או תוקף ברמה המשפטית, שנית, מאבחון כירולוגי לא ניתן לדעת אם אדם עשה מעשה כזה או אחר אלא האם ישנה דיספוזיציה (נטיה), איזה שהיא פתולוגיה שהייתה יכולה להביא לביצוע מעשה או לא, המצב הפסיכולוגי של האדם, יכולותיו, ייעודו האישי ועוד ועוד. ניתוח כזה בשלב שלפני ההכרעה הסופית בעניינו לא הייתה מוסיפה או גורעת ולכן היה בבחינת "לא הבשילו התנאים". שלישית, אחת המטרות שלי כמאבחן ומטפל היא להעניק מזור, תקווה וכלים לאדם שמולי להמשיך בחייו בצורה מעצימה. רק עכשיו, אחרי שבית המשפט סוף סוף קבע את מה שרוב העם כבר ידע, שרומן חף מפשע, בשלו התנאים להעניק לו מתנה שתאפשר לו לבנות את חייו מעכשיו ואליך.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לפני שיצאתי לדרך לקצרין התקשרתי לנייד של רומן. זאת הייתה הפעם הראשונה ששמעתי את קולו. עד אז תיאום הביקור שלי נעשה מול אולגה. "היי רומן, זה לאונרדו. אני כבר יוצא לכיוון שלך. לפי הוויז אגיע לקראת 12". "אין בעיה" ענה רומן. "אנחנו מחכים לך". קולו האדיב הרגיע אותי והפיג מעט את החששות. התנעתי את הרכב ויצאתי לדרך.

אהבת אמת שלא רואים כל יום

בסוף המאמר אדבר קצת גם על כפות ידיה של אולגה. אבל כרגע ברצוני להתעכב על נקודה קטנה שאותי אישית מאוד ריגשה שקשורה לקשר שבין רומן לאולגה. כולנו היינו עדים למאבק העיקש, המתמיד והבלתי מתפשר לאורך השנים של אולגה על מנת לטהר את שמו של בעלה ולהחזירו לחיק משפחתו. הרבה אנשים שאלו את עצמם איך אישה, נאמנה ככל שתהיה, יכולה לחכות 17 שנה לבעלה ולדבוק לצדו כשהוא כבר הורשע במספר ערכאות ברצח אכזר? התשובה היא אהבה.

ואיך אני יודע את זה שיש פה אהבה שכל אחד מאתנו היה יכול להתקנא בה? לא כי אני רואה נסתרות (אני לא), או כי יש לי מידע פנימי חסוי מתוך כותלי ביתם של משפחת זדורוב. אגיד לכם איך אני יודע כמה אולגה אוהבת את רומן. אם אתם רוצים לדעת מה באמת חושב אדם על אדם אחר שלכאורה קרוב אליו, תבדקו איך הוא שמור בזיכרון הפלאפון שלו. 

אחרי שתיאמתי את הביקור עם אולגה לאחר התכתבות ארוכה בווטסאפ ושיחת טלפון עמוקה, ביקשתי ממנה אם אוכל לקבל את מספר הנייד של רומן כדי להיות איתו בקשר ישירות במהלך הנסיעה שלי אליהם לקצרין, לכל מקרה שלא יהיה. 

אולגה שלחה לי את כרטיס הביקור של רומן מהטלפון שלה. בכרטיס הביקור רשום איך רומן שמור בזיכרון הנייד של אולגה. היה רשום "רומה אהוב" עם תמונה שלהם מיום חתונתם.

זה ריגש אותי מאוד. ריגש אותי בשביל רומן, לדעת שיש לצדו אישה שכל כך אוהבת אותו, באמת ובתמים, ולא משנה מה אחרים אמרו עליו ב-17 השנים האחרונות או מה שיגידו עכשיו. הוא ה-רומה האהוב שלה באש ובמים.

זדורוב מגיב לראשונה לזיכוי. צילום: אברהם בלוך

המפגש

לקראת השעה 12 הגעתי לקצרין. אולגה עדיין הייתה בעבודה ורומן יצא לקבל את פניי. נתגלה לי אדם אדיב ושקט, אולי חושש מעט מהמפגש אבל מהרגע הראשון דאג שארגיש בנוח. התיישבנו, והתחלתי להסביר לו מי אני, למה אני רוצה לחקור את כפות ידיו, מה אפשר לדעת מהידיים ומה לא, ושלאחר תהליך האבחון אולי נעשה עוד כמה דברים כדי לגלות רבדים נוספים בגורלו. הקרח התחיל להישבר ורומן הפקיד את ידיו בידיי בלי חשש.

כמו בכל אבחון כירולוגי שאני עושה ללקוחות שלי, התחלתי בצילום כפות ידיו. רומן תפס יוזמה ושינה קצת את המיקום בחדר היכן שהאור יהיה מתאים יותר לצילום, לא יותר מדי אור ולא יותר מדי צל. לאחר מכן בחנתי את כפות ידיו, רשמתי ממצאים שונים, ולבסוף לקחתי הדפס של דיו של טביעות האצבע שלו וכפות הידיים.

מי אתה רומן זדורוב? למה היית צריך לחוות 17 שנה של עיוות דין ואי צדק בחיים אלה? מה תוכל לעשות בחייך מעכשיו? התשובות התחילו להגיע...

הגורל, השיעור הרוחני והייעוד בטביעות האצבע של רומן

בכל אבחון אני מתחיל בלהסתכל ולנתח את טביעות האצבע של האדם שיושב מולי. טביעות האצבע נוצרות אצל העובר החל מהחודש ה-3 או 4 של ההיריון ומרגע הלידה צורת הטביעות לא משתנה לעולם, וזאת בניגוד לכל שאר המרכיבים בידיים כמו הקווים, הצורה, המרקם ועוד, שיכולים להשתנות בהתאם לחוויות החיים השונות שעובר האדם.

טביעות האצבע הם כמו "תעודת המשלוח" של הנשמה אל החיים האלה, תעודה שמפרטת את הנושא המרכזי שהאדם הגיע לעבוד עליו  או לממש בחיים האלה, הכלים שהוא נולד איתם והשיעורים שהוא אמור לעבור ולהתמודד איתם.

כשראיתי את טביעות האצבע של רומן הופתעתי (מפאת צנעת הפרט לא אשתף עמכם את הטביעות שלו, אבל תצטרכו לסמוך עלי בעניין זה). ציפיתי לגלות טביעות של אדם שמרצה אחרים, או שמתאים את עצמו לסביבה בלי חוט שידרה. אבל לא.

הופתעתי לגלות שרומן בעצם משתייך לבית הספר של שירות The School of Service, שהוא בית הספר הרוחני בו האנשים שמשתייכים אליו יש להם כיעוד לפעול למען אחרים, להביא ערך מוסף לעולם וליצור שינוי משמעותי, לא רק למען עצמם אלא בעיקר למען הזולת. זה בית הספר המנהיגותי ביותר מכל שאר בתי הספר הרוחניים. על מנת להשתייך לבית הספר הזה לאדם צריכות להיות לפחות ארבע טביעות אצבע בצורה של מערבולת. לרומן יש יותר משש.

זה אומר שרומן נולד להנהיג, מדובר באדם שכל מה שיעשה, כל מטלה שיתנו לו יעשה אותה על הצד הטוב ביותר, אדם יצירתי, שאוהב לחשוב בזכות עצמו (כן, אני יודע שיש לכם שאלה בנקודה הזאת. סבלנות) וכל מה שהוא עושה, עושה עד הסוף. לפי מיקום טביעת האצבע המרכזית רואים שהמשפחה זה ערך עליון עבורו אבל גם ההרמוניה בין בני האדם. למרות שלכאורה הוא ניראה ביישן ושקט, יש לו יכולות ביטוי טובות, בעיקר בכתב אבל גם בעל פה (נחזור בהמשך על נקודה זאת) ובגלל מחסומי השפה הדבר הזה לא מספיק ניראה לעין בישראל.

אז עם כל הטוב הזה, מה הביא את הגורל להאשים אותו ברצח שלא ביצע? התשובה נמצאת בשתי טביעות אצבע עיקריות ובעיקר בטביעת האצבע של האמה ביד שמאל, שהיא שונה מהטביעות שמשייכות אותו לבית הספר של השירות.

לפי טביעה באצבע האמה מתחילים להבין את השיעור הקארמתי הגדול. השיעור המרכזי שלו הוא בתחום של אשמה, או באנגלית Guilt Issues. דברים שעשה או חווה רומן בגלגולי חיים קודמים גורמים לו להרגיש אשם ולהביא על עצמו חוויות שמחזקות את אותו רגש של אשמה. בספרו של ריצ'רד אונגר, מפתח השיטה של אבחון רוחני של טביעות האצבע, הוא מתאר את האנשים שמתאפיינים בשיעור שכזה שניראה בטביעת האצבע באצבע האמצעית: "אתם מתנצלים לעיתים קרובות מדי, אתם מאפשרים לאנשים להתייחס אליכם בצורה גרועה, אתם משנים את ה'אני' האמיתי שלכם כדי לעמוד בציפיות של אחרים, אתם מסכימים לעשות דברים שאתם לא רוצים לעשות כדי להימנע מלהרגיש אשם, אתם לא באים בחשבון עם אנשים שמפרים הבטחות כלפיכם".

כשאני קורא את התיאור הזה פתאום הכל מובן, רומן, למרות שהוא לכאורה מנהיג ואדם דומיננטי, נושא על גבו עבר רחוק של רגשות אשמה שגורמות לו ליצור מציאות שמחזקת את האשמה הזאת, בלי שהוא באמת אשם.

רומן זדורוב עם לאונרדו דניאל (צילום: לאונרדו דניאל)
רומן זדורוב עם לאונרדו דניאל (צילום: לאונרדו דניאל)

לא ריצוי מסורתי

טביעות האצבע שלו מגלות את הסיבה האמיתי לכך שרומן נתפס על ידי הציבור, וגם על ידי השופטים שזיכו אותו בסופו של דבר, כאדם מרצה. אין לרומן בכפות ידיו שום מאפיין של אדם מרצה. לפחות לא במובן המסורתי של המילה, שניתן לזהות בקלות אצל אנשים שונים על ידי בחינת המרקם והגמישות של אצבעות שונות. להיפך. במהות שלו בחיים אלה רומן הוא אדם דווקא נוקשה, שיכול לעמוד על שלו וצריך לעמוד על שלו. ההתנהלות המרצה שלו נובעת מהשיעור הרוחני שהוא סוחב על כתפיו, שיעור של התמודדות עם רגשות אשמה שגורמת לו להתנהל לכאורה בצורה מרצה, בניגוד למבנה האנרגטי האמיתי שלו בחיים אלה. 

הענק עם לב הזהב

כשראיתי את כפות ידיו של רומן לא יכולתי שלא לראות את ההקבלה בינו לבין הדמות המצוירת של סרטו של סטיבן שפילברג "העי'ג" או באנגלית  The BFG (רגע שנייה, אני יודע שאתם רוצים לפתוח גוגל כדי לראות באיזה סרט מדובר. תתאפקו קצת 😊). הסרט מדבר על ענק, שלמרות המראה המפחיד שלו והעוצמה שלו, הוא ייצור רך, אדיב ועם לב זהב. כשבוחנים את ידיו של רומן רואים כמה נתינה, הכלה ואהבה יש בו, דבר הבא לידי ביטוי בגבעת הונוס המפותחת שלו.

אחרי האבחון, אולגה העניקה לי במתנה את הספר שכתבה על רומן "האיש שלא היה שם". קראתי אותו בשקיקה. הופתעתי לגלות בספר תכונות של רומן שזהיתי במהלך האבחון וגם אמרתי לו אותם (זה מוקלט ככה שיש לי הוכחות), למשל בנוגע להכלה ואהבה, אחת האנקדוטות שאולגה מספרת בספר זה שיום אחד נכנסה צרעה לחדר השינה שלה איפה ששהתה עם ילדם התינוק. היא התחילה לצרוח וביקשה מרומן להרוג את הצרעה. על כך רומן ענה "למה להרוג?" הוא לקח סמרטוט ובעדינות הוציא את הצרעה מהחלון. מסתבר שהידיים לא משקרות.

כוח עמידה אדיר וההקבלה למהטמה גנדי

זיהיתי מספר הקבלות בין ידיו של זדורוב לידיו של מהטמה גנדי, משחרר האומה ההודית מהקולוניאליזם הבריטי.

זדורוב לעומת גנדי - ניתוח כף היד (צילום: ויקיפדיה,לאונרדו דניאל)
זדורוב לעומת גנדי - ניתוח כף היד (צילום: ויקיפדיה,לאונרדו דניאל)

גבעת מרס עליונה של זדורוב, זאת הגבעה שנמצאת בצד של אצבע הזרת מול קו הראש, היא גבעה ענקית, בדיוק כמו זאת של גנדי. גם גבעת ונוס של זדורוב מלאה וחזקה כמעט כמו של גנדי וכשמרגישים אותה פיזית במהלך האבחון היא יותר משמעותית ממה שניראה אפילו בתמונה. 

גבעת מרס מדברת על כוח הסיבולת של האדם לעמוד בקשיים, על היכולת להיות נאמן לאמת הפנימית שלו, ולהילחם על דעותיו. יכולת אדירה לעמוד בקשיים. ופה יש ניגוד נוסף בין השיעור הרוחני שלו להתגבר על רגשות אשם לבין היכולת האדירה שלו לעמוד על שלו. כאילו שאלוהים אמר לו משהו כמו "תשמע, אתה סוחב חוב שקשור לאשמה. אני אתן לך יכולות אדירות לעבוד על זה ולהתמודד עם מה שהולך לבוא. אז  אל תדאג. אתה תשרוד".

גם צורת קו הלב של זדורוב דומה לקו הלב של מהטמה גנדי, וכאשר מספר מאפיינים משותפים ניתן לומר שהבסיס  הרגשי-אישיותי דומה. קו הלב בצורה שיש לזדורוב (ראו תמונה) וגם מהטמה גנדי מדברים על אנשים שמצד אחד מאוד רגשיים ומכילים, אך מן הצד השני הם לא יפגינו יותר מדי קירבה, חיבוק, רגש בציבור אלא יגידו את מה שהם רוצים להגיד, יזדהו עם האחר ויהיו מכילים וטובי לב, אבל תשאירו להם את הספייס שלהם בלי יותר מדי דבק.

וזה גם עוד מאפיין שמנוגד למאפייני הריצוי המסורתיים. אנשים שמרצים אחר מאוד דואגים למה יגידו עליהם. במקרה של זדורוב, כמו במקרה של גנדי, פחות מעניים אותם מה יגידו. מה שמעניין אותם זה האמת הפנימית שלהם, אמת שבמקרה של זדורוב מתמסכת בגלל רגשות האשם שגורמים לו לתת לאחרים להתנהג אליו בצורה שלילית ופוגענית.

גם צורת קו הראש של זדורוב דומה בצורה רבה לקו הראש של מהטמה גנדי. לשניהם חשיבה יצירתית, עם יכולת חשיבה אבסטרקטית טובה, למרות היותו של זדורוב אדם פשוט יחסית.

ישר כמו סרגל

המבנה המורפולוגי (צורני) של האצבעות וצורת כפות הידיים של זדורוב מלמדים שהערכים שהוא גדל עליהם הם ערכים מסורתיים של כבוד, אמת, יושר, עבודת כפיים קשה וממושמעת.

הידיים מגלות שהוא הגיע מבית שהעניק לו קרקע טובה להרגיש ביטחון. לא נמצאו סינדרומים משמעותיים הקשורים לחוויות עם ההורים שלו מה שמלמד על גידול תקין כילד, בוגר מכפי גילו עם חוט שידרה מוסרי גבוה. אדם שאפשר לסמוך עליו בעיניים עצומות שיבצע כל מטלה לפי הספר.

ולדבר הזה, כפי שמתבטא בכפות הידיים יש יתרונות וחיסרונות. למשל, להיות ישר כמו סרגל גם מבטא חוסר גמישות להתמודד עם מצבים חדשים בחיים או נוקשות מחשבתית שמקשה לקבל שינויים.

הדבר בא לידי ביטוי בשאלה ששאלתי את רומן: "תגיד לי רומן, כמה זמן לקח לך להתאקלם לחיי הכלא?". "לקח לי המון זמן", ענה לי. "בערך שש שנים. כל פעם שהייתי חוזר לתא הייתי מרגיש כאילו שזאת הפעם הראשונה שאני שם. זה היה משבר קשה מאוד".

לכתוב כדי לפרוק את שעל הלב

במהלך האבחון ראיתי את הזרת הארוכה של רומן שמבטאת יכולת תקשורת מצוינת, יחד עם הרבה כעס ותסכול שהצטבר בקצה האצבע במהלך השנים האחרונות. ראיתי גם סימנים של יכולת כתיבה טובה בעיקר ביד שמאל שלו.

"תשמע רומן" אמרתי לו, "אתה חייב להתחיל לכתוב על החוויות שלך בכלא, לכתוב ספר משלך ולא רק הספר של אולגה. זה יאפשר לך לפרוק את מה שיש לך בפנים ולבטא את הקול שלך" הוא הסתכל עלי ולא כל כך אמר משהו בכיוון של הסכמה או אי הסכמה. 

רק אחרי כמה ימים, לאחר שקראתי את ספרה של אולגה, קראתי בספר שרומן התחיל לכתוב בעצמו ספר בכלא, דבר שלא היה ידוע לי. חלקים ממה שכתב נמצא בספרה של אולגה והוא בהחלט יודע לבטא את אשר על ליבו בצורה מרתקת. שוב, מסתבר שהידיים לא משקרות.

יכולת טיפול והכלה של האחר

בכפות ידיו של רומן יש  את סימן קווי הרפואה מתחת לזרת שמבטאים יכולת הכלה-טיפולית ורצון לעזור לאחר. אנשים אחרים מרגישים נוח לשתף את צרותיהם עם אנשים בעלי קווי רפואה כי חשים את הנפש הרחמנייה שלהם. כשאמרתי לרומן את זה הוא אמר לי "נכון, בכלא כל האסירים היו באים אלי לדבר איתי על כל הצרות שלהם, עד שהייתי צריך להגיד – 'תפסיקו, מה אתם רוצים ממני?'".

אחד הדברים שעזר לרומן לשרוד כל כך הרבה שנים בכלא בלי לאבד את עצמו לדעת בידיעה שהוא חף מפשע, היא החשיבה הלא מתוסבכת שלו, המקורקעת והשלווה, שבאה לידי ביטוי ביד שהיא די ריקה מקווים משניים. הדבר יכול לבטא מצד אחד חסך בחשיבה אינטלקטואלית עמוקה, אך מצד שני מחשבה פשוטה, לא מתוסבכת שמסתכלת על המציאות כמו שהיא בלי יותר מדי מורכבויות מוספות.

טראומת המאסר שנרשם בכפות הידיים

כל מה שאנחנו חווים שמלווה בהשפעה רגשית משמעותית, יבוא בסופו של דבר לידי ביטוי בכפות הידיים. גם חווית המאסר נחרטה בידיו של רומן זדורוב.

תסתכלו בתמונה הבאה. תראו היכן שסימנתי בקו החיים האיזור בו קו החיים שבור ויש חלק שמקביל אליו. זה הרגע של הטראומה המשמעותית שעבר, שבמקרה שלו זה היה המאסר, אצל אדם אחר סימן כזה יכול להעיד על משבר מסוג אחר. באותו שלב, קו הגורל שהתחיל להיבנות עם נישואיו לאולגה, מפסיק את דרכו מעלה ונקטע. כאילו תכנון חייו שהתחיל בשנים האחרונות להיות עם חלום ותכניות לעתיד, מפסיק להתקיים.

ניתוח כף ידו של רומן זדורוב (צילום: לאונרדו דניאל)
ניתוח כף ידו של רומן זדורוב (צילום: לאונרדו דניאל)

בנקודה הזאת בקו החיים, רואים קו מקביל לנקודת החתך דבר המסמן שלמרות שהטראומה הייתה קשה, עדיין הייתה תקווה ודרך חדשה להילחם עליה. אבל, אם תסתכלו בסימן שנמצא מעט למטה יותר בקו החיים, תראו שהקו שוב נקטע, והפעם בלי קו מקביל. זאת הנקודה בה ההרשעה של זדורוב נעשתה סופית וכבר התקווה נגוזה מבחינתו. יחד עם זאת, רואים שקו החיים חוזר להיות חזק, מה שמלמד על תעצומות הנפש שלו ועל המשך הלחימה לחיים.

רגש כלוא מלפני שישה גלגולי החיים

בסוף האבחון הכירולוגי, שחלק מממצאיו תיארתי כאן, הצעתי לרומן לבדוק האם יש רגש כלוא שיכול להסביר את החוויות שלו בחיים הנוכחיים. רגש כלוא הוא רגש שנוצר כתוצאה מאירוע טראומתי שנחווה בחיים אלה או בגלגולי חיים אחרים, אירוע שלא טופל בצורה מעצימה, ועל כן השאיר זכרונות של טראומה שבאים לידי ביטוי בקשיים בחיים הנוכחיים, קשיים פיזיים ורגשיים.

התהליך הוא תהליך רוחני מתוקשר שפיתחתי בשם ECPL  ניקוי רגשות כלואים מגלגולי חיים קודמים. פרסתי על השולחן את רשימת הרגשות הכלואים האפשריים בספרדית, וביקשתי אישור רוחני להתחיל בתהליך. עם המטוטלת בחנתי את רשימת הרגשות הכלואים, והמטוטלת התחילה להסתובב ברגש Dado por sentado, שמשמעותו הרגשה שמתייחסים אליו כמובן מאליו או במילים עממיות יותר שלא סופרים אותו.

שאלתי מתי התרחש אותו אירוע של הרגש הכלוא ונאמר לי באמצעות תקשור המטוטלת שזה אירע לפני שישה גלגולי חיים באיזור אוקראינה. השלב הבא זה לראות בעצמי מה היה האירוע המכונן של הרגש הכלוא. תפסתי את ידיו של רומן, עצמתי את עיני והתמונות התחילו להגיע כמו בסרט. ראיתי אותו כחייל לבוש בשיריון צבאי, מוכן עלי קרב.

ראיתי את רומן יושב על סוס ומחווה בידיו אל מפקדו שהכיוון שהמפקד רוצה להוביל את הכוח הוא לא הנכון. שיש לקחת את הכוחות דרך מסלול אחר, פחות מסוכן. ראיתי את המפקד מתעלם לחלוטין מרומן ממש כשם של הרגש הכלוא ש"לא ספר אותו". בסופו של דבר המפקד ממשיך עם תכניתו המקורית בניגוד לעצתו ותחינתו של רומן, ורוב חייליו, כולל רומן נספים באותה תקרית.

אחרי זיהוי הרגש הכלוא השלב הבא הוא לרפא את הרגש. תהליך זה מתחלק לטיפול פיזי באמצעות סו-ג'וק ושחזור חווייתי באמצעות דמיון מודרך ו-NLP מתקדם. מפאת קוצר הזמן לא יכולנו לבצע ניקוי מלא של הרגש. מה גם שלפי ידיו של רומן זהיתי שהוא יתקשה להתחבר לדמיון מודרך מה שבאמת היה כך, ולכן נמשיך בתהליך בהזדמנות אחרת.

בסוף התהליך של זיהוי הרגש הכלוא שאל אותי רומן שאלה שהפתיעה אותי. "תוכל לבדוק כמה גלגולי חיים חייתי עד היום?". בדרך כלל אני לא נשאל שאלה כזאת וגם לא מרגיש צורך לבדוק אצל מטופלים שלי את הנושא, כי זה פחות משנה לי כמה גלגולי חיים עברו, אלא מה הגלגול חיים הרלוונטי לקושי בחיים הנוכחיים. אבל בגלל שרומן זדורוב שאל אז ביקשתי אישור רוחני בכלל לשאול את השאלה בעצמי. ניתן לי אישור רוחני ושאלתי את השאלה. התשובה הייתה 212 גלגולי חיים. אלה מספר גלגולי החיים של רומן. 

לסיכום, ואם הגעתם לקרוא עד כאן, זה סימן שהיה לכם מעניין או שיש לכם סבלנות ממש גדולה בעולם הפייסבוק של היום, אני רוצה קצת לדבר לסיכום על הקשר המיוחד בין אולגה לרומן. במהלך פגישת האבחון של רומן כבר לא נשאר כל כך הרבה זמן גם לשבת עם אולגה ולאבחן אותה באופן מדוקדק. 

הלכנו לאכול משהו במסעדה, אולגה ורומן התיישבו מולי. בשלב מסוים אולגה הושיטה את ידיה וביקשה אם אוכל להגיד לה כמה דברים. אחזתי בכף ידה והבנתי איך אולגה החזיקה מעמד למרות הקושי האינסופי.

קודם כל ידיהם של אולגה ורומן מראות על התאמה משמעותית מאוד ביניהם ברמה האנרגטית, שכלית, רגשית ועוד. ידיה של אולגה מלמדות על אדם עם יכולת סיבולת ועמידה בקשיים גדולה מאוד. יכולת יצירתית מרשימה, והיא גם משתייכת לבית הספר של שירות, בדיוק כמו רומן. שניהם אנשים מנהיגים. שניהם הגיעו לעולם כדי לתת לעולם שיעור משמעותי.

אמרתי לאולגה ורומן עוד הרבה דברים על המסלולים המקצועיים ועל עיסוקי הפנאי המומלצים, אבל את זה נשאיר בינינו. מי יתן שפרשת רומן זדורוב תבוא אל קיצה, והוא יוכל להתחיל לבנות את חייו מחדש בצורה ראויה. אני ממליץ לכם לקרוא את ספרה של אולגה זדורוב "האיש שלא היה שם" כדי להבין לעומק את העובדות לאשורן. 

ברצוני לסיים עם ציטוט של רומן שמופיע בספר של אולגה, ציטוט שנאמר לאחר דחיית הערעור שלו: "הם יכולים לקבוע לי מתי לקום,מה לאכול,במה לעבוד, איך להתלבש. אבל הם לא יכולים לשבור את הנפש שלי. הם לא יכולים לקחת ממני את האהבה אלייך ואל הילדים, ואת התקווה" רומן זדורוב, לאחר דחיית הערעור בבית המשפט העליון, דצמבר 2015.  

לאונרדו דניאל

מומחה בינלאומי לכירולוגיה אבחונית וטיפולית, סו-ג'וק, ביופידבק, NLP

סטודנט לתואר שני MS.c במדעי המוח באוניברסיטת תל אביב.

מפתח שיטת הכירולוגיה הטיפולית וניקוי רגשות כלואים מגלגולי חיים קודמים ECPL.

מאבחן רשמי של חברות בישראל לאבחון התאמת מועמדים לתפקידי ניהול.

מאבחן ייעוד מסלול לימודים ומקצועי, מטפל פיזי ורגשי.

מחבר הספר הבינלאומי Mastering Change