השבוע אנחנו מציינים את שבוע התזונה והתזונאי.ת בישראל (6-1 ביוני). מטרתו היא לקדם את התזונה ואת המקצוע בישראל. מדובר ביוזמה משותפת של האגף לתזונה במשרד הבריאות, של איגוד הדיאטנים בהסתדרות ושל עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל (עמותת עתיד). נציין שאין הבדל בין הגדרת המקצוע תזונאית או דיאטנית (הרוב נשים), כל עוד אשת המקצוע מופיעה במאגר בעלי הרישיון המתפרסם באתר משרד הבריאות.

תואר, סטאז' ומבחן ממשלתי

לשבוע הזה חשיבות כפולה השנה בצל הפרטים הנחשפים מההסכם הקואליציוני בין הליכוד לבין ש"ס ויהדות התורה. על פי ההסכם, הממשלה תקדם הצעות חוק שיאפשרו הכרה בתעודות הכשרה מקצועית לעיסוק במקצועות הבריאות כתחליף לתואר אקדמי. בין מקצועות אלה נמנים, פרט לדיאטניות, גם מקצועות כמו ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה וקלינאות תקשורת.

המשמעות היא ויתור על רמת הלימודים הגבוהה של מקצועות הבריאות בפיקוח משרד הבריאות והמועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), כמקובל במדינות מערביות. מדובר בלימודים שמקנים כלים וידע מחקריים וקליניים שלא ניתן לרכוש במוסד שאינו אקדמי.

תחומי הטיפול הרבים של הדיאטניות הן לאחר הכשרה אקדמית - תיאורטית ומעשית: תואר ראשון במדעי התזונה, חצי שנה סטאז' הכולל חודש בקהילה ויתר הזמן במחלקות השונות בבית חולים. הקינוח של ההכשרה הוא מבחן ממשלתי על כל החומר של התואר והסטאז'. דיאטניות לא מעטות אינן מסתפקות בהכשרה הנדרשת לקבלת ההסמכה לעסוק במקצוע וממשיכות באקדמיה ללימודי תואר שני ואף שלישי בתחומן.

שינוי דרמטי של ההכשרה וההתנסות המעשית יפגע ישירות בכלל האוכלוסייה, בכלל המגזרים, המגדרים והגילים, לכל מי שזקוק לטיפול ולסיוע במצבים ובתופעות פיזיולוגיות ונפשיות. הצעת חוק זו מטרידה את אנשי המקצוע מתחום הבריאות, וצריכה להטריד כל אזרחית ואזרח במדינה שבטוחים שמי שמטפל בהם בתחום הגוף והנפש הוא בעל ההכשרה המיטבית.

מדברות מהשטח

כדי להמחיש את משמעות רמת הידע וההתמקצעות בתחום הטיפול הייחודי של הדיאטניות ואת הנזק שעלול להיגרם, הנה מספר דוגמאות מהשטח.

נשים הרות נמצאות במעקב במהלך ההריון, ובדיקת סוכרת היא חלק משגרת הבדיקות. סוכרת הריון היא מצב של אי־סבילות לפחמימות (לגוף אין יכולת להוריד את רמת הסוכר בדם) שמופיע, לעתים, לראשונה, בהריון. המנגנון של סוכרת הריון לרוב דומה לסוכרת מסוג 2.

לעומת זאת, סוכרת מסוג 1 (שנהוג היה לכנותה סוכרת נעורים, כיוון שהיא מאובחנת בדרך כלל בקרב תינוקות, ילדים ונוער) היא מחלה אוטואימונית, שבה אין כלל ייצור של אינסולין, ההורמון שאחראי בין היתר לפינוי סוכר מהדם.

תפקיד הדיאטנית במצבים אלו הוא להדריך את המטופלת לאכילה מותאמת שלא תזיק לה ולעובר. “דיאטניות צריכות גם ללמוד לזהות מצבים יוצאי דופן", מדגימה טובה קראוזה, דיאטנית קלינית שמטפלת בנשים הרות ומיניקות. “היו נשים הרות שהגיעו למרפאה שלי עם סוכרת הריון לכאורה, ובמהלך הביקור הבנתי שתוצאות הבדיקות שלהן אינן תואמות לגמרי את סוכרת ההריון, ונדרש בירור נוסף. הפניתי אותן לבדיקות אנדוקרינולוגיות, לבדיקת נוגדנים ומדדים נוספים, והתברר שיש להן סוכרת מסוג LADA, סוכרת שהטיפול בה דומה לזה של סוכרת מסוג 1, ושונה מהטיפול בסוכרת הריון".

הורים דואגים לתזונה של ילדיהם. יש הורים שמוטרדים, כיוון שילדיהם “לא אוכלים כלום". בין שהדברים נכונים עובדתית ובין שזו ההתרשמות הסובייקטיבית, מומלץ להתייעץ עם דיאטנית קלינית פעם אחת כדי לברר את העניין.

תרצה שני, דיאטנית לילדים שמטפלת בבעיות אכילה והאכלה בגיל הרך, ובמיוחד בבררנות אכילה, מצביעה על הכלי הראשון שיש לדיאטנית קלינית בזכות ההכשרה שלה: היכולת לזהות בררנות אכילה: “יש מקרים שבהם ההורים מאמינים שהתופעה תחלוף עם הגיל, אבל בחלק מהמקרים של ילדים עם בררנות אכילה נדרשת צריכה של תוספי תזונה מסוימים על מנת להבטיח גדילה והתפתחות תקינות.

"דיאטנית קלינית לילדים תדע מהם התוספים ומהם המינונים הנכונים. מצד שני, יש הורים שמאמינים שהם יכולים להתמודד לבד עם הנושא, ויטפלו בצורה לא נכונה, למשל להכריח את הילד לאכול מאכלים שהוא לא מסוגל לאכול. בעקבות כך נוצרים מאבקי כוחות, נפגעת חוויית האכילה, ואף עולה הסיכון להפרעות אכילה בעתיד".

ד"ר שרון מאור, דיאטנית קלינית וספורט, מצביעה על תופעה שכיחה: “תוספת של חלבון לתזונה בקרב ספורטאים חובבנים בלי לבחון את הרקע הרפואי, כמו בעיה כלייתית או רמת חומצה אורית מוגברת בדם, עלולה לגרום לנזק למטופלים. פרט לרקע הרפואי של המטופל יש לקחת בחשבון גם את סוג הפעילות הגופנית ועצימותה. לעתים נדרש גם תכנון של תזמון הארוחות. על מנת לתת את הטיפול והמענה הנכון והמדויק לצרכים נדרש ידע מעמיק".

לימור בן חיים, דיאטנית קלינית מתחום הגסטרואנטרולוגיה, שמטפלת בבית חולים ובקהילה מוסיפה: “היום דיאטה טיפולית למחלות מעי משלבת מזון ייעודי, מזון בצורת אבקה או נוזל שניתן למטופל הזקוק להעשרה תזונתית בלעדית או בנוסף למזון הרגיל; טיפול בעזרת דיאטה קטוגנית לילדים אפילפטיים, ויש עוד דוגמאות רבות אחרות שבהן על הדיאטניות הקליניות לקבוע למי להתאים מה - ואם בכלל. זהו טיפול שדורש הבנת הסטטוס הבריאותי של המטופל, הכרת מגוון המזונות הייעודיים והתעדכנות באופן רצוף בהתקדמות המחקר המדעי".

השורה התחתונה

אין ספק שההשכלה האקדמית מאפשרת הבנה עמוקה של התהליכים הפיזיולוגיים בגוף, פענוח בדיקות דם, ובעיקר היכולת לראות את התמונה הכללית, לצרף סימנים ולהשוות אותם - ולהפנות הלאה אם נדרש.

דיאטניות אומנם אינן רופאות, אבל ההכשרה הפרה-רפואית האקדמית מקנה כלים שהכרחיים להתוות דרך לאנשי המקצוע המתאימים בתחומי הרפואה או הפרה-רפואה. שבוע התזונה והתזונאי.ת בישראל מאיר בזרקור את חשיבות העבודה של הדיאטנית, המקצוענות והאחריות המקצועית ההכרחית.

גילוי נאות: נאוה רוזנפלד היא חברה בוועד המנהל של עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל, עמותת עתיד. 