חברים הולכים וחברים באים. יש כאלו שנשארים איתנו מהילדות, ויש חברים חדשים שמתווספים לנו במהלך תחנות חיינו. אך עד כמה באמת חשובות החברויות?

לקראת יום החברים הכי טובים, שיצוין מחר (חמישי), מספרת אפרת ברנע, פסיכולוגית בכירה לילדים ונוער במרכז לבריאות הנפש רמת חן של שירותי בריאות כללית, על חשיבותה של החברות.  

חברים מאותה קבוצת גיל

"נראה כי חשיבותה של חברות מהווה קונבנציה על ידי כל. כשמדברים על חברות הכוונה היא לקשרים קרובים ומשמעותיים מתוך קבוצת השווים – קבוצה של אנשים בני גילינו, שהחשיבות שיש בכך היא ראשית כשמה  מדובר בקבוצת ייחוס, שכולם בה נמצאים בשוויוניות נתונה מראש, בניגוד ליחסים היררכיים הקיימים בין הורים לבין ילדים, יחסים מול גורמי סמכות אחרים בחיים או יחסים שיש בהם מדרגיות – כמו בין אחים גדולים לבין אחים קטנים", הסבירה ברנע.

"החברות הנרקמת עם מישהו מקבוצת השווים מתחילה מנקודת פתיחה שוויונית מבחינת ההזדמנויות, האתגרים ומשימות החיים. כך, ניתן ליצור שייכות והזדהות עם אינדיבידואליים שמייצגים התמודדות עם מה שאנחנו עוברים וחווים, הקרבה אליהם והשיח איתם מעשיר את מגוון ההתנסויות באמצעות למידה עקיפה, כמו גם מרחיבים את הרפרטואר הרגשי וההתנהגותי ביכולת להציע תמיכה ועזרה או דווקא להתעמת או להבין כי יש מצבים שפרטים במצב דומה חושבים ומרגישים אחרת".

חברים קרובים

"מתוך קבוצת השווים אנו נוטים לבחור ולהתקרב לקומץ קטן ומצומצם יותר של פרטים הנקראים חברים קרובים, חברי נפש", היא ציינה. "היכולת לחשיפה רגשית עצמית הדדית גם היא חשובה ביותר בגיבוש ההבנה האמפתית ותחושת הביטחון הרגשי. חשובה לא פחות היא החשיפה למצבים מורכבים של קונפליקטים, יריבות, תחרות וקנאה. היכולת להתמודד עם רגשות שליליים ולהתמודד עם מצבים של דיס-הרמוניה תורמת  לפיתוח כישורי העצמי, מתוך מצבים שכאלה מתחזקת היכולת לאסרטיביות ולהצבת גבולות, ניהול משא ומתן והגעה לפשרה". 

סיוע להפיג תחושות בדידות

"מעל לכל, חברויות קרובות ויחסים חברתיים בכלל עוזרים להפיג את תחושת הבדידות והלבדיות, תורמים לרווחה ולבריאות הנפשית ומגבירים את החוסן של העצמי. על כן, שמירה על חברות צריכה להיות מטרה ראשונה במעלה של כולנו. יצירת חברות הינה רצף של פעולות של בחירה ויזימה והיא דורשת יכולות פרו-אקטיביות מצד העצמי", אמרה. 

חשיבות שמירת הקשר

"מהרגע שהחברות נוצרת יש צורך לשמור ולתחזק אותה באמצעות גילויי התעניינות הדדיים ומפגשים משותפים. לרוב חשוב לשני הצדדים בקשר חברי לחוש כי ישנם יחסי תן-קח מאוזנים- העצמי מעניק לאחר וגם מקבל. חשוב לזכור כי לא בכל פרק זמן נתון היחסים מאוזנים, אך לאורך תקופה ארוכה חשוב להרגיש שוויוניות. חברות קרובה דורשת גם יכולת לפתור קונפליקטים ולהצליח למחול על מצבים של פגיעות לצד סימון גבולות וקווים אדומים. חברות אשר צולחת קונפליקטים, נוטה להעיד על חוזקה. כך, חברים יכולים להיות המשפחה שאנחנו בוחרים ולהעניק רשת תמיכה והחזקה לאורך מעגל החיים".