מנת מוזלי היא המקבילה הקיצית של הדייסה החמה, שממנה נהנינו בחורף. מנה הכוללת יוגורט, פירות העונה, גרנולה, ולעתים תוספת דבש או סילאן. מקור המוזלי במטבחים הגרמני והשווייצרי.

מייחסים את המוזלי לד"ר מקסימיליאן ביכר־בנר, רופא ותזונאי שווייצרי שחי בסוף המאה ה־19 והיה בעל גישה הוליסטית. ביכר־בנר האמין שתזונה נכונה היא חלק מהטיפול, והחל להשתמש במיזלי (שפירושו תערובת בגרמנית) כתוסף תזונה לשיקום חולים. אחר כך גם סבר שזו דרך בריאה ומזינה בכלל להתחיל את היום והמליץ עליה.

אך למעשה המוזלי האירופי שונה מהמנה הישראלית. הדגנים במקור אינם קלויים, לעומת הדגנים בגרנולה בישראל שעוברים קלייה עם שמן או ממתיק (סוכר, דבש או סילאן) ועם מעט שקדים, אגוזים או גרעינים (חמניות או דלעת, למשל). אצלנו כל הטוב הזה מוגש מעל ליוגורט, באירופה יש המשתמשים בחלב או בשמנת. ובדומה לישראל, גם באירופה המוזלי מוגש בדרך כלל בארוחות בוקר.

הכל כלול?

כמו התזונאי שלו מיוחס פיתוח המוזלי, גם אנחנו מחבבות את המנה וממליצות עליה כארוחה. עם זאת, חשוב להבין שיש הבדלים משמעותיים בין מנה אחת לאחרת.

הקוראים הוותיקים של הטור השבועי יודעים שארוחה מאוזנת מכילה חלבון, פחמימות ופירות או ירקות וגם שומן. החלבונים בונים את התאים והרקמות, מרכיבים הורמונים ואנזימים ומשתתפים בתהליכים כימיים רבים בגוף, בהם ניצול אנרגיה ופעילות מערכת החיסון.\ זו הסיבה שיש לשאוף לצריכה של חלבון איכותי בכל ארוחה.

חלבון איכותי מגיע מעולם החי ממוצרי חלב, דגים, בשר (עוף, בקר, כבש) וביצים; ומעולם הצומח בעיקר מקטניות כמו סויה, שעועית, עדשים, אפונה יבשה, תורמוס וחומוס. בנוסף, החלבון תורם לתחושת שובע.

הפירות מספקים שפע של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. השומנים תורמים קלוריות בנדיבות. במנת המוזלי הם נמצאים ביוגורט באחוזים שונים ובשקדים, באגוזים ובגרעינים. השומנים חשובים לספיגה של ויטמינים A ,D ,E ו־K, הם משתתפים בתהליכים שונים בגוף ותורמים לשובע.
הפחמימות משמשות לאספקת אנרגיה לתפקוד תקין של הגוף. מקור הפחמימות בדגנים, בירקות עמילניים כמו תפוח אדמה, תירס ובטטה, וגם בפירות ובסוכרים פשוטים, שאף הם שייכים לקבוצת הפחמימות, בהם ממתקים, מאפים מתוקים, גלידות, מעדני חלב ומשקאות מתוקים.
לבחור ביוגורט
בדומה לחלב או לשמנת, היוגורט הלבן הטבעי הוא מוצר שרמת העיבוד שלו נמוכה ביחס לקטגוריית מוצרי חלב. מעבר לחלבון איכותי, היוגורט מספק לנו, גם אם בכמויות קטנות, חיידקים ידידותיים, שמוצרי חלב אחרים לא מכילים. מהו החיידק הפרוביוטי? פירוש המילים המרכיבות את המונח: פרו = בעד, ביוטיקה = חיים. זהו חיידק הקיים באופן טבעי במעי האדם, וקיימות הוכחות מדעיות באשר ליעילותו. החיידקים הידידותיים חיים בהרמוניה עם גוף האדם, ותורמים להשגת האיזון מול החיידקים המזיקים. אולי מפתיע, אבל רוב החיידקים בעולם אינם מזיקים לאדם ואף תורמים לרווחתו.
היוגורט מיוצר בתנאים מבוקרים עם חיידקים ידועים, בדרך כלל לקטובצילוס בולגריקוס וסרפטוקוקוס תרמופילוס. ביוגורט מצויים גם מינרלים, בעיקר סידן, וויטמינים, בעיקר מקבוצת B. יש מי שצריכת חלב בקר ומוצריו מעוררת אצלו אי־נוחות במערכת העיכול, לא רק במקרים של אלרגיה לחלבון הפרה או רגישות ללקטוז. לעתים מעבר למוצרי חלב צאן עשוי להקל במעט על התופעות.
פירות בשלל צבעי הקשת
לרוב אכילת פרי וירק בצורתם הטרייה ובעונתם היא הדרך שבה אנו נהנים ממקסימום של יתרונות תזונתיים. מומלץ לא לוותר על הקליפה, שהיא מקור מצוין לסיבים תזונתיים התורמים לתפקוד תקין של מערכת העיכול. לכל פרי הרכב ייחודי של ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים המקנים לפירות ולירקות את צבעם ומסייעים להגנה על התאים. צריכה של מגוון רחב של פירות תסייע להגדיל את הכמות ומבחר רכיבי התזונה הנספגים בגוף. בשל כך מומלץ על ידי ארגוני בריאות בארץ ובעולם לצרוך ירקות ופירות בחמישה צבעים מדי יום: אדום, כתום, ירוק, לבן וסגול.
יש המוסיפים למוזלי פירות טריים ויש שמוסיפים פירות מיובשים שלעתים מצויים בגרנולה. הפירות המיובשים אומנם מכילים את הערכים הטובים של הפירות, אך לעתים קרובות הם בתוספת סוכר וסולפיט - חומר משמר שאחוז קטן מהאוכלוסייה רגיש לו.
יתרונות הגרנולה
בסיס הגרנולה הוא פתיתי שיבולת שועל. בשיבולת השועל כמות הסיבים התזונתיים גבוהה במיוחד בהשוואה לדגנים האחרים, והיא מכילה סיב הקרוי בטא־גלוקאן. סיב זה נחקר רבות ונמצא שהוא מסייע בהפחתת רמות של שומנים בדם (כולסטרול וטריגליצרידים) ובשמירה על רמות סוכר בדם. בזכות הסיבים התזונתיים, שיבולת השועל מסייעת לפעילות מעיים תקינה ותורמת לתחושת שובע.
הגרנולה מכילה גם שומן מעולם הצומח בזכות תוספות של שקדים, אגוזים וגרעינים. אלו מכילים חומצות שומן חיוניות, ויטמינים ומינרלים.
מקור המתיקות של הגרנולה הוא מפירות מיובשים במקרה הטוב או מדבש, מסילאן, מסוכר או מממתיקים מלאכותיים במקרים הפחות טובים. כל אלה יכולים להיות בכמויות לא מבוטלות.
גרנולה ביתית היא המומלצת ביותר, כמובן, ואינה דורשת הכנה מורכבת. ניתן למצוא בקלות מתכונים טעימים, איכותיים ופשוטים.
השורה התחתונה
מוזלי הוא מנה טעימה וקיצית שיכולה להיות מאוזנת תזונתית. היא מתאימה כארוחת בוקר, ארוחת ביניים או ארוחת ערב. אין זו חובה לכלול את כל המרכיבים במנה. בארוחת ביניים רצוי להסתפק בגביע יוגורט, כף גרנולה או מנת פרי טרי. בארוחות העיקריות ניתן להוסיף עוד פרי וגרנולה.