אנחנו יודעים. לשמור על הרכב נקי ומסודר ברמה היומיומית זו משימה לא פשוטה. ככל שאנו מבלים יותר זמן ברכב, כך מצטברים גם לכלוך, זבל ואבק, וזה אף מתעצם אם לוקחים בחשבון את יתר בני המשפחה שנמצאים בו ומלכלכים אותו לעתים קרובות. לפי נתוני ה- OECD כבישי ישראל הם הפקוקים ביותר במדינות הארגון ולפיכך הישראלי הממוצע מבלה כשעה וחצי ביום ברכב. אין ספק שהרבה יותר נעים לנסוע ברכב נקי ומצוחצח, ואם אפשר גם עם ריח טוב. אבל כמה זמן ואנרגיה אנחנו באמת מקדישים לזה?

חברת המחקר Ipsos ערכה סקר בנושא בקרב מדגם מייצג של 500 גברים ונשים, בגילאי 18 ומעלה מרחבי הארץ. נתוני הסקר מלמדים כי במרבית מבתי האב (82%) יש לפחות רכב אחד בבעלות פרטית. כ-60% מבעלי הרכבים דיווחו על כך שהם נוהגים לנקות את הרכב שלהם בעצמם. מתוכם, כ-63% נוהגים לנקות את הרכב לפחות פעם בחודש. בנוסף, מגלה הסקר כמה ישראלים משקיעים ברכישת מוצרי ניקיון ייעודיים לרכב ומסתבר שלא מעט. 47% מבעלי הרכבים בישראל נוהגים לרכוש מוצרי ניקוי ועזרי ניקיון ייעודיים לרכב. אלא, שבניגוד לחומרי הניקוי לבית, הסקר מגלה כי את חומרי הניקוי לרכב רוכשים בעיקר גברים - 70%.

כ-60% מבעלי הרכבים מנקים אותו אחת לחודש. ואתם? (צילום: אינגאימג')
כ-60% מבעלי הרכבים מנקים אותו אחת לחודש. ואתם? (צילום: אינגאימג')


הכינו מראש את כל הציוד הדרוש
יש להכין מראש את כל ציוד הדרוש לניקיון הרכב כך שתוכלו לבצע את פעולת הניקיון בצורה היעילה ביותר: שואב אבק עם אביזר לפינות ומסילות, מברשת ללכלוך עיקש, אביזר לניקוי כללי ומברשת חובטת ממונעת לספות וריפוד. בנוסף, יש להכין שקיות לאשפה ומחזור, שקיות לשמירה על הרכוש שנמצא בתוך המכונית, ספריי לניקוי חלונות, מטלית יבשה רכה ומטלית לחה ותרסיס או מפיץ ריח.

קודם כל ניקיון
הרכב היה פעם נקי ומסודר, אריזות החטיפים הגיעו ולאט לאט נערמו על רצפת הרכב, הידיות התמלאו בשוקולד ובשומן וכך גם החלונות. רוצים רכב נקי? קל יותר לשמור על מה שקיים מאשר לנקות כל פעם מחדש באופן יסודי. בתור התחלה, בואו נחזור את הרכב לקדמותו. יש לפתוח את דלתות הרכב על מנת לאווררו בזמן הניקוי. השתמשו בשקית אשפה להוצאת כל האשפה וזכרו להסתכל גם מתחת למושבים, בכיסים ובמחזיקי הכוסות. בשקית נפרדת, אספו את כל הרכוש שנמצא ברכב שאינו מיועד לזריקה כגון, משקפי שמש, מטען, מסטיקים ושמרו את הכל בצד בזמן הניקוי. לבסוף, הוציאו את השטיחים, נערו אותם והניחו אותם במקום נקי ויבש. 

ועכשיו סדר
בכל זאת צריכים להשאיר ברכב דברים? ארגנו אותם כך שיהיה נוח ולכל דבר יהיה מקום ייעודי. הרכב עמוס בבגדים, חיתולים ומגבונים? הכינו תיק כדי שכל הטוב הזה יהיה מרוכז במקום אחד ולא מפוזר ברחבי הרכב. יש לכם ילדים קטנים? דאגו להם לארגונית לצעצועים. יש לכם כלב שמצטרף לנסיעות? אפסנו שמיכה שתגן על הריפודים. כך גם לגבי מסמכים, מטענים וכבלים.

ניקול CAR עזרים לניקוי פנימי וחיצוני של הרכב 14.90-24.90 ש''ח (צילום: יחצ)
ניקול CAR עזרים לניקוי פנימי וחיצוני של הרכב 14.90-24.90 ש''ח (צילום: יחצ)

האוטו הוא של כל המשפחה
הרכב המשפחתי שייך לכולם, כולנו משתמשים בו ולכן כולנו לוקחים חלק בניקיון שלו ובשמירה עליו נקי. שתפו גם את הילדים במאמץ המשותף לשמור עליו נקי. ברגע שהילדים יבינו שיש להם אחריות והם צריכים לעזור – תגלו שמהר מאד הם לא זורקים או מלכלכים ומתגייסים למשימה. כדי שהם באמת ינקו צריך להסביר להם מה תחום האחריות שלהם ולהיות ספציפיים. לכל אחד תחום אחריות מדויק ומתאים לגילו. לדוגמה בגיל 3 הם יכולים לשלוף את שקיות האשפה ולזרוק לפח המרכזי. הפכו את ניקיון הרכב לאחת מהמטלות החודשיות הקבועות ולא למשימה שנעשית כי התעצבנתם שהרכב מלוכלך וקבעו יום בחודש לניקיון כללי.

אין סימני שאלה
לעיתים אנחנו נוטים לבקש ולשאול את הילדים אם הם רוצים לעזור. מסתבר שהתשובה תמיד תהיה "לא" וכאן מתחילים הוויכוחים. במקום: "רוצים לנקות את החלון?" נסו "קחו בבקשה מטלית ונקו את החלונות". מסתבר שלניסוח יש השפעה גדולה על הנכונות שלהם לעשות דברים. במקום "אולי תעזרו לי לנקות את האוטו"? נסו לבקש מהם לנקות חלונות, לנער שטיחים או להעביר מטלית על הידיות. והכי חשוב - כולנו משתדלים לא ללכלך. זוכרים שהטיפ הכי טוב הוא לשמור על הקיים? מדגישים שלא זורקים ולא מלכלכים ואם משהו נשפך או נמרח - באחריותם לנקות. ואל תשכחו לשבח אותם ולהיות ספציפיים. פחות "איזה יופי שניקית" ויותר "איזה יופי שהשמשה של הרכב נקייה".

טיפים לניקוי הרכב עם דייסון (צילום: יחצ חול)
טיפים לניקוי הרכב עם דייסון (צילום: יחצ חול)

שימו באוטו מוצרים נוחים לניקוי
במקום לזרוק אשפה בכל מקום – דאגו לשקיות המתאימות בדיוק לאשפתון הרכב וזרקו בהן את האשפה. שמרו מטליות לחות בתא הכפפות ובכל פעם שמשטחי הרכב מתלכלכים העבירו מטלית. במקום הסמרטוט האפור בלשון המעטה, נסו להשתמש בכפפת מיקרופייבר. זה הרבה יותר נעים וכיף ויעיל לא פחות. כשהכל מתאים – הניקיון מהיר יותר. והכי חשוב אם תנקו פעם אחת ואחר כך תשמרו על הניקיון והסדר תקדישו הרבה פחות זמן לניקוי. לניקול, מותג עזרי הבית והניקיון מבית קימברלי קלארק, יש סדרה חדשה שפותחה במיוחד לניקיון יומיומי קל וזמין של הרכב מבחוץ ומבפנים. היא כוללת ג'ילדה לניקוי, כפפת מיקרופייבר דו צדדית, מטליות לניקוי והברקת חלונות, מטליות לחות לניקוי משטחי רכב, מטליות מיקרופייבר עבות לניקוי כללי ושקיות אשפה מותאמות לאשפתון הרכב. המחירים נעים בין 14.90-24.90 שקלים למוצר. מומלצים מאד.

ניקוי המושבים והחלקים הקטנים ברכב
התחילו בחלק הקדמי של הרכב והזיזו את המושבים לאחור. השתמשו באביזר לפינות ומסילות של השואב. שאבו לאורך התפרים של המושבים, קרוב ככל האפשר לתפירה. הקדישו תשומת לב מיוחדת לתפר שבו החלק האחורי פוגש את תחתית המושב, יש שם כמות מפתיעה של לכלוך ופסולת. לאחר מכן השתמשו במברשת למניעת הסתבכות שיער לספות ומזרנים כמו זו של dyson ושאבו לאט לאט את הריפוד של המושבים. שאבו את הפסולת הרופפת כמו גם אבק בלתי נראה ואלרגנים שיכולים להתאסף. השתמשו באביזר דו מצבי לניקוי כללי, עם סיבי המברשת הסירו את האבק והלכלוך מלוח המחוונים, מפתחי האוורור של מערכת מיזוג האוויר של הרכב ומהדלתות. עם אביזר זה במצב עם המברשת ניתן לשאוב כל משטח ללא פחד משריטות. לבסוף, השתמשו במטלית לחה או ספריי ניקוי לחלונות וסמרטוט יבש כדי להסיר את כל הסימנים והכתמים מהפלסטיקה של הרכב. 

ניקיון הוא לא עונש
במהלך השנים הפכנו את עניין הניקיון והסדר לעונש ולמטלה שלא ממש שמחים לקראתה וכך אנחנו גם מתקשרים את הנושא לילדים שלנו. אנחנו מקטרים, מתלוננים ומרגישים שניקיון מבזבז לנו זמן. אנחנו מציעים לשנות את נקודת המבט ולחשוב על התוצאה במקום על התהליך - כמה כיף ונעים להיכנס לרכב נקי ומסודר. את הגישה הזאת העבירו גם לילדיכם. מסתבר שאם אנחנו מתלהבים לעשות משהו הילדים שלנו יגלו את אותה ההתלהבות וזה נכון גם לגבי ניקיון. עכשיו נשאר רק לדאוג לריח טוב באוטו והכי חשוב - סעו בזהירות. 

למשקיעים: מערכת ריח חכמה לרכב 179 שקלים. להשיג באתר החברה www.Miyo-Scent.com (צילום: סטודיו מוש)
למשקיעים: מערכת ריח חכמה לרכב 179 שקלים. להשיג באתר החברה www.Miyo-Scent.com (צילום: סטודיו מוש)