הנה משהו שלא בטוח שידעתם על דבש. הדבש מדורג לפי צבעו, שיכול לנוע בין ענבר זהוב ובהיר לחום כהה. תכולת המינרלים בדבש הכהה גדולה יותר מזו שבדבש הבהיר. טעם הדבש, לעומת זאת, תלוי בפרחים שמהם נלקח הצוף. הדבש מקבל את הסגולות התזונתיות והרפואיות של הצמחים שמהם הוא נוצר, דבר המעלה את ערכו כמוצר מרפא. לכל דבש תכונות ייחודיות משלו, בהתאם לצמחים שמהם נלקח הצוף. בנוסף, הרכבו הכימי משתנה ותלוי גם בסוג הקרקע, במזג האוויר ובמיקומו. כל מה שנאמר לעיל מסביר קיום של מעל 300 זני דבש שונים שידועים כיום. בישראל ישנם כ-80 סוגי פרחים שמהם מפיקות הדבורים דבש וניתן למצוא מגוון רחב של סוגי דבש ביניהם: דבש משיזף, אקליפטוס, דרדרים, מרווה, אבוקדו, חמניות, שקד מצוי, תלתן ועוד.

אחראיות על 80% מהאבקה של הגידולים החקלאיים. דבורים (צילום: אינגאימג')
אחראיות על 80% מהאבקה של הגידולים החקלאיים. דבורים (צילום: אינגאימג')

המלכות של הטבע

הדרך בה נוצר הדבש היא בהחלט אחד מפלאי הטבע שלא תמיד מוערכים על ידנו אוכלי הדבש, הדבורה אוספת את הצוף מהפרחים ובתוך גופה מייצרת ממנו את הדבש. בתהליך זה של איסוף הצוף מתרחש תהליך האבקה של הצמחים ולדבורות הדבש חשיבות גדולה לעתיד האנושות שכן הן האחראיות ל-80% מהאבקה של הגידולים החקלאיים של ייצור המזון שאנו אוכלים. אם הדבורים תעלמנה מהעולם, תוך ארבע שנים בלבד לא תישאר חקלאות ולא יהיה מזון בעולם. לכן, חשוב מאוד לשמור על הדבורים ואף לסייע להן לעשות את עבודתן. 

דבש זמין לרוב בצורה גולמית או מפוסטרת. דבש גולמי אינו מעובד, כלומר הוא מוסר מהכוורת היישר לצנצנת. הוא יותר עכור ופחות נוזלי. דבש גולמי מכיל כמויות זעירות של שמרים, שעווה ואבקה ונמצא כי צריכתו מפחיתה את השפעתן של אלרגיות עונתיות בשל התכונות האנטי-אוקסידנטיות והאנטי-דלקתיות. לעומתו, דבש מפוסטר עובר תהליך של חימום כדי להסיר ממנו זיהומים וחיידקים שעלולים להזיק, הוא יותר צלול ונוזלי כמו רוב הדבש הקנוי בעולם, אך מאבד מהערך התזונתי העשיר שלו. 

היישר מהכוורת. דבש גולמי (צילום: דבורת התבור,יחצ)
היישר מהכוורת. דבש גולמי (צילום: דבורת התבור,יחצ)

איך יודעים איזה דבש עדיף לקנות?

יש לשים לב לאריזת הדבש בעת קניית המוצר. ישנן חברות אשר מוכרות דבש באיכות ירודה שלא עומד בדרישות התקן. בשוק קיימים זיופים רבים של דבש, במיוחד מסין, ויש קושי להבחין בדבש מזויף. הדרך הטובה ביותר לדעת אם הדבש המוצע למכירה הוא איכותי או לא, היא לקנות דבש עם תו האיכות "דבש איכות תוצרת ישראל" או לקנות ישירות ממכוורות שמכינות בעצמן דבש טהור. הצרכן יכול להיות רגוע בעת רכישת דבש מסומן בתו איכות ולהיות בטוח שרכש דבש איכותי ולא מוצר מזויף שיש בו רק סוכר וחומרי צבע.

אחת ולתמיד, מה עדיף, סוכר או דבש? 

הדבש מכיל מספר מולקולות סוכר שונות, אך מורכב בעיקר מפרוקטוז וגלוקוז. דבש, בהשוואה לסוכר, מקפיץ פחות את רמות הסוכר בדם. מבחינת רמת המתיקות שלהם, הדבש הוא יותר מרוכז. למשל אם נכין כוס תה עם כפית דבש או כפית סוכר, לתה עם הדבש יהיה טעם מתוק יותר כי כפית דבש מכילה כמות יותר גדולה של סוכר ומעט יותר קלוריות. הדבש הוא בעל ערך גליקמי נמוך יותר בהשוואה לסוכר. תכולת הוויטמינים והמינרלים בדבש, ובמיוחד בזה שעובר חימום ופיסטור, זניחה. 

מהכוורת לצלחת. דבש איכות תוצרת ישראל יד מרדכי  (צילום: באדיבות המועצה לשימור,סטודיו דיטיילס)
מהכוורת לצלחת. דבש איכות תוצרת ישראל יד מרדכי (צילום: באדיבות המועצה לשימור,סטודיו דיטיילס)

אלין לוגסי טכנולוגית הדבש של יד מרדכי מוסיפה: "הדבש שימש מאז ימי קדם כממתיק טבעי. דבש איכותי הוא דבש טבעי, שלא הוסיפו לו חומרים כגון סוכרים, מים וחומרים אחרים, לא שונה הרכבו, והוא לא נחשף לתנאים קיצוניים (חום גבוה במיוחד, תנאי אחסון לא נאותים, אריזה שאינה מתאימה, זיהום) שפוגמים בהרכבו, בארומה בטעם ובריח. בדבש יש פחות קלוריות מבסוכר. ב-100 גרם דבש יש כ-320 קלוריות, לעומת 400 קלוריות ב-100 גרם סוכר לבן. הדבש מתוק עד פי 1.3 יותר מסוכר וריכוזו הקלורי דווקא נמוך יותר. הוא מהווה תחליף טוב ובריא לסוכר לבן, עם חיסכון בקלוריות ובסוכרים פשוטים. עם זאת חשוב להדגיש שגם צריכת דבש צריכה להיות מדודה מכיוון שהוא מכיל 80% סוכרים".

לסיכום, תמיד יש עדיפות לאכול מזון שהוא כמה שיותר טבעי וגולמי. כך גם לגבי הדבש - במידה ורוצים להמתיק את המזון שלנו בהחלט יש עדיפות לצרוך את הדבש על פני הסוכר שעובר תהליכי עיבוד רבים. ולגבי דבורת הדבש, יש כמה דרכים לעזור להן להמשיך לבצע את עבודתן: על ידי טיפוח גינה בעלת צמחייה המזמינה את הדבורים לפזר אבקנים ולבצע את פעולה ה"האבקה" התורמת למערכת האקולוגית, הפחתת חומרי הדברה, והדבר החשוב ביותר - לא לפחד מדבורים ולתת להן לעשות את מה שהן עושות הכי טוב – לייצר ולעבוד למען הטבע ולמען האדם בכדי שנמשיך ליהנות מהדבש הטעים כל כך.

לכבוד ראש השנה וחגי תשרי,  מועצת הדבש ודבוראי ישראל מזמינים את הציבור ל'פסטיבל הדבש' במכוורות ברחבי הארץ במסגרתו יערכו טעימות דבש 'זני' במגוון ארומות, מפגש עם דבוראים, גילוי עולמן של דבורי הדבש, פעילות לילדים וקנייה ישירה של דבש טבעי ובריא מהדבוראים. פרטים נוספים באתר מועצת הדבש ובעמוד הפייסבוק פסטיבל הדבש