בתי הבכורה בת ה־9 היא בעלת נטייה לאבד חפצים, ומתנהגת בצורה מעופפת. אני תמיד צריכה להזכיר לה לסדר את התיק שלה לבית הספר, לקחת איתה דברים, או לעשות פעולות בסיסיות בבית. גם המחנכת שלה חווה אותה ככה, והסבה את תשומת הלב שלנו לעניין כמה וכמה פעמים. אנחנו ממש מודאגים. איך לדעתך נוכל לסייע לה?

"ילדים רבים מתמודדים היום עם הפרעות קשב וריכוז בצורה כזו או אחרת. בדרך כלל אצל בנים נוספת גם היפראקטיביות לתמונה, בעוד אצל בנות ישנה תחושה כאילו הן לא שמות לב לפרטים ואפילו מעט מעופפות. ייתכן שהילדה באמת סובלת מהפרעות קשב וריכוז, וזו הסיבה לכל הסימפטומים שאת והמורה מתארות. מעבר לזה, ייתכן שבגלל שאת לוקחת אחריות על דברים שרלוונטיים עבורה היא לא עושה את זה בעצמה.

את יכולה לפנות אליה ולהגיד לה שאת לא מזכירה לה יותר דברים כי את חושבת שכל עוד את לוקחת אחריות ומזכירה לה לעשות כל מיני דברים את עושה לה נזק ולא עוזרת לה להתקדם. חשוב מאוד שתעמדי מאחורי המילים שלך, ותתני לה לנהל את העניינים לבד. ייתכן שאחרי כמה ימים היא תצליח למצוא את האיזון ותראי שיפור בהתנהלות היומיומית שלה, וייתכן מאוד שלא. במידה שאתם לא רואים שיש שיפור חשוב מאוד שתפנו לקבלת סיוע מקצועי אצל מדריכת הורים מומחית להפרעות קשב וריכוז וקושי בלמידה. בעזרתה תוכלו לבנות פרוטוקול שמותאם למצבה של הילדה עד שהיא תוכל לקחת אחריות על החיים שלה בכוחות עצמה".

אני אמא לילדה בת 3 שנמצאת כרגע בשיאו של תהליך גמילה מחיתולים. לצערי הרב מדי פעם היא מטילה שתן על הרצפה וזה מזעזע אותי. היא ממש עומדת מול הפנים שלי ומחייכת, ואני ממש אובדת עצות. היא הולכת לשירותים רק בכדי לעשות קקי, ואז היא קוראת לנו לבוא לנגב לה. אגב, בגן היא עושה כמו שצריך, ואין תלונות. בהתחלה ניסיתי להתעלם מזה, אבל זה החמיר ואני לא יודעת מה לעשות. מה דעתך?

"אני לא יודעת בדיוק למה זה קורה, ובטוח שבתהליך של הדרכת הורים היינו עולים על זה, אבל אם בגן היא מתנהלת בצורה אחת ובבית בצורה אחרת אין לי ספק שיש פה איזושהי התרסה. מעבר לזה, אם תשימי לב תראי שהיא תמיד עושה את זה כשאת רואה, ולא כשאת לא נמצאת לידה. יכול להיות שמשהו קרה, אחות קטנה, ריב, שינוי כלשהו בבית שהיא מגיבה לו, משהו שקרה במשפחה. הרבה פעמים אנחנו לא יכולים באמת לדעת מה מתרחש בלבם של ילדים קטנים, ומה גורם להם להגיב בצורה כזו או אחרת. זה מנחם לדעת שקקי היא דווקא כן עושה כמו שצריך, ובגן היא הולכת לשירותים כמו כולם. אני מציעה שדווקא תגידי לה שרק היא מחליטה איפה היא רוצה לעשות פיפי, ותגרמי לה להרגיש שהשליטה בידיים שלה. תסבירי לה שבפעם הבאה שהיא תשתין על הרצפה את תבואי עם סמרטוט ותבקשי ממנה להביא בגדים נקיים להחלפה. קחי בחשבון שלא הרבה זמן אחרי השיחה הזו היא תנסה אותך ותעשה פיפי על הרצפה. תעמדי מאחורי המילים שלך ותגידי לה להביא בגדים נקיים, בזמן שאת תנקי את זה. מעבר לזה, אני רוצה שתעשי את זה מוחשי - קחי אותה לכיור ותניחי בו כוס ריקה. עם בקבוק מים של חצי ליטר תבואי ותעמדי ותראי לה שבכל פעם שהיא אוכלת או שותה משהו נוזלי השלפוחית שלה מתמלאת בנוזלים. תגידי לה שהטיפה הזו היא השוקו שהיא שותה בבוקר, והטיפה הזו היא הדייסה שהיא אוכלת, והטיפה הזו היא מיץ התפוזים שהיא שתתה בגן, והטיפה הזו היא הארטיק שהיא אכלה בצהריים. תשפכי מים עד שהכוס מלאה, ותגידי לה שכשמדגדג לה היא צריכה לקרוא לך ויחד תרוצו לשירותים. כמובן שתדגישי שרק היא קובעת איפה לעשות פיפי, אבל אתם תשמחו שהיא תעשה באסלה. ככל שתתייחסי לזה היא תמשיך לעשות לך דווקא ותמשיך לעשות פיפי על הרצפה. לכן, את צריכה לטפל בזה בצורה עניינית - בלי מבטים קשים, בלי הערות. תוך תקופה קצרה היא אמורה לעבור לעשות פיפי באסלה".