ההיסטוריה של ניתוחי האף הולכת עד למאה ה-16. כמובן שמאז ניתוחי האף השתכללו ללא היכר וכיום אנשים רבים, בוחרים לעשותם ממגוון של סיבות. האף הוא איבר שנמצא באופן בולט באמצע הפנים שלנו, המשמשים ככרטיס הביקור שלנו, ואם יש לנו אף רחב, נפול, או אפילו נחיריים רחבים, זה לא משהו שאפשר להעלים ככה סתם. לצד זה, לא על האסתטיקה לבדה, חשובה ככל שתהיה, אנחנו מדברים. לעתים אנשים בוחרים בניתוחי אף משום הם חשים כי יש גורם המפריע להם לנשימה ויש צורך לטפל בו מבחינה רפואית. 

"ניתוח אף מתבצע לרוב בהרדמה כללית, אך לעיתים הוא מבוצע גם רק תחת הרדמה מקומית וטשטוש" אומר ד"ר יצחק דנו, מומחה א.א.ג ופלסטיקה של הפנים. "הניתוח אורך לרוב בין חצי שעה לשעתיים, כתלות בסוג הניתוח ומורכבותו. במהלך הניתוח נחשוף את שלד האף ונעצב את השלד הגרמי והסחוס בהתאם למטרה. במהלך הניתוח, במידה ויהיה צורך, נוכל לחתוך חלק מהסחוס, לשבור חלק מהעצם או להוסיף סחוס שנלקח ממקום אחר. לאחר מכן, נשיב את העור למקומו ונתפור אותו. לאחר התפירה נקבע את האף בעזרת סד גבס ולעיתים גם נוסיף טמפונים בנחיריים על מנת לספוג את הדם ולייצב את מבנה האף".

ד''ר יצחק דנו (צילום: נמרוד כהן)
ד''ר יצחק דנו (צילום: נמרוד כהן)

נתחיל מהשאלה שכולם רוצים לדעת - מה עושים כדי שלאחר הניתוח האף יראה טבעי?
"לא בכל אף אפשר לעשות מראה טבעי לגמרי, אבל ברוב המקרים זה כן אפשרי. כיום יש אפשרות לניתוח בגישה הפתוחה. בשונה מהגישה הסגורה בה החתכים שנעשים הם פנימיים ולא חיצוניים, בגישה הפתוחה נעשה חתך חיצוני בבסיס האף, בין קצה האף לשפה, וכך מתאפשר לנו לראות את כל השלד של מבנה האף. הגישה הזאת מאפשרת להשתמש בהרבה טכניקות ניתוחיות שמאפשרות באפים שונים לתת תוצאות שונות ולהימנע מכל מיני סימנים שמראים על ניתוח פלסטי, כמו שקעים בצדי האף, אף מאוד מורם או מין אף "מגלשת סקי". היום המטרה שלנו בניתוחים היא לעשות אף שיראה כמה שיותר טבעי. בנוסף ניתן לבצע הדמיה ממוחשבת לפני הניתוח המאפשרת לראות את הצפוי להתקבל ברמת דיוק גבוהה. כך ניתן לעשות תיאום ציפיות עם המטופלים, להפיג חששות ולקבל מענה לשאלות רבות".

ניתוח אף – מה הגיל להתחיל?
"ניתן לבצע ניתוח אף פלסטי כבר מגיל 16. אך במקרים בהם התפתחות הפנים מתעכבת ומראה הפנים דומה למראה של ילד, יש לחכות עד התפתחות הפנים למראה בוגר יותר".

האם רוב המטופלים הם בעצם מטופלות?
"ניתוחי אף הם ממש לא לנשים בלבד. הרבה מאד גברים מוטרדים ומרגישים פחות טוב עם עצמם כשהאף לא יושב בדיוק במקום. אין להתפשר בכך, וכל אחד ראוי להרגיש הכי טוב ויפה וזו המתנה של ניתוחי אף. בערך 50% מהמטופלים הם גברים. מבחינה מקצועית ואופן הניתוח אין הבדל בין המינים, אך כן יש הבדל במבנה האף של גברים לעומת נשים, מבנה שכמובן אנו לוקחים בחשבון בתהליך ההכנה כדי להתאים את התוצאות המיטביות ביותר לכל אחד. יש לזכור שאנחנו לא מדברים רק על עניין אסתטי, אלא בריאותי, וכאן בוודאי אין הבדל בין המינים, אנשים רוצים לנשום טוב יותר".

תסביר
"קשיי נשימה דרך האף הם בעיה נפוצה שלעתים אינה מזוהה במשך תקופה ארוכה, מכיוון שהמטופלים מתרגלים למצב. נשימה תקינה דרך האף חיונית לבריאותנו, אך אנשים רבים סובלים מחסימה חלקית של האף ולא נושמים כמו שצריך. סימנים לקשיי נשימה כוללים קושי בנשימה בשכיבה, השארת הפה פתוח, נחירה או הרגל שינה על צד מסוים. הקושי בנשימה יכול להיגרם כתוצאה מהתבגרות או חבלות וניתוחים באזור האף. זיהוי הבעיה וטיפול בה כגון בניתוח לתיקון מחיצת האף, חשובים לשמירה על איכות חיים טובה יותר".

הניתוח מאחורינו. מה קורה עכשיו? 
"לאחר הניתוח תצטרכו להתאשפז למספר שעות להשגחה ולאחר מכן תשוחררו לביתכם. ההחלמה מהניתוח משתנה באופן מהותי בין מטופל למטופל וסוג ניתוח למשנהו. ייתכן כי תחושו נפיחות וקשיי נשימה מהאף. בנוסף לתחושה הלא נעימה, ישנו סד הגבס שנשאר כ-7 ימים לאחר הניתוח ואת הטמפונים מוציאים כיום לאחר הניתוח. לעיתים יש גם כאבים, אם כי ברוב המקרים אין כאב כלל. לאחר הניתוח יתכנו שטפי דם מתחת לעיניים, תחושת גירוד, ירידה בחוש הריח, כאבי ראש, שינויים בקול, רגישות יתר והפרשות – כולם חולפים עצמאית לרוב תוך כמה ימים. יכול להיות שתקבלו תרופות אנטיביוטיות כטיפול מונע לאחר ניתוח ולעיתים גם יילקח בחשבון כי טיפול בסטרואידים יסייע לכם בהליך ההחלמה. הסרת התפרים מתבצעת כ-7 ימים לאחר הניתוח ביחד עם הסרת הגבס. קחו בחשבון כי האף מגיע לצורתו הסופית רק כשנה לאחר הניתוח. לאחר הניתוח יש להימנע מפעילות מאומצת, חבלות לאף, שפשוף האף, צריכת אוכל או שתייה חמים וחשיפה לשמש. בנוסף, יש להימנע מחבישת משקפיים מספר שבועות לאחר הניתוח, להימנע מקינוח האף ורצוי לשכב עם ראש מורם".