בעודנו מתאספים לחגוג את חג הפסח היהודי, אנו מהרהרים בסיפור הנצחי של יציאת בני ישראל מעבדות לחירות. המסע משעבוד לשחרור הוא לא רק סיפור היסטורי אלא מטאפורה רבת עוצמה למרדף המודרני שלנו אחר חופש כלכלי. כשם שאבותינו השתחררו מכבלי הדיכוי, כך גם נוכל להשתחרר מכבלי השעבוד הפיננסי ולהשיג עצמאות כלכלית אמיתית.

ממשבר לצמיחה: הצצה לספר "מעובד שכיר למשקיע בכיר"

הכירו את שרשראות השעבוד הפיננסי
כשם שבני ישראל שועבדו במצרים, אנשים רבים כיום מוצאים את עצמם מרותקים בשעבוד כלכלי. בין אם מדובר בחובות, הזדמנויות הכנסה מוגבלות או תלות כלכלית, שרשראות אלו מעכבות את היכולת שלנו לחיות בחופשיות ולרדוף אחר החלומות שלנו. הצעד הראשון לקראת שחרור הוא הכרה באילוצים המעכבים אותנו והכרה בצורך בשינוי. השתחררו מאמונות מגבילות ומיתוסים, שמקבעים אתכם במעמד הביניים. 

השתמשו בידע וחינוך כלכלי כדי לצמוח פיננסית
החינוך היה זרז לשחרור בני ישראל, והעצים אותם לאתגר את הסטטוס קוו ולחזות עתיד טוב יותר. באופן דומה, בחתירתנו לחופש כלכלי, הידע הוא בעל בריתנו הגדול ביותר. למדו על השכלה פיננסית, הזדמנויות השקעה ואסטרטגיות לבניית עושר. עשו זאת על ידי אלו שכבר נמצאים בדרך או במקום שאתם מייחלים להגיע אליו. כך תקבלו כלים ותובנות הדרושים כדי לקבל החלטות מושכלות ולהשתחרר מהמגבלות הכספיות.

הגדירו מטרות חופש 
נשמע בנאלי אך הכרחי, הגדרת מטרות מדוייקת אקוטית כדי שנדע לתכנן את צעדינו. על מנת להקל עליכם, תשאלו את עצמכם ממה תרצו להשתחרר? כלומר חופש ממה תרצו להשיג. חופש מהוצאות ומהתלות בתלוש – תגדירו את ההכנסה הפאסיבית שתרצו להכניס. חופש מהתלות בדיור – תגדירו את עלות בית החלומות שלכם שתרצו לרכוש חופש מדאגה הכלכלית לילדים – הגדרת הסכום הקבוע שיועברו לטובת הילדים או הנכסים שתרצו לדואג להם.

חשוב להבין: ״יותר כסף״, ״הרבה נכסים״ ״פחות עבודה״ – הן לא מטרות. מכיוון שהן לא מדוייקות וברורות מספיק. הגדרת מטרה טובה נמדדת בערך המספרי כלומר מה העלות של אותה מטרה (דירה בשווי 3 מיליון שח). ונמדדת בזמן שאתם שואפים להגיע אליה (5 שנים מהיום).

השקיעו בחוכמה בנדל"ן ובעסקים
כשם שבני ישראל נסעו לעבר הארץ המובטחת, כך גם עלינו לצאת למסע לקראת השקעות ויזמות. נדל"ן ועסקים מציעים אפיקים ליצירת עושר ועצמאות כלכלית. תשקלו לגוון את תיק ההשקעות שלכם, מעבר להשקעות העדר, שמובילות את כולם לאותו מקום. עשו זאת על ידי השקעה בנכסים מניבים, כגון דירות להשבחה , נדל"ן מסחרי, קרקעות אטרקטיביות וכו׳. אל תתפתו לעשות פעולות אלו לבד, ותיעזרו במומחים, שיוכלו לחשוף בפניכם עסקאות בהזדמנות ולחסוך מכם, הרבה אנרגיה, זמן וכסף. כמו כן שלבו השקעות בעסקים, בין אם זה באמצעות יזמות, סטארט-אפים או השקעות אסטרטגיות בחברות מבוססות.

טפחו הלך רוח של שפע
המסע מעבדות לחירות דורש שינוי בהלך הרוח - ממחסור לשפע, מתלות להסתמכות עצמית. במקום להתמקד בחיסכון, שמוביל לתודעת הישרדות, תחשבו איך להרוויח. אמצו את האמונה שהזדמנויות יש בשפע, וההצלחה נמצאת בהישג יד. התמקדו במינוף הכישרונות, הכישורים והרשתות שלכם כדי להתגבר על אתגרים ולנצל הזדמנויות. היו פרואקטיביים בחיפוש אחר פתרונות חדשניים ומסלולים יצירתיים לקראת העצמה כלכלית.

סחפו אחריכם אחרים והעצימו אותם לאורך המסע
כשם שמשה הוביל את בני ישראל לחירות, תשאפו גם אתם לרומם ולהעצים אחרים במסעם לקראת שחרור כלכלי. הצלחתם לעבור מכשול כלשהו, שתפו אחרים, בידע, בתובנות, באנשי המקצוע וכו. תעזרו לייצר קהילה שיוצאת יחדיו לחירות כלכלית. בעודנו חוגגים את חג הפסח ומהרהרים בלקחי השחרור הנצחיים, הבה נזכור שהמסע לחופש כלכלי אינו חף מאתגרים. עם זאת, עם נחישות, חוסן, פעולות אסטרטגיות ומנטורים מתאימים, נוכל להשתחרר מהעבדות המודרנית ולצאת לדרך לקראת שגשוג והגשמה פיננסית. 

מאחל לך חג פסח שמח ועתיד מלא בשפע וחופש.

מעובד שכיר למשקיע בכיר. עומר מויאל (צילום: מדיה 10 הוצאה לאור)
מעובד שכיר למשקיע בכיר. עומר מויאל (צילום: מדיה 10 הוצאה לאור)

עומר מויאל הוא מנכ"ל קבוצת Money Mentor, ליווי משקיעים - מומחים בצמיחה פיננסית, ומחבר הספר "מעובד שכיר למשקיע בכיר"