אני בעלת תואר שני בייעוץ עסקי ועוסקת רבות בתחום האימון והגישור. לצערי אני מתקשה לגבות תשלום על פועלי ופעמים רבות מוותרת על כסף לטובת רצון לסייע ולעשות חסד עם אנשים שמולי. מה עליי לעשות כדי לקדם את עצמי וללמוד לדרוש את התשלום הראוי לי?


"התפיסה שלך היא שכסף הוא מלוכלך ולכן את נזהרת מלערבב אותו עם מעשים טובים שאת עושה. מדובר בתפיסה גלותית שעברה אלייך, הייתי אומר שברוב המקרים זה כמעט גנטי. יכול להיות שתגלי שאפילו אצל אחד ההורים הייתה תפיסה כזו. עכשיו תפקידך לייצר שינוי ממשי בחייך ולהשפיע גם על ילדייך. זכרי שכסף הוא עוד משאב שאת יכולה להשתמש בו. אם תבחרי להסתכל על העניין באופן שונה, תגלי שאת יכולה לעשות את מה שאת טובה בו גם בלי להכניס את נושא החסד.



"רק השבוע העברתי שתי הרצאות במרכזי צעירים באילת ובצפת. הצלחתי לשנות את נקודת המבט של המשתתפים באירועים, הענקתי ערך ונתתי את כל כולי, ושילמו לי כמו שצריך. את מביאה משהו ללקוחות שלך ולגיטימי לבקש תשלום על זה. עלייך להיות מחויבת כלפי עצמך ולעשות תיאום ציפיות עם הלקוחות שלך לפני שאת מתחילה לעבור איתם תהליך. תגדירי מחיר כבר בהתחלה וכך תמנעי מצבים מורכבים, כמו לדוגמה כשאת מטפלת במישהי עשר שעות ללא תשלום. מי שמע על דבר כזה? אני ממליץ בחום שתטפלי באופן ממוקד בבעיה הזו ותזכרי שזכותך הלגיטימית לקבל תשלום ולהתפרנס בשפע מהידע שלך ומהאנרגיה שאת מכניסה לחייהם של אחרים. תתמחרי את הזמן שלך כפי שאת רואה אותו ודעי לקבל את הכסף באהבה".



אני בעל חברה להנדסת מבנים שפועלת יותר מ־20 שנה בניהולי. ביצעתי כמה פרויקטים בארצות הברית ועשיתי עסקאות קטנות ביוון ובקפריסין, אבל אני מרגיש שחסר לי דרייב כדי להתקדם. איך אוכל להרחיב את העסקים שלי ולהתקדם מקצועית?
"אני מאמין שמה שעשית ב־20 השנים האחרונות היה נפלא. הלכת אחר החלום הגדול שלך עם הרבה מרץ, אבל אחרי כל כך הרבה שנים של עבודה מאומצת אנחנו יכולים להגיע לשחיקה. לתפיסתי, אחרי תקופה ארוכה בה אתה עובד כל כך קשה ונותן את כל כולך במסירות לעבודתך, הדרך הכי טובה להתפתח היא על ידי יצירת מודל חדש. אם תתבונן על מציאות חייך במבט גבוה יותר, יכול להיות שתגלה שמתחת לחוסר במוטיבציה, כביכול, מסתתר פחד גדול.



"ייתכן שמדובר בשמרנות, סוג של קיבעון מחשבתי שאתה לא באמת יכול להיפטר ממנו. נשמע שהנסיעות לחו"ל היו בשבילך סוג של הימור, פלרטטת עם האפשרות לעשות את פריצת הדרך המקצועית שאתה כל כך מייחל לה מבלי להיות מוכן לשלם את המחיר. אל תאמר לעצמך שאתה לא רוצה להמשיך במודל שאתה פועל בו כיום ושאתה רוצה לעשות שינוי – צא ועשה את השינוי. אתה כל הזמן נמצא עם עצמך במחשבות מנוגדות שתוקעות לך את החיים. אתה מספיק מניפולטיבי לשים על שני צדי המאזניים את אותו המשקל ולכן תמיד תישאר באותה הדרך, אף על פי שכבר החלטת שאתה רוצה בשינוי. תוציא את הפרויקט עליו דיברת לפועל. אין ספק שיש מחיר להחלטה הזו, אך ככה זה בחיים. האופציה השנייה, להישאר במקום, אינה טובה עבורך".



אני אם לשלושה ילדים מתוקים ולאחרונה נכנסתי להליך גירושין מורכב. בן זוגי לשעבר מתגורר היום עם אישה אחרת. אני דואגת לעתידי הכלכלי ושוקלת ברצינות לעזוב את התפקיד שלי כשכירה ולהתפתח כעצמאית באותו התחום. האם לדעתך צעד זה יכול לסייע לי בתקופה מורכבת זו?
“הליך גירושין הוא מורכב. מדובר בכאב נורא, לא משנה מי מהצדדים הוא זה שיזם אותו. אם תגייסי בתוכך את הכוחות ותהיי רגועה במהלך השינוי הזה, גם מול הילדים שלך, אני מבטיח לך שעוד כשנתיים את תשבי במרפסת בנחת, תשתי תה, תסתכלי סביב ותגידי לעצמך: ‘איזה יופי שזה קרה, הכל בא על מקומו בשלום’. לי זה נשמע שהשינוי המקצועי, הפיכתך משכירה לעצמאית, דווקא בתקופה רגישה זו, ישמש סוג של תרופה למה שאת חווה במהלך היומיום. לפעמים דווקא בתקופות קשות, כשאנחנו עוברים משברים אישיים, צעדים כאלה יכולים לעזור לנו להתקדם. אני שמח שאת לא נופלת לקורבנות ויודע שאם תתחילי להתכונן בהדרגה לשינוי המקצועי שאליו את מייחלת תוכלי להתקדם בהתאם”.