אני בת 67, ולאחרונה גילו שאני סובלת מסוכרת. למזלי אני רק בהתחלה של המחלה, אבל בגלל שאני חייבת לשמור על התזונה, רציתי לדעת אם אלכוהול מעלה את רמת הסוכר בדם, ואם כן, מהי הכמות המומלצת ליום?

"מחלת הסוכרת מגיעה בדרגות שונות; יש כאלה שנחשבים טרום־סוכרתיים, אחרים נמצאים במצב קל של המחלה, ויש כאלה שנמצאים במצב מתקדם. בשביל חולה שנמצא במצב התחלתי, כוסית אחת של יין אדום יבש פעם או פעמיים בשבוע לא מזיקה, אבל לחולה שנמצא במצב מתקדם של המחלה זה עלול להזיק מאוד. אני ממליץ לחולים במצב קשה יותר שלא ישתו אלכוהול בכלל כי הוא סוכר לכל דבר ומעלה את רמת הסוכר בדם. היום אנחנו מבינים שהגוף זקוק לתפריט מגוון, ויש לשלב בתפריט של חולי סוכרת פחמימות בכמות מבוקרת. אם את מוגדרת כחולה שנמצאת במצב ההתחלתי של מחלת הסוכרת, את יכולה לשתות יין או בירה, ובאותו היום תאכלי פחות פחמימות. כאמור, אמירתי אינה מהווה תחליף לייעוץ דיאטטי פרטני עבורך. יש חולי סוכרת שבפירוש יכולים לשלב יין בתפריט שלהם. לכן מומלץ לכל חולה סוכרת ולכל חולה פרה־סוכרתי להתייעץ עם הדיאטנית במכון הסוכרת או בקופת חולים ולקבל הנחיות מדויקות ואישיות שמתאימות רק לו". 
אני בת 71 ונוטלת כדורים לאיזון לחץ הדם. אחד הדברים שהכי מפריעים לי הוא שאני לא ישנה מספיק שעות בלילה, ולכן אני משתדלת לישון לפחות שעה אחר הצהריים. כיצד אוכל לשפר את איכות השינה שלי?
 

"במוח קיים מנגנון שינה וערות שפועל בעיקר על ידי הורמון המלטונין שמופרש מבלוטת האצטרובל. לאנשים רבים בגילים מבוגרים הורמון זה חסר, והדבר משפיע על איכות השינה שלהם. לתפיסתי, תוכלי בקלות לפנות לרופא המשפחה ולבקש שירשום לך סירקדין, תכשיר לשחרור מבוקר של מלטונין. ההורמון עצמו לא קיים בארץ, אבל בארצות הברית ניתן להשיג אותו ללא מרשם. אפשרות נוספת היא להשתמש בכדורים המבוססים על צמחי מרפא או בכדורים מוכרים יותר כדוגמת סטילנוקס, בונדורמין וכדומה. אנא פני לרופא המשפחה שיוכל לסייע לך לבחון איזה כדור יכול להתאים לך בהתחשב במצבך הרפואי. מעבר לזה, חשוב לדאוג להיגיינה של השינה, זאת אומרת שלא יהיה קר או חם מדי בחדר, שלא יהיו אורות דלוקים, להקפיד לא לישון עם טלוויזיה או רדיו דולקים. מעבר לזה, ההמלצה היא לישון כל יום באותה השעה. לא לאכול ארוחה כבדה לפני השינה או לשתות קפה או משקאות ממותקים".


 
בעלי בן ה־66 עבר לפני כשש שנים אירוע מוחי, ומאז התפתחה לו דמנציה וסקולרית. הרופא אמר שיש לו פגיעה באונה הפרונטלית במוח, ומאז האבחנה הבנתי את כל ההתנהגויות שלו; הוא צוחק גם כשהאירוע לא מצחיק. הוא מתפרץ, מתנהג בצורה לא נעימה כלפי נשים ומטפלות זרות, ויש לו הפרעות בשיפוט. מעבר לזה, יש לו אובססיות, למשל הוא מחטט באף באופן אובססיבי. איך אוכל לסייע לו?
 
"דמנציה וסקולרית נגרמת כתוצאה מפגיעה בכלי הדם המוחיים, וההתנהגויות שאת מתארת הן חלק מההתנהגויות האופייניות לסובלים מפגיעות מוחיות. חשוב שתזכרי שהוא לא אשם בזה, הוא לא עושה בכוונה חלילה, ולכן אין מקום להסביר לו, כי הוא לא יצליח ליישם. הוא ימשיך להתנהג ככה ולהאשים את הקרובים שלו בכאב שלו. הוא סובל, אבל לא מצליח להבין למה. אני ממליץ לתת לו טיפול הרגעתי ולהשתמש בתרופות כמו זיפרקסה או ריספרדל. עלייך להתחיל מכמות קטנה ולעלות בהדרגה. מעבר לזה, כשאת רואה שהוא במצב לא טוב ונמצא באי־שקט, תלטפי אותו ותנסי להיות לידו או שתעלי לו את המינון של הריספרדל, וככה הוא אומנם יהיה יותר עייף, אבל גם יותר רגוע. חשוב שתתייעצי עם נוירולוג או פסיכוגריאטר שיוכל להעניק לו טיפול טוב”. 
 
אני בת 81. בחודש שעבר החלקתי בבית ושברתי את רדיוס כף היד. בצילום שעשו לי לאחר שגובסתי, מצאו שהשבר התאחה, אבל גם נאמר לי שיש לי שינויים ניווניים קשים. היד כואבת לי, ואני לא יכולה להזיז אותה. יש מה לעשות בנדון?
 
"לא צריך לעשות כלום. יש לך שינויים ניווניים כי עברת את גיל 45. גם לי יש את זה. אנחנו מתחילים להתנוון מהרגע שאנחנו נולדים, והכאבים ביד הם תלויי גיל ולא בהכרח קשורים למכה שקיבלת. אם השבר ביד הגליד, את צריכה לעשות פיזיותרפיה, והכאב ישתפר עם סיכוי טוב שיחלוף. במקביל, המשיכי לעשות כל מה שאת יכולה עם היד בתפקוד היומיומי".