לפני כשבע שנים הפכה אמי בת ה־75 לחולה סיעודית, ויש לה מטפלת צמודה 24 שעות ביממה. לאחרונה נקלענו למצב בעייתי כי אמא שלי נשארה עם אפס שקלים בחשבון הבנק. לצערי אין לי כסף כדי לעזור לה, ואני מאוד מזדהה עם מצבה, כואבת את כאבה ולוקחת את הסיטואציה מאוד קשה. יש לה בית ברשותה, ולפני כארבעה חודשים ניסינו להתחיל תהליך של משכנתה הפוכה, אבל זה לא הצליח להתקדם. מה דעתך? 
“כשאמא רואה שהילד שלה נפגע יש לה שתי אפשרויות - היא יכולה לבכות ולדאוג לו, ויכולה לקום ולעזור לו. הדרך הכי טובה לעזור לאדם היא להבדיל את עצמך ממנו, לנתק את עצמך מהסיטואציה, ולעשות הכל בשביל לסייע לו להרגיש טוב יותר. אנחנו לא יכולים לעזור לאף אחד אם אנחנו נהיה למטה, ועלינו להבדיל את עצמנו בכדי לסייע באמת. האמפתיה שלך כלפי אמא נכונה, אני מבין את הכאב שלך, אבל בו-זמנית רוצה להדגיש שאת זאת את והיא זאת היא".

"את מחויבת לייצר כרגע את האנרגיה בכדי לאפשר לעצמך לתמוך בה במצבה. את לא מועילה לה בכלום אם תמשיכי להגיד שאת כואבת את כאבה. כשלוקחים משכנתה הפוכה ישנם תשלומי ריבית קבועים. אני לא יודע את כל הפרטים בסיפור הזה, אבל ככל הנראה החשש של הבנק הוא שלא תצליחו לעמוד בתשלומים. ייתכן שזו הסיבה, והם חייבים לבדוק שיש לך את יכולת החזר תשלומי הריבית הקבועים. לדעתי כדאי שתמשיכי לנסות, ואני מאמין שתגיעו להסדר".

אני ובעלי עוסקים בתחום הבנייה למעלה מ־20 שנה, ועתידים לרכוש מכונה יקרה שתשדרג את עבודתנו לאין שיעור. יש לנו הון של העסק, הבנק ממשיך להציע לנו לקחת הלוואה ואני מתעקשת להתמקד בכסף שיש ברשותנו. אנשים בתחום אומרים לי שאני עושה טעות וכי מדובר בהוצאה מוכרת. מהי הדרך הכדאית ביותר לדעתך? 
“הרוב המוחלט של בעלי העסקים לוקחים אשראי רק כשהם חייבים, ולא מפתחים את העסק שלהם, והדבר עלול לפגוע בתפקוד של העסק. זכרי שכל אשראי שלוקחים עלינו להחזיר, והמשמעות של הפעולה הזו היא שהיא פוגעת בהכנסה שלנו. עלייך לשאול את עצמך אם את משתמשת באשראי למינוף העסק. במידה שכן, כי את מתכננת לרכוש מכונה לשדרוג העסק, אז זו הלוואה טובה. כמובן שעלייך להשוות בין ההלוואות. לכל חברה יש את התנאים שלה. ובנוסף עלייך לוודא אם ההחזר של ההלוואה עלול להעיק עלייך בעסק".

"תארי לך שמחר קורה משהו בשוק והעסק שלך מתדרדר, תידרשי לקחת הלוואה ולהשאיר את הכסף שיש לך בעסק בתוך העסק. אם לא תיקחי את הכסף כדי לשרוד אלא על מנת להתפתח - בטח שתיקחו את ההלוואה הזאת. זה נכון שיש עלויות להלוואה הזאת ואתם צריכים לשקלל אותן עם יכולות ההחזר, אך כסף ששמים בצד לעסק הוא ברכה. כסף יכול לעשות כסף והכל בסדר. כשהכסף שלך עובד בשבילך לא צריך להיות בהיסטריה. אני במקרה הזה נמצא דווקא בצד שלך וחושב שלא חייבים לקחת אם זה לא מסתדר לכם".

בני בן ה־30 הוא ילד חכם מאוד, שבמשך עשור היה סגור בבית עקב משבר רגשי עמוק. בשנים האחרונות הוא הצליח לשקם את עצמו והוא מתגורר כעת בדירת שותפים ועובד כברמן. אני מנסה להניע אותו להתקדם יותר כלכלית ולמצוא עבודה רצינית יותר, אבל לא מצליחה. אין לו כל מוטיבציה להתקדם. איך לדעתך אני יכולה לשפר את איכות חייו? 
“את, כאמא שלו, חייבת לתת לו תחושה שהכל בסדר. אל תנזפי בו על מה שהוא לא עושה עדיין אלא תחזקי את מה שהוא כן עשה. אם תסתכלי על חייו בראייה רחבה יותר תוכלי לראות שהוא עשה התקדמות ממשית בחייו, הוא יצא מעצמו, עשה פריצת דרך משמעותית והחל לייצר הזדמנויות חדשות ולמנף את היכולות שלו בדרכו המיוחדת. הבן שלך הצליח להתגבר על הקשיים שלו וההתמודדויות שהוא חווה מתוך מקומות מאוד אפלים בתוך עצמו. ברגע שהוא יקבל את הביטחון מההורים שלו הוא ימצא את הכוחות הפנימיים לייצר עוד שינויים בחייו. אל תדברי איתו על עבודה ואל תלחצי עליו לעזוב, כי לדעתי זה רק יזיק לו ויהרוס את התהליך שהוא עובר עם עצמו”.