מאז ומתמיד מוצרי חלב היו חלק מהתזונה היומיומית שלי, ובאחרונה אני תוהה אם ייתכן שבמהלך השנים הפכתי לרגיש למוצרי חלב. מה דעתך? 
“רגישות למוצרי חלב הולכת וגוברת עם הגיל. מה גם שכדאי לדעת שיונקים אחרים לא צורכים מוצרי חלב מעבר לגיל הינקות. לאחד מכל חמישה אנשים יש רגישות למוצרי חלב בצורה כזו או אחרת, והדבר מתבטא בכאבי בטן, גזים ובעיות עיכול נוספות שאיתן מתמודדים כחצי שעה עד שעתיים מהרגע שבו צורכים מוצר חלב. רגישות זו נובעת מהעובדה שהגוף מתקשה לעכל את סוכר החלב שנקרא גם לקטוז. כשהוא לא נספג בטבעיות בעזרת האנזים לקטאז, החיידקים במעי מפרקים אותו, וזה מה שגורם לתופעות הלוואי הלא נעימות. רגישות למוצרי חלב אפשר לגלות באמצעות בדיקת דם פשוטה, אפשרות נוספת היא פשוט להפסיק לאכול מוצרי חלב לכמה ימים, ולראות אם יש שיפור במצב. חשוב לזכור שמוצרי חלב הם המקור העיקרי לסידן בתזונה שלנו; בכדי לקבל את אותה כמות שיש ביוגורט אחד עלינו לאכול 90 שקדים, שזו כמות לא מבוטלת. מי שמחליט לוותר על מוצרי חלב יכול לאכול מוצרי סויה למיניהם, ולזכור שחלבונים אפשר להשיג גם באמצעות אכילת בשר, ביצים, וקטניות”. 

לפני כמה חודשים רכשתי מד צעדים. אני מקפיד ללכת כ־10,000 צעדים בכל יום. האם לדעתך זה יכול להחליף את הפעילות הספורטיבית היומיומית שלי? 
“פעילות גופנית כוללת כמה פרמטרים, ומחייבת עלייה בדופק, באספקת החמצן, ובבניית מסת שריר. לדעתי בדיקת צעדים במהלך היום לא באמת יכולה להחליף את הפעילות ספורטיבית שלך. הרי אתה לא צועד ברצף כל היום, ואחרי כל כמה צעדים אתה גם יושב לנוח. לצורך העניין, אם אנחנו צועדים מהמשרד לעבר בית הקפה הקרוב לאכול ארוחת צהריים אנחנו לא באמת מצליחים להגביר את הדופק שלנו, וזה לא נחשב כתחליף ראוי לפעילות גופנית. נכון, עדיף לעשות אלפי צעדים במקום לשבת, אבל זכור שזה לא מה שישפר את הכושר שלך. אם במסגרת הצעדים שאתה עושה יש גם פעילות כמו צעידה נמרצת בחוץ, או אפילו ריצה, או צעידה מהירה על מכשיר הליכה, אז ברור שמדובר בפעילות גופנית לכל דבר. מחקר אחרון הראה שצעידה רצופה של 20 דקות ביום מפחיתה סיכון למחלות רבות”.

יש לי תפריט לירידה במשקל, אבל באחרונה שמתי לב שאני כמעט ולא שותה מים. האם לדעתך זה מה שמעכב את הירידה שלי במשקל? 
“מים מהווים כ־55% מגופו של אדם מבוגר, ואחראים לעשרות פעולות משמעותיות בתפקוד של הגוף שלנו. מעבר לזה, שתיית מים תורמת לאכילה פחותה של מוצרי מזון, חשובה למניעת עצירות, ולשיפור פעילות המעי. באחרונה פורסם מחקר שבו השתתפו 84 אנשים במשקל עודף, שחולקו לשתי קבוצות; הקבוצה הראשונה התבקשה לשתות חצי ליטר של מים לפני כל ארוחה, ואילו החצי השני התבקש שלא לעשות זאת. לאחר כשלושה חודשים מצאו החוקרים שהחברים בקבוצה הראשונה זכו להשיל מעליהם כארבעה קילוגרמים, בעוד מי שלא שתה הוריד רק 800 גרם בממוצע”.

רבים אמרו לי שהחלק הבריא בביצה הוא דווקא החלק הלבן, החלבון, האם זה נכון?
“אומנם החלק הלבן של הביצה אינו מכיל כולסטרול ושומן ויש בו רק 17 קלוריות, אבל החלק הבריא של הביצה הוא דווקא החלמון (הצהוב). למרות כל מה שאמרו לך אתה צריך לזכור שבחלק הלבן של הביצה יש מעט מאוד מים, ומעט מאוד חלבונים, ובחלק הצהוב של הביצה יש הרבה יותר חלבונים, ברזל, אבץ, ויטמינים ומינרלים. לכן, הוא הרבה יותר בריא, ובעל ערך תזונתי גבוה יותר. יש אנשים שחוששים מצריכת עודף כולסטרול, ולכן מעדיפים לאכול רק את החלק הלבן בביצה, אבל לתפיסתי מדובר בטעות. באחרונה יצאו כמה וכמה מחקרים על כך שהגוף זקוק לשומן כמקור אנרגיה, כולל שומן רווי, כמו הכולסטרול, ולכן אין בעיה לאכול גם שתי ביצים ביום”.