כ"א בטבת שחל השנה בשבת. המועד נקבע לפי תאריך יום הולדתו העברי של אליעזר בן יהודה, שנולד בשנת 1858 ונפטר בשנת 1922. אליעזר בן יהודה מזוהה כמחיה הדיבור בשפה העברית, מייסד ועד הלשון העברית ומחבר מילון בן יהודה.

כמי שמרבות לכתוב בשפה העברית (השבוע אנחנו מציינות שבע שנים רצופות למאמר השבועי שלנו במוסף זה, אבל מי סופר), בחרנו מספר ניבים ופתגמים בעברית המשלבים מזונות שונים. לניבים ולפתגמים, כידוע, יש לעתים משמעות שונה מזו של כל אחת מהמילים שמרכיבות אותם. וזו הזדמנות לקבץ אחדים ולהתייחס לאיכויות התזונתיות של המזונות המופיעים בהם.

צפופים כמו בקופסת סרדינים
ביטוי שלילי, אך בעיניים של תזונאיות, בקופסת סרדינים יש הרבה מן החיובי. ארגוני בריאות מהעולם ממליצים על אכילת שתי מנות דג בשבוע. רבים נרתעים מההכנות בבית. הריח שמתפשט במטבח, החשש מעצמות בעיקר עבור ילדים קטנים והמורכבות שבפירוק העצמות מהדג.


פתרון טוב וקל הוא דגים משומרים כמו סרדינים וגם טונה, מקרל ואחרים. הסרדינים אומנם קטנים אבל בעלי יתרונות גדולים. הם מכילים חלבון איכותי וקל לעיכול, חומצות שומן מסוג אומגה 3, המסייעות במניעת מחלות לב וכלי דם עקב תכונותיהן האנטי־דלקתיות ומפחיתות את הסיכון להיווצרות קרישי דם. 

סרדינים הם מקור מצוין לסידן בזכות העובדה שהם נאכלים על עצמותיהם, והדבר חשוב במיוחד למי שמוגבל בצריכת חלב ומוצריו בגלל אלרגיה או אי־סבילות ללקטוז. בנוסף, סרדינים מכילים מינרלים נוספים כמו אשלגן, ברזל, מגנזיום, אבץ וזרחן וויטמינים. אחד מהם הוא ויטמין 12B שחשוב למערכת הדם.

בבחירת סרדינים משומרים מומלץ להעדיף את אלה שבשמן זית על פני סרדינים בשמן סויה, להשוות כמויות נתרן בין הסוגים השונים ולבדוק את תאריך התפוגה.

הרעב הוא התבלין הטוב ביותר
בהזדמנויות שונות הזכרנו את הרעב כגורם המשפיע מאוד על בחירות לא מוצלחות של אוכל, לעתים לא טעים ("ללא תבלינים"), ולעתים נלוות לכך גם כמויות גדולות ומיותרות. הרעב יכול להיות פיזי בגלל דילוג על ארוחות, צריכה של מעט מדי אוכל (דיאטות כאסח למשל), שינויים הורמונליים, או מסיבות רגשיות ואחרות כמו בדידות, חרדות, עצבות, עלבון, שעמום ועייפות. חשוב למנוע מצב של רעב פיזי וללמוד לזהות מתי האוכל מספק צורך אחר, שאינו שובע.

שימוש בתבלינים ועשבי תיבול מעשיר את הטעם, ולכן יכול לסייע בהפחתה של מלח (נתרן) במזון. הנה כמה מהם: פפריקה, כורכום, כמון, קינמון, הל, תימין ועשבי תיבול כמו פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, מרווה, נענע.

אף על פי שלרוב מדובר בכמויות קטנות, יחסית, עשבי התיבול והתבלינים מכילים נוגדי חמצון ופיטוכימיקלים המסייעים לגוף להתמודד עם רכיבים מזיקים. רצוי לקצוץ את עשבי התיבול (גבעולים ועלים) ולטחון את התבלינים (זרעים, קליפות, שורשים), על מנת להגדיל את שטח הפנים ובכך להגביר את הארומה. 

נכנס יין יצא סוד
חוקרים רבים מרחבי העולם תהו במשך שנים רבות איך הצרפתים, הנוהגים לצרוך תפריט עתיר שומן וכולסטרול - גבינות קשות, בשר עתיר שומן וכו' - סובלים פחות ממחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאוכלוסייה של המדינות השכנות להם. התופעה מכונה עד היום "הפרדוקס הצרפתי".

חוקרי תזונה תולים את התשובה לפרדוקס זה בצריכה של יין אדום. יין אדום מכיל נוגדי חמצון המכונים "פוליפנולים", נוגדי חמצון חזקים שביכולתם לצמצם את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם ובסוגים מסוימים של מחלת הסרטן.

עם זאת, המינון חשוב. יין בכמויות גדולות עלול לגרום לתוצאה הפוכה - ודווקא להגדיל את הסיכון להתפתחות גידולים סרטניים מסוימים. כשמדובר בשתיית יין, המפתח הוא לעשות זאת במתינות, ואולי אם אז יתגלה "הסוד", זה לא יהיה נורא.

התפוח לא נופל רחוק מהעץ
תפוח הוא פרי זמין בכל בית ובכל ימי השנה, ולכן קל להשתמש בו לצורך דימוי. מוכר גם המשפט
An apple a day keeps the doctor away. אף שברור שנדרש יותר מתפוח ביום כדי לשמור על בריאות, זהו צעד בכיוון הנכון. תפוחים הם מקור לסיבים מסיסים ובלתי מסיסים. סיבים מסיסים, כמו פקטין, מסייעים במניעת הצטברות כולסטרול בדופנות כלי הדם, ובכך מצמצמים את הסיכון למחלות לב וכלי דם. סיבים בלתי מסיסים תורמים להמרצת פעילות המעיים. 

תפוח בינוני מספק 20% מהכמות המומלצת של הסיבים התזונתיים ביום. 
יש מגוון גדול של תפוחים טעימים - חמוצים או מתוקים - הם קלים לנשיאה כחטיף מחוץ לבית, ומחירם שווה לכל נפש.

זו הזדמנות להפריך מיתוס: בתפוח עץ אדום ומתוק אין יותר קלוריות מאשר בתפוח עץ ירוק וחמוץ. אומנם תפוח ירוק חמוץ יותר מתפוח אדום, אך כמויות הקלוריות והסוכר זהות. בתפוח הירוק קיימים רכיבים נוספים שתורמים לטעם החמוץ, אך לא משפיעים על כמות הסוכר. לעומת זאת, במקרה הזה הגודל כן קובע: תפוח עץ בינוני (בגודל כדור טניס) מהווה מנת פרי, כשההמלצה היא לצרוך שלוש־ארבע מנות פרי ביום, עדיף לאכול פירות מסוגים שונים. 

יש עוד הרבה פתגמים טעימים אחרים: הדובדבן שבקצפת, לא על הלחם לבדו, תאכלו את הדייסה שבישלתם, כמו פטריות אחרי הגשם, לא בוכים על חלב שנשפך, יש לי סלט בראש, לתת לחתול לשמור על השמנת, יש הרבה דגים בים וכו'. לאלה אולי נתייחס בשנה הבאה.