החלטתי לשים לבת שלי כסף בבנק לחיסכון. פתחתי פק”מ, אבל אני רואה שהתשואות שלו מאוד נמוכות. מה עליי לעשות בכדי לחסוך עבורה יותר כסף?
“פק”מ הוא לא חיסכון, מדובר בפיקדון קצר מועד. אם לצורך העניין אדם מכר בית ורוצה לקנות דירה חדשה, הוא יסגור את הכסף בפק”מ בכדי שלא יתערבב לו עם העובר ושב. זה לא נועד לחיסכון, ובגלל זה התשואה בהתאם. כשרוצים לעשות חיסכון לילד יש היום כמה כלים; אחד הכלים הוא שימוש בקופות גמל, שהפכו באחרונה לקופות גמל להשקעה. את מעבירה את הכסף לשם ויכולה לבחור את המסלול המתאים לך. יש מסלול סולידי מאוד שהוא די דומה לפק”מ, ולדעתי הוא מאוד לא מומלץ. יש מסלול ביניים, ומסלול נוסף שהוא יותר מנייתי. אני לא יועץ השקעות, אבל אם את שואלת אותי בגלל שמדובר בחיסכון ארוך טווח, המסלול המתאים הוא המסלול המנייתי שיגרום לתשואות יפות לאורך השנים. זה לא מובטח, אבל בדרך כלל זה מה שקורה. אנשים חייבים להיות מודעים לאפשרויות, ולפנות לבית השקעות מתאים כי אחרת הכסף שלהם לא מרוויח כסף, וזה חבל מאוד”. 

אני פנסיונר בן 72 ואב לשני ילדים. מצד אחד אני מאוד רוצה לסייע לילדיי להתקדם כלכלית, אבל בו זמנית חשוב לי להגשים את חלומותיי. יש לי דירה בשווי 2.2 מיליון שקלים. כיצד אוכל ליהנות מכל העולמות, לסייע לילדים שלי מבלי לפגוע בחסכונותיי הפיננסיים?
“הפתרון האידיאלי הוא לבצע משכנתה הפוכה. אין צורך לפנות לבנקים בשביל זה. אתה יכול לפנות לחברות הביטוח. אני הייתי בודק אפשרות לעבור לחברת ביטוח אחרת, ולראות מה התנאים להלוואה על חשבון הצבירה שלך בחסכונות הפיננסיים”. 

אני מגיעה מהמגזר החרדי־דתי ובאחרונה נמצאת בצומת דרכים מקצועי. אני חושבת לפתוח עסק ומתלבטת אם לפנות לתחום הנדל"ן או דווקא ליבוא בגדים למגזר מטורקיה. מה לדעתך יותר בטוח כלכלית ובעל סיכויי הצלחה גבוהים יותר?
"מדברייך נשמע שאת מתעניינת בשיווק, ובמיוחד בתחום שיווק הנדל"ן. ברוב החברות יש צורך בעובדים שכירים, אבל החסרונות בלהיות שכירה בתחום הזה ברורים. אם תרצי להרוויח יותר, ותהיי טובה בתחום, תוכלי להתפתח מקצועית ולהפוך להיות יזמית נדל"ן. תחום האופנה הוא תחום מסובך הרבה יותר, ולדעתי מדובר באפשרות מסוכנת כלכלית. מדובר בשוק רווי בתחרות, ועם פערי רווח קטנים מאוד. זכרי שהכל כתוב והרשות נתונה, ההשתדלות שלך היא שתקבע את מידת ההצלחה שלך. לתפיסתי, אם אדם רציני ורוצה להתפתח דווקא בעולם הנדל"ן הוא יכול להרוויח סכומי ענק ולשדרג את חייו, אבל זה לא משהו שמתאים לכולם. בכל מה שקשור לאופנה וביגוד את חייבת להבין שזה אינו מסלול בטוח, ואת צריכה לעשות את השיקולים שלך".

אני אם לשלושה ילדים, גרושה, ועובדת בעבודה שמפרנסת אותי מעט מעל הממוצע. לפני כעשור למדתי אימון אישי וכמה שיטות טיפול הוליסטיות. אני רוצה מאוד לצאת לדרך חדשה ולהתחיל לעסוק בתחום, אבל אני חוששת לעשות את הצעד הזה בשלב זה של חיי. מה דעתך? 
“מניסיוני אציין כי ענף האימון והטיפול הוא ענף לא פשוט, לא עתיר ממון, ובטח לא לאדם שעובד כמטפל יחידני. עלייך לזכור שהדרך להתפתח ולהתקדם בתחום עוברת בשילוב בין טיפול פרטני לכיוון של טיפול קבוצתי והרצאות. זה לא מסלול פשוט, אבל בעזרת עבודת הכנה נכונה זה אפשרי, זה יסייע לך לראות תוצאות בשטח. לתפיסתי, עלייך להחליט שאת פורצת דרך בתחומך ולהביא את עצמך לעשייה. בתחילת שנת 2000, בראשית דרכי, החלטתי להקים את הארגון שלי ועשיתי את החשבון בדיוק ככה: הבנתי שאני גם רוצה להכשיר מאמנים וגם רוצה לאמן אנשים. התחלתי עם שכבת יסוד של אנשים שאיתם יצאתי לדרכי המקצועית והתקדמתי בהדרגה אל המקום שבו אני נמצא היום. את אישה חזקה ומנוסה, בני תהליך טיפולי כמו שצריך, שלבי את כלי האימון עם הכלים שקיבלת בלימודים ההוליסטיים שלך, מצאי את האנשים המתאימים שירצו לשלם ולהתחיל איתך תהליך וצאי לדרך. שיהיה בהצלחה”.