מאזינים שואלים את המומחית מיכל דליות בתכניתה ב-103FM מהי הדרך הנכונה להתנהל עם פעוטה שנקשרה מאד לצוות הגן ומגיבה בדרמטיות כל פרידה מחדש? וגם - כיצד לגשת לתספורת ראשונה עם ילד שמתעסק בלי סוף עם השיער , ואיך לבשר לילדים על החדשות הקשות של גירושים בין ההורים?

אני אב לילד מקסים וחכם בן שנתיים וחצי, שמעולם לא הסתפר. יש התעסקות רבה סביב השיער שלו בבוקר, וגם בערב לפני שהוא נרדם הוא נוגע בשיער שלו. רגע לפני שאנחנו לוקחים אותו לספר בכדי לבצע את התספורת הראשונה, רצינו לדעת מהי הדרך הכי טובה לעשות זאת. מה דעתך? 

“לי יש נכד בן 12 עם שיער מאוד ארוך, ובכל פעם ששואלים אותו אם הוא בת הוא עונה שלא. אני באופן אישי לא הייתי רוצה שהוא יסתפר לעולם, אבל זו ההחלטה של הוריו. מה שכן משמח אותי זה שהסטריאוטיפים עוברים מהעולם, וכבר לא מציקים לו יותר מדי, מה גם שזה מאוד מחמיא לו. קודם כל חשוב לי להדגיש שאתם כהורים תהיו חייבים למצוא לו תחליף להתעסקות שלו עם השיער לפני השינה, זאת אומרת שאם הוא נרדם תוך כדי שהוא נוגע בשיער, כדאי להביא לו משהו אחר שיעסיק אותו בשעות חשובות אלה.

 מעבר לזה, חשוב שתזכור שילדים מאוד רוצים להיות גדולים, ולכן אתה יכול כבר להתחיל לנטוע בו את הידיעה שיום אחד הוא יהיה גדול, ילך לגן עירייה ויסתפר. אם אתם רואים התנגדות מאוד גדולה, ושום דבר ממה שניסיתם לא עבד, ההמלצה היא לעבור למוטיבציה חיצונית, זאת אומרת שוחד. שוחד זו אופציה אחרונה, אבל חשוב שהיא תבוא מתוך עולמו הפנימי של הילד, ולא משהו שעולה מאות שקלים. אתם יכולים ללכת על ביקור בלונה פארק, או אצל קרובי משפחה שהוא מאוד אוהב ולא רואה כל הזמן”. 

בני החליט להתגרש מאשתו. יש לו שתי ילדות בנות 9 ו־6 ואנחנו לא יודעים איך לספר להן את הבשורה באופן רשמי. חשוב לי לציין שאני חושדת שהבנות כבר מבינות לבד את הלך הרוח בבית, ההורים רבים בלי הפסקה והבת הבכורה עלתה מאוד במשקל בחודשיים האחרונים. מהי הדרך הכי טובה להסביר לילדים על גירושי הוריהם

“כשהבית נמצא בכזה מתח כדאי להגיד לילדים, עוד לפני שמדברים איתם על גירושים, שגם מבוגרים רבים, וכך להרגיע את הרוחות. עליכם לזכור שגירושים זה לא עסק פשוט, אבל זו החלטה מושכלת של ההורים לטובת הילדים. זה בסדר שהאבא יספר להן ויבכה, וזה יכול להיות גם שידבר בקלילות על המאורע ויציג בפניהן את היתרונות הרבים שלו. הרי עכשיו לילדות תהיה אווירה אחרת, והן רק ירוויחו מהעניין. בעניין העלייה במשקל של הבת הבכורה, זכרו שאוכל בהחלט מנחם, וייתכן שבעת המריבות בבית היא בורחת לחטיפים וממתקים בכדי להרגיש טוב יותר, אבל יש עוד אפשרות, והיא שהילדה מתפתחת מבחינה הורמונלית.

 אני באופן אישי חושבת שבמקרה הזה כדאי לפנות לקבלה מקצועית, שההורים יקבלו הדרכה הורית איך להתמודד עם המצב ולספר לבנות בדרך שתתאים להן באופן ספציפי. דבר נוסף שחשוב לבדוק הוא באמת עניין האכילה של הבת הגדולה. לדעתי פסיכולוגית ילדים מומחית תוכל לסייע בשני המצבים, ולהחזיר את הביטחון לבנות, מישהו צריך להיות מעורב”. 

בתי בת ה־7 סובלת מבריחת שתן במהלך יום הלימודים, אבל לא בלילה כשהיא ישנה. ערכנו לה בדיקה רפואית, אבל לא נמצאה כל בעיה. ילדים רבים מקניטים אותה בבית הספר, והיא מאוד סובלת. מהו המקור של חוסר המסוגלות להתאפק, וכיצד אפשר לטפל בבעיה? 

“אם אין שום בעיה רפואית זה אומר שיש כאן משהו עמוק יותר, ועל כן במצב כזה המלצתי היא שתפנו למישהי שמומחית לציורי ילדים שתנסה לפענח מה באמת קורה לה, ומדוע היא לא הולכת לשירותים ומרוקנת את השלפוחית. מעבר לזה לדעתי הטיפול בעניין צריך להיות מערכתי, וכדאי שגם אתם תהיו מעורבים בעניין הזה וגם בית הספר”. 

 אני אם לילדה מקסימה בת 3 שנקשרה מאוד לגננת שלה. לצערי בכל פעם שיש גננת מחליפה בגן היא לא מוכנה להיכנס למקום. לא פעם אני משאירה אותה בבית עם אמא שלי בכדי להימנע ממריבות מיותרות. מה דעתך?

“עושה רושם שהילדה הבינה שאם היא מתעקשת מספיק - דברים קורים. הבעיה מתחילה בזה שהיא נשארת בבית ולא מתמודדת עם הקושי שבלעשות דברים שהיא לא כל כך רוצה. כדאי שתשאלי את עצמך אם את משאירה את הילדה בבית וזה נוח לך, או שאם לא היה לך הסידור של האמא כבר היית בוחרת לתת לה להישאר בגן. הילדה הזו לא יודעת להתמודד עם מצב שבו קצת פחות נוח לה, והבחירה שלך להשאיר אותה בבית לא מאפשרת לה להתגבר על אי־נעימות שהיא חווה”.