איך מתמודדים עם בהלת הקורונה, והאם עלינו לשים מסיכות על הפנים בכדי למנוע הידבקות?
“קודם כל תירגעו. במידה ואתם מעוניינים להכין לעצמכם מסיכה תוכלו למצוא סדין ישן או גופיה ישנה מבד כותנה פשוט. תחתכו מהם כמה מרובעים ותתפרו יחד, בין שכבה לשכבה שימו בד פשתן, הוסיפו ארבעה סרטים, והרי לכם מסיכה בחינם. רבותיי, אפשר גם לשים צעיף כמו שכנינו הערבים שנוהגים לשים כאפייה על הראש – זו גם מסיכה נהדרת. ובכלל, למיטב ידיעתי הסינים משתמשים במסיכות הבד לא כדי לא להידבק, אלא כדי לא להדביק. וירוסים וחיידקים מתפשטים בצורות שונות, ואנחנו עדיין לא יודעים איך הנגיף הזה מתפשט. יש נגיפים שדורשים מגע ישיר, יש כאלה שמתפשטים באוויר, וחשוב לי לציין שנכון לכתיבת שורות אלו לא אותרו בארץ חולים במחלה”. 

אני בת 58 ולפני כחודש וחצי נפלתי בעבודה. סבלתי מכאבים חזקים, אבל חזרתי לעבודה אחרי שבועיים. לאחר בדיקות נוספות התברר שיש לי שבר בצלעות. כמה זמן ייקח עד שארגיש טוב יותר?
"כששואלים אותי כמה זמן לוקח להחלים ממשהו, לא משנה ממה, אני תמיד מדגיש שמדובר בעניין מאוד אינדיבידואלי. הרי לכל אדם יש כושר החלמה שונה, שקשור לגילנו, מצבנו הנפשי, הפיזי, ולמוטיבציה שלנו לחזור לעבודה. הרי אדם שכיר יחזור לעבודה מאוחר, לעומת עצמאי שימהר לחזור לתפקידו. ברגע ששוברים את הצלעות כל נשימה כואבת, קשה לזוז במרחב. בדרך כלל מתחילים לחוות ירידה משמעותית בכאב אחרי חודש, וכל חודש שעובר הכאב הולך ופוחת. חשוב להדגיש שבצלעות אי אפשר לשים גבס, אז עד שאנשים חוזרים לעצמם לגמרי לוקח כשלושה חודשים. בנוסף חשוב שתזכרי שהפיזיותרפיה הכי טובה היא תפקוד יומיומי, ועל כן אני ממליץ להיות בתנועה בהתאם למצבך".

אני בן 32 ורוצה לדעת למה חשוב לי לבצע פעילות גופנית, ואם זה עוזר לבריאות. בנוסף אני נוטל מדי פעם קלונקס. האם זה משמין?
פעילות גופנית חשובה מאוד לתפקוד כל מערכות הגוף שלנו. היא משפרת את חילוף החומרים, ממריצה את מחזור הדם, משפיעה על הפרשת חומרים נוירו־ביולוגיים כמו אנדורפינים וסרוטונין. מחקרים רבים טוענים שפעילות גופנית יכולה למנוע, או לפחות לעכב, מחלות לב, טרשת עורקים, ואפילו סרטן. לא לחינם ההמלצה היא לערוך אימון גופני של כ־45 דקות לפחות חמש פעמים בשבוע. בנוסף, חשוב שתזכור שקלונקס לא משמין, מה שמשמין זה האוכל שאתה אוכל, וקח בחשבון שאם אתה נוטל את הכדור הזה חשוב מאוד שלא תנהג כי הוא עלול לגרום לעייפות".

אני בת 63 ובשבוע שעבר הייתה לי רגישות באוזן. אחרי כמה ימים פניתי לרופא שאמר שיש לי חור בעור התוף, ואני צריכה לעשות ניתוח. בגלל שיש דלקת נתנו לי אנטיביוטיקה, ואני תוהה אם לעשות את הניתוח. מה דעתך?
"קודם כל חשוב לי להזהיר אותך, לשמור שלא ייכנסו מים לאוזניים. כשאת חופפת את הראש תדאגי לשים צמר גפן באוזן, מבלי לדחוף אותו לעומק. מעבר לזה ההמלצה היא לחכות שהדלקת באוזן תעבור, ורק אז לבדוק אפשרות לניתוח. זכרי שהניתוח לתפירת עור תוף הוא יחסית פשוט".

אני בת 75 ולפני כשלושה חודשים עברתי ניתוח להחלפת חלק ממפרק הברך. הניתוח עבר בהצלחה, אבל חודש לאחר מכן עשיתי בדיקות דם לבלוטת המגן ותפקודים של הכבד וחלקן הצביעו על תוצאות גרועות ביותר. האנזימים של הכבד היו גבוהים מאוד למרות שבדרך כלל הם בסדר גמור. האם יש קשר בין הדברים? 
"ניתוח כשלעצמו מהווה טראומה לגוף, אך לא גורם להפרעה קבועה בתפקודי הכבד. יחד עם זאת, לעתים חומרי ההרדמה עלולים לגרום לפגיעה זמנית בתפקוד הכבד. דבר נוסף שחשוב לי לציין הוא שחולים רבים מקבלים אחרי הניתוח משככי כאבים שיכולים לגרום לנזקים בכבד. כן, אפילו תרופות 'תמימות', כמו אקמול ואופטלגין, יכולות לגרום לכך. ברוב המקרים, המצב משתפר עם הזמן כי לכבד שלנו יש כושר ריפוי עצמי גדול. את צריכה לעקוב אחרי בדיקות תפקודי הכבד, ובמקביל עלייך לנסות 'לנקות' את הגוף על ידי שתייה מרובה של מים, אכילת אוכל טבעי ובריא עד כמה שניתן, הימנעות מאלכוהול, ונטילה של כמה שפחות תרופות. כמובן תוך כדי ייעוץ עם הרופא המטפל שלך".