מי לא מכיר את וויל סמית? בין שמתחילת הקריירה שלו כראפר, כשחקן טלוויזיה בסדרה הפופולרית של שנות ה־90 "הנסיך המדליק מבל אייר" ובין שכשחקן קולנוע שסרטיו גרפו יותר מ־7.5 מיליארד דולר (על פי דירוג "פורבס" הוא הגיע בשנת 2014 לצמרת השחקנים ששכרם הוא הגבוה ביותר בארצות הברית). גם משפחתו מככבת, ואפילו בהרכב מלא, במסך הקטן (הקטן מאוד אם צופים בנייד), בסדרה פופולרית מאוד בפייסבוק בשם "Red Table Talk", ובתרגום חופשי "מדברים סביב השולחן האדום".

האמת היא שסדרת הפייסבוק הזו שייכת לנשים במשפחתו של סמית. לפני כשנה וחצי התיישבו מסביב לשולחן אשתו, ג'יידה פינקט סמית, אמה, אדריאן בנפילד־נוריס והבת המתבגרת, ווילו סמית. מדי פרק הן מעלות נושא לדיון רב־דורי סביב השולחן האדום בביתן. לעתים מוזמנים לשיח גם אורחים. כל אחת מהנשים רואה את הדברים דרך המשקפיים של דורה. הסדרה הפכה ללהיט רשת עם שבעה מיליון עוקבים - מה ששכנע את פייסבוק להחתים את השלוש בחודש שעבר על הסכם שידור לעוד שלוש שנים.

לאחרונה הפתיע וויל סמית (שאינו משתתף בסדרה בדרך כלל) כשביקש לקיים "ישיבת חירום משפחתית". לשלוש הנשים הצטרפו וויל בעצמו, טריי בן ה־26, בנו של וויל מנישואיו הראשונים וג'יידן בן ה־21.

סמית, יש לנו בעיה
ישיבת החירום עסקה בדפוסי האכילה של בני הבית. בכנות רבה מספר וויל בן ה־51 על היחסים שלו עם אוכל ועל עלייה במשקל לאחר חופשה משפחתית. הוא סיפר על ניסיונו להתמודד עם העלייה במשקל על ידי צום במשך עשרה ימים, אבל הפסיק כיוון שהשילוב של הצום עם התרופות ליתר לחץ הדם שהוא נוטל גרם לו לחולשה וכמעט לעילפון. בעקבות ההתנסות הזו, הסביר לבני משפחתו, הוא הבין שהבעיות הבריאותיות שלו הן תוצאה של תזונה לקויה.

"לא ייאמן שהגעתי לגיל 50 בלי להבין שאתה בדיוק מה שאתה אוכל", סיפר. "אני אוכל כמו מכור. אכלתי בשביל הכיף, ההנאה. אני לוקח תרופות ללחץ הדם כבר עשור, ועכשיו אני שואל - יש לי לחץ דם גבוה, או שהתזונה שלי הביאה אותי למצב של לחץ דם גבוה?".

הוא גם התוודה כי בזמן צילומי הסרט "יחידת המתאבדים", למשל, הוא נראה בשיאו, אבל חווה כאבי ראש בלתי פוסקים, כי הוא ידע איך לאכול כדי להיראות שרירי, אבל לא ידע איך לאכול בריא.

ההורים, וויל וג'יידה, סיפרו על העימות שהיה להם עם הבן ג'יידן, אחרי ששמו לב שהוא לא אוכל כמו שצריך ורזה בצורה קיצונית, "הוא פשוט נעלם, נראה סחוט. הוא לא צרך את רכיבי המזון הבסיסיים הנדרשים. הבנו שהוא לא קיבל מספיק חלבון. הוא פשוט נראה מרוקן". אמו ג'יידה סיפרה שהיו לו עיגולים שחורים מתחת לעיניים ושצבע העור שלו השתנה. "הוא אפילו הפך קצת לאפור. ממש נלחצנו", הוסיף וויל.

"אכלתי פעמיים ביום, לפעמים רק פעם אחת", סיפר ג'יידן. "פשוט לא מצאתי זמן לשבת לאכול". אחרי שהוריו התערבו, הוא שיפר את התזונה שלו - וחלה הטבה במצבו. הוא הוסיף שכיוון שלא הצליח להתמיד בתזונה טבעונית, עבר לצמחונות.

אין לדעת אם הבחירה של ג'יידן בטבעונות או בצמחונות היא שהביאה למצבו הפיזי, או שפשוט אכל מעט מדי. כך או כך זו הזדמנות מצוינת להאיר בזרקור את האחריות המוטלת על כל מי שמצמצם את מבחר המזונות שלו. במקרים של צמצום מגוון המזונות (מכל סיבה) חשוב לקבל הדרכה מקצועית, לפחות פעם אחת.

עד מהרה נפתחה כל משפחת סמית מסביב לשולחן בכל הנוגע לתזונה ולרווחתם הגופנית. מסתבר שלכל אחד מבני המשפחה היו "עניינים" עם דפוסי אכילה.

הבת ווילו סיפרה כי הרגלי האכילה שלה לא סדירים. היא מתאמנת בעקביות, נראית טוב, אבל אוכלת כי צריך ורוב הזמן מרגישה חסרת אנרגיה וסובלת מנפיחות וגזים. האם ג'יידה הודתה כי יש לה בטן רגישה וכמות המזונות שהיא יכולה לאכול מוגבלת, ולכן היא אוכלת את אותו הדבר כל יום.

לא חוסכים ביקורת
הישיבה המשפחתית הפכה מהר מאוד לריאליטי טלוויזיוני (ליתר דיוק פייסבוקי). למשפחה הוזמנו תזונאית ורופא. לאחר התעמקות בשגרת יומם של בני הבית ובירור דפוסי התנהגות שונים של כל אחד מהם כמו הרגלי שינה, פעילות מעיים, אכילה רגשית, עישון (סיגריות ודברים אחרים...), צריכה של סוכרים ואלכוהול - בוצעו בהוראת הרופא בדיקות דם, צואה ודנ"א. בפרק השני הוצגו התוצאות וההנחיות לכל אחד מהם.

ראויות לציון הפתיחות של בני המשפחה, הדוגמה האישית שמפגינים ההורים, והעובדה שכל בני המשפחה לא חסכו ביקורת עצמית (וגם ביקורת זה כלפי זה), שתמיד תובלה בהומור.

וויל סמית הסביר כי מטרת הפרק הייתה לעודד את הצופים להתייחס לאוכל כאל תרופה ולהתמקד בבריאות. ללא ספק, משפחת סמית והפורמט שבחרו - שיחה פתוחה ואותנטית סביב השולחן העגול - מוכיחים שוב שכולם בני אדם, לכולם חולשות וקשיים, גם לעשירים וליפים ביותר, ועם הידע והעזרה המתאימים כל אחד יכול לשפר ולהשתפר.

ומדוע בחרנו להציג לכם את המדור השבוע דווקא עכשיו, ולא רק לכבוד יום המשפחה? לא נלמדו בו מושגים חדשים בתזונה או הוצג מחקר חדש. יחד עם זאת, אפשר ללמוד שניתן לבצע שינויים בכל גיל. בגילו של וויל סמית וגם בגילה של בתו הצעירה ווילו. זאת ועוד, חשוב לפעמים להודות בטעויות לפני הילדים ולפעול לשינוי חיובי. והכי חשוב - למשפחה יש כוח. להשמיע, להקשיב, לייעץ, להטמיע ולקדם שינויים יחד.