ברצוני לדבר על המיתוס עימו אנשים רבים מסכימים והשבוע גם צילמתי כתבה על זה לטלוויזיה, אם אפשר להוריד מהר במשקל ולשמור על ההישגים - זה לא קורה. אם כן, זה אחוז בודד. כנערה התעסקתי הרבה בדיאטות, המחשבה הייתה תמיד לרדת כמה שיותר מהר ואז לשמור על המשקל, אז ירדתי במשקל עשרות פעמים ועליתי תמיד חזרה, אפילו יותר.

משום מה לקח לי הרבה מאוד שנים להבין את הלקח. בזמן שאנחנו עושים דיאטת כאסח (הרעבה) שתורמת לירידה מהירה, הגוף מגיב להרעבה הזאת, וכדי שלא נמות ברעב הוא הופך ליעיל וחסכן ואז שורף פחות. זה בלתי הפיך ובסוף שגרת תזונה רגילה תביא לעלייה במשקל.



אשתף בסיפור על מטופלת שלי, שקנתה לפני שנתיים מוצר שנקרא דיאטת HCG, הורמון ההיריון שנמצא לפי מחקרים כי אם מטפטפים אותו מתחת ללשון נחוש דיכוי תיאבון, הן אצל נשים והן אצל גברים. היא קנתה את המוצר, שעלה לה 2,400 שקלים לחודש אחד ויחד עם הטיפות נוסף תפריט המתיר לאכול במשך היום סטייק, עגבנייה, מלפפון ותפוח וזהו - 500 קלוריות בסך הכל. היא עשתה את זה במשך חודש וטענה שבאמת לא היה לה תיאבון כי הטיפות עבדו, בחודש הזה היא ירדה ממשקל 72 ל-60, 12 קילו בחודש אחד של הרעבה.

מה אתם חושבים שקרה כשהסתיים החודש? נרשמה חזרה להרגליה המוכרים והקודמים, מה שהביא לעלייה דרסטית במשקל חזרה ל-72, אולי אפילו קצת יותר, והגיעה אליי לקבל את התפריט המאוזן שהייתה צריכה לעשות מההתחלה. אני גם שאלתי את עצמי מה קרה בחודש הזה? היא למדה הרגלי אכילה חדשים? לא, היא למדה מה עושים עם החשק למתוקים אחה"צ? לא.

המטופלת לא הפנימה כלום, בהרעבה כזאת הגוף מפרק שרירים וזה כולל גם את שריר הלב, הנזק ללב לפעמים בלתי הפיך, הקצב המומלץ כמו בשיחה שדיברתי עם המאזינה המקסימה עד 100 ג' שומן ליום, חצי קילו בשבוע, לא צריך יותר מזה. שישי שבת לא לרדת זה בסדר גמור, ירידה כזאת מאפשרת לימוד עצמי ודרכי התמודדות ואז לא עולים בחזרה במשקל.