יש לי דירה עם משכנתה על שמי, ועוד כ־600 אלף שקלים בצד. האם כדאי לי להשקיע את הכסף בבורסה נוכח התפשטות הנגיף קורונה בארץ ובעולם, או להמתין לתקופה בטוחה יותר?
“לאורך כל ההיסטוריה תקופות כאלה נחשבות למעולות בכל מה שקשור לשוק ההון. מדובר בגוף שמספק את הסחורה לאורך שנים, וגם אם המדדים עתידים לרדת עוד קצת, אפשר למנף את הכסף בצורה חכמה, ולייצר הכנסות עתידיות. יש היום חברות רציניות מאוד במשק שעד היום איגרות החוב שלהן הבטיחו למשקיעים כ־2% תשואה, ואילו היום הן מבטיחות לאנשים שבוחרים להשקיע כ־6% תשואה. איגרת חוב היא דרכה של המדינה או של חברות מאוד חזקות במשק לגייס כסף שלו הן זקוקות מהציבור הרחב. ברגע שמוציאים דפי זכאות, המשקיע מקבל את הכסף שאותו הוא הלווה לחברה או למדינה עם ריבית שנקבעה מראש. חשוב לי לציין שמדובר על חברות ענק, ועל כן הסיכוי שהן לא יעמדו בהבטחה שלהן כמעט ולא קיים. בשורה התחתונה, היום אפשר להגיע לתשואות נחמדות בשוק ההון, אבל בו זמנית חשוב לי להדגיש שיש לבצע את הפעולות מול בית השקעות מסודר, ולא לבד”.

אני בת 68 ויש לי קופת תגמולים לאחר שעבדתי במשך שנים במקום מסודר. בעקבות המצב הנוראי בשוק סביב התפשטות הנגיף קורונה בחרתי להעביר את המסלול שלי בקופה ממנייתי לשקלי. הפסדתי כבר עשרות אלפי שקלים, ואני חוששת שהתקופה הקרובה תהיה אפילו יותר קשה. מה דעתך?
“קודם כל חשוב לי להרגיע אותך – לא נורא, לא קרה שום אסון. אני באופן אישי לא אוהב את הגישה הזו, ומציע שברגע שהשוק יתאזן תבחני מחדש את האופציות והמסלולים עבורך. מעבר לזה, אם תסתכלי רק על השבוע האחרון תראי שבבורסה יש ימים של עליות חדות, וירידות חדות. מה זה אומר כשיש עליות בשוק ההון? זה אומר שהשחקנים החכמים החלו כבר לאסוף מניות. בסוף השוק יעלה, אין לו ברירה אחרת, אבל בו זמנית חשוב לי להדגיש שכרגע בבורסה יש הזדמנויות מטורפות”.

בחודש האחרון אני שוקלת בכובד ראש למכור את הדירה שבה אני מתגוררת היום, ולעבור לבית יותר קטן. האם בתקופה הזו כדאי לי למכור דירה או לחכות קצת עד שעניין התפשטות הנגיף קורונה יסתיים?
“ברמה העקרונית אני לא רואה מה הקשר בין הדברים. הדבר היחיד שבגללו החשש שלך יכול להיות רלוונטי הוא שאנשים פחות ילכו לראות דירות, אבל אני לא חושב שזה ישפיע על ערך הדירה באופן כללי. לדעתי, את פשוט צריכה להחליט שאת מוכרת את הנכס במחיר היעד שאותו את רוצה. בו זמנית עלייך לזכור שלמרות המגבלות, יש לאנשים יותר קשב להתעסק בנושא. משפחה שנמצאת כרגע בבידוד או ממעטת לצאת מפתח הדלת ורוצה לקנות דירה, יכולה להיות יותר מרוכזת ופנויה להתעסק בעניין. מה שאת יכולה לעשות הוא לצלם כמה תמונות טובות של הבית, או להסריט סרטון של הבית, ולשלוח למתווך שלך. הוא יעביר את הפרטים ללקוחות פוטנציאליים”.

אני בן 59, ולפני כשבועיים יצאתי לחל”ת. אני מודאג מאוד ממצבי, ותוהה איך אוכל לקבל דמי אבטלה. מה דעתך?
“חל”ת (חופשה ללא תשלום) היא למעשה השהיה של חוזה העבודה. בעבר, אחד התנאים לקבלת חל”ת היה שהעובד עבד במקום עבודתו 12 חודשים. נוכח המצב הקיים נערכו הקלות לטובת הציבור, וגם עובד שעבד שישה חודשים במקום עבודתו יזכה לקבל דמי אבטלה. אפשר להיכנס לאתר או לפנות אליהם טלפונית, ולקבל את כל המידע הדרוש. זכור שהלחץ הזה לא יעזור לך להתקדם, ובתקופה הקרובה כולנו ניאלץ ללמוד לנשום עמוק. מעבר לזה, ההמלצה היא לפנות לקופת הפנסיה שלך ולברר איך מעבירים הפרשות באופן עצמי. אם תפריש פנסיה באופן עצמי הוותק שלך לא ייקטע”.

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM. עריכה: עדן בן ארי.