ימים לא קלים עוברים עלינו ומאלצים אותנו להתמודד עם שגרה חדשה. ובתוך שגרה זו ניצול משאבי הזמן השתנה מאוד. פחות שעות עבודה (אם כי לחלק יותר), פחות זמן בדרכים למקום העבודה וממנו, פחות בילויים עם המשפחה המורחבת ועם חברים, פחות אירועי תרבות, קורסים וחוגי העשרה, כשביניהם גם אימון גופני. 

גם אם נדמה כי מיעוט בפעילות גופנית בגלל המצב החדש אינו בעיה מטרידה בהשוואה לקשיים האישיים - החשש לבריאות ולאיבוד ההכנסה - שמצטרפים לקשיים הלאומיים והגלובליים, זהו עניין שכדאי להתייחס אליו. 

במיוחד בימים אלה, אנו מאמינות כי לפעילות גופנית משמעות וערך רב גם בהתמודדות עם ההשלכות של מגיפת הקורונה. למי שרגיל לעסוק בפעילות גופנית קבועה, קשה לוותר, וניתן - גם אם בדרכים יצירתיות - למצוא פתרונות. מי שלא עסק בפעילות גופנית יכול לנצל את המציאות החדשה, ואולי דווקא עכשיו כשיש זמן בשפע, להתחיל.

לגוף וגם לנפש: תרומת הפעילות הגופנית וחשיבותה לגוף בריא ידועה: היא משפיעה על היציבות ועל מסת השריר, תומכת בשלד, מסייעת לבריאות הלב, תורמת לחיטוב, ויש שיוסיפו - מאריכה חיים.

בימים של שהייה בבית מוציאים פחות אנרגיה (קלוריות) בפעילות גופנית, ויש בינינו כאלה שמכניסים קלוריות, בגלל צריכה גבוהה יותר של אוכל. לפעילות הגופנית יש תפקיד משמעותי בשמירה על האיזון - היא תורמת להוצאה הקלורית ובכך לשמירה על המשקל.

לתקופה שבה אנו נמצאים יש השלכות לא רק על הגוף, אלא גם על הנפש. החרדה הנלווית לאירועים המתגלגלים, אי־הוודאות, התסכול והבדידות, הם גורמים שיכולים לעורר דכדוך. מחקרים רבים מצביעים על ההשפעה המיטיבה של פעילות גופנית על הנפש: היא תורמת לשחרור מתחים, מקטינה את הסיכון לדיכאון, משפרת את איכות השינה, מעלה את ההערכה העצמית ומסייעת לתפקודים המנטליים, כמו למשל על ידי שיפור הריכוז.

מספר מנגנונים שונים העובדים במקביל מסייעים לתרומה למצב הרוח. המוליך העצבי סרוטונין, הקרוי גם “הורמון האושר", עולה בזמן פעילות גופנית ותורם לשיפור מצב הרוח ולהפחתת עייפות. סרוטונין, אגב, עולה גם לאחר ארוחת פחמימות (מאפים, פסטה, אורז). אדרנלין מופרש בזמן מאמץ גופני ומסייע לתחושת ערנות וחיות.

קבוצה נוספת היא אנדורפינים, חומרים כימיים המצויים באופן טבעי במוח ובעלי תפקיד בשליטה על כאב והתנהגות רגשית. בזמן פעילות גופנית מאומצת משתחררים אנדורפינים, המסייעים לשיפור מצב רוח. שמחה וצחוק גורמים אף הם לשחרור אנדורפינים. 

אישה עושה כושר (צילום: אינג אימג')אישה עושה כושר (צילום: אינג אימג')

באיזו פעילות גופנית לבחור? / בימים רגילים מגוון האפשרויות הוא עצום. משחקים קבוצתיים עם כדור כמו כדורשת (ליגת הנשים בארץ כוללת אלפי שחקניות חובבות), כדורסל או כדורגל, רכיבה על אופניים, יוגה, פילאטיס, TRX, ריצה והליכה. 

אין פעילות גופנית אולטימטיבית שמתאימה לכולם. הספורט המתאים הוא זה שנוכל להתמיד בו. בצל הנגיף קורונה אנחנו נדרשים להתכנסות בבית, ולכן יש צורך להיות יצירתיים יותר ואולי גם להתפשר. ומי יודע, אולי תופתעו ותגלו אהבה חדשה. הטכנולוגיה נותנת לנו אינסוף פתרונות - באמצעות אתרים, רשתות חברתיות, סרטונים והדרכות מכל הסוגים.

מה לא נאמר על המסכים שכבשו את חיינו וחיי ילדינו? בעניינים חברתיים הם מוזכרים לא פעם בהקשרים שליליים. וגם בהקשרים בריאותיים, שכן המשתמשים במסכים בדרך כלל פסיביים. יחד עם זאת, למסכים בימים אלו יש יתרון עצום בקידום הבריאות. בימים אלו המסכים מוצפים במאמנים ובמאמנות מוכשרים לפעילות גופנית בקטגוריות שונות, ומומלץ בהחלט להיעזר בהם. רבים מציעים שילוב אביזרים שיש בכל בית כמו כיסאות או בקבוקי מים כמשקולות, יש הפונים לילדים, יש אפילו כאלה המשלבים הומור. בנוסף, קיימות אפליקציות חינמיות שעוקבות אחר כל פעילות גופנית, צמידים שמנטרים נתונים נוספים כמו דופק ואיכות שינה ושעונים חכמים.

למי מכם שיש לו ילדים בבית שהוא נדרש להעסיקם, פעילות גופנית היא הזדמנות מצוינת לבילוי מהנה ומגבש, בין שבפעילות ממריצה ואירובית ובין שבפעילות מרגיעה כמו יוגה. המירו צפייה בתוכנית טלוויזיה בצפייה וביצוע של שיעור ספורט משותף.

ספורט זה לא רק “ספורט" / ההבנה ששילוב פעילות גופנית בשגרה הוא משימה הכרחית גורמת לאנשים, לפחות לאלו הפחות משימתיים שבינינו, להתייחס לספורט כאל מטלה מעיקה במקרה הטוב, או כמשימה בלתי אפשרית במקרה הפחות טוב. צעד ראשון ופשוט לקידום פעילות גופנית ביומיום הוא לנסות לשלב את הספורט “על הדרך". דוגמאות טובות בימים אלו של התכנסות בבית יכולות להיות שימוש מוגבר במדרגות של הבית. לדוגמה, לעלות לחדר של הילד ולוותר על קריאה מהקומה הראשונה. לאחר שעלינו וירדנו במדרגות מסיבה מוצדקת, לחזור עוד מספר פעמים רק בשביל הספורט, להאריך את הטיול עם הכלב בעוד מספר סיבובים. עבודות בבית כמו פעולות ניקוי וטיפוח הגינה אף הן סוג של פעילות גופנית. 

למי שלא עוסק כלל בפעילות גופנית, גם עשר דקות ביום עדיפות על כלום, ולמי שעוסק בכך בימים כתיקונם, כדאי לשאוף לשמר את הקיים. רק בריאות.