אני קונה הרבה מצרכים ומכניס אותם הביתה. בימים אלו אני מעט חושש מכל אותם מוצרי מזון “חשופים”. עם ירקות אין לי בעיה כי אני מיד שם בכיור ושוטף. אבל מה עושים עם כל אותם מוצרים כמו מאפים או פיצוחים בתפזורת? הרי אנשים נוגעים בהם, נושפים עליהם, טועמים מהם. אני חושש להידבק. מה היית ממליץ לי לעשות כדי להיזהר?
“אם אתה קונה פיצוחים בתפזורת למשל, מה שאני הייתי ממליץ לך לעשות זה להגיע הביתה, לחמם את תנור האפייה במטבח ל־70 מעלות צלזיוס. חשוב מאוד לא על פונקציית הגריל – שהרי כך עשויים להיחשף לסלילים חשופים – אלא על פונקציה של תנור רגיל. הכנס את הפיצוחים אל התנור למשך חמש דקות. כך תוכל להרוג את כל הנגיפים במידה שישנם כאלו על הפיצוחים. חמש דקות בתנור, זהו. פרק הזמן הזה לא יקלה עוד את הפיצוחים אלא רק יחמם אותם ובכך תוכל להיות רגוע”.

אני בן 41, אין לי מחלה קודמת, אבל אני מעט היפוכונדר. לפני שלושה שבועות מחו”ל ומאז שחזרתי יש לי כאבי גרון עם שיעול טורדני מציק, שלא עזבו אותי מאז. מהרגע שזה התחיל נכנסתי לבידוד וצלצלתי למד”א על מנת שיעשו לי בדיקת קורונה והתוצאה יצאה שלילית. השאלה שלי היא מה זה יכול להיות ומה ניתן לעשות?
“כאבי גרון ושיעול טורדני זה לא בהכרח קורונה. ישנם הרבה דברים שזה יכול להיות. זה יכול למשל להיות וירוס אחר שתקף אותך, זה יכול להיות חומציות מהקיבה שעולה עם או בלי צרבות וזה גורם לשיעול היבש שלך, יכול להיות שאתה אלרגי למשהו. יש הרבה מאוד סיבות שמובילות לשיעול יבש. בנוסף, אתה טוען שאתה מעט היפוכונדר. ולכן גם יכול להיות שזו חרדה. חרדה יכולה לגרום לשיעול, לדופק מוגבר, לתחושה שמשהו חונק אותך בגרון או להרבה תחושות פיזיות שונות. ישנן הרבה תרופות שונות שיכולות לעזור נגד שיעול יבש, אבל במקרה שלך הייתי מציע לך לחכות ולראות אם זה קשור לאוכל שאתה אוכל. הייתי מציע לך בערב לא לאכול לחם או מוצרי חלב. יש לי תחושה שזו בעיה שקשורה לקיבה שלך או לחומציות יתר”.

אני בת מעל 80 וסובלת מסוכרת. אני חיה לבד ולא יוצאת מהבית בכלל. שמעתי את ההמלצה שלך שלא לגעת בפנים ורציתי לדעת מהן הסכנות בכך?
“אם את נמצאת בבית ולא יוצאת כלל החוצה, שום אסון לא יקרה. הייתי ממליץ לך לשטוף ידיים בכל שעתיים־שלוש, או במים או באלכוג’ל ואת מוגנת. כולנו נוגעים קצת בפנים מדי פעם, אבל הסכנה היא לאנשים שנוגעים בדברים בחוץ. אבל אם את בסביבה שלך ואת שוטפת ידיים, שום דבר לא יקרה. החשש הוא שהנגיף ייכנס לגוף דרך האף, הפה או רירית העין, ומכאן ההמלצה הזו. אבל כאמור, בסביבה הנקייה שלך, לא צריכה להיות כל סכנה”.

אני בן יותר מ־40 עם רקע של לחץ דם וסוכרת, ולפני כמה ימים גילו אצלי את הקורונה. תחילה הרגשתי חולשה, אחר כך איבדתי את חוש הטעם והתחלתי להריח ריח חמוץ באף. התקשרתי למד”א והזמנתי בדיקה ונמצאתי חיובי. רציתי לדעת אם לדעתך אני כבר בסוף המחלה?
“אם גילו אצלך את הקורונה לפני כמה ימים, וכבר עברת את כל התסמינים הללו שתיארת, אתה נדבקת ככל הנראה לפני כעשרה ימים. לכן, עוד לא הייתי ממהר לומר שיצאת מכלל סכנה. וזאת משום שבדרך כלל אם מתפתחים סימפטומים יותר רציניים, הם מתפתחים בתוך 14 יום. בשבוע הראשון הסימפטומים הם קלים בדרך כלל ורק בשבוע השני הם מחמירים. לכן, אתה עוד צריך לשמור על עצמך עוד כארבעה ימים לפני שאתה מחליט שהכל בסדר. אני מקווה מאוד שקיבלת את זה בצורה קלה ועברת את זה. בכל מקרה, עליך להישאר בבידוד וכך גם המשפחה שלך. זאת משום שיתר בני המשפחה גם יכולים להיות נשאים ולא חולים. יכול להיות שיעברו 14 יום, אתה תרגיש טוב, התחושות ייעלמו, אתה תהיה בריא קלינית, אבל אתה עדיין תהיה נשא ותוכל להדביק אנשים. ועל כן יש להיזהר. בינתיים, שתה הרבה משקאות חמים – כי הווירוסים האלה אוהבים קור ולא חום – ואל תצא מהבית אפילו לא למדרגות. רק בריאות”