למרות שישראל היא ארץ השמש, כ־90% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת ממחסור בוויטמין D, כך על פי סקרים שנערכו בשנים האחרונות על ידי משרד הבריאות.

ויטמין D מסייע בתהליך ספיגת הסידן בגופנו, בחיזוק העצמות וחיזוק המערכת החיסונית, אך הוא חיוני לתהליכים רבים ונוספים בגוף. באחרונה הצטברו עדויות כי ישנו קשר בין צריכת ויטמין D באופן קבוע לבין הפחתת הסיכון לזיהום ויראלי במערכת הנשימה. על רקע מגיפת הקורונה, המאופיינת בזיהומים חמורים בדרכי הנשימה, קורא משרד הבריאות לציבור לצרוך ויטמין D שיסייע בהפחתת הסיכון להידבקות במחלה.

אז מה הוא למעשה ויטמין D?
ויטמין D הוא פרו־ויטמין הכולל קבוצה של תרכובות מסיסות שומן המיוצרות בעור בחשיפה לשמש. ממזון אפשר לקבל ויטמין D בשתי נגזרות – ויטמין D3 שמקורו בבעלי חיים (כגון דגים, שמן דגים, חלמון ביצה, מוצרי חלב, חמאה) וויטמין D2 שמקורו בשמרים ופטריות.

מדוע צריכת ויטמין D חשובה?
נייר עמדה שפורסם על ידי שלושה גופים מובילים – המרכז למחקר אנדוקריני בחיפה, בית הספר לתזונה באוניברסיטת ירושלים והמרכז לתזונה USDA האמריקאי – מציג סקירה של 25 מחקרים קליניים ב־15 מדינות ובקרב 10,933 משתתפים. ממצאי המחקרים מלמדים כי מחסור בוויטמין D פוגע ביכולת הגוף לייצר נוגדנים, ומגדיל את הסיכון לדלקת חמורה בדרכי הנשימה. ויטמין D משפיע על התמודדות תאי האפיתל בדרכי הנשימה עם זיהומים נגיפיים. לכן חשובה תוספת של ויטמין D על בסיס יומי או שבועי ולא חד־פעמית או אחת לחודש. המודעות בישראל לסכנה שבחשיפה ממושכת לשמש, לפגיעה בעור, יחד עם עבודה ממושכת במשרדים ולבוש ארוך במגזרים אחדים, גרמה לכך שמרבית תושבי ישראל הבוגרים סובלים ממחסור בוויטמין D, ועל כן הומלץ להקפיד לקבל את הוויטמין ממזון או מתוספים.

איך ניתן לדעת אם אנחנו סובלים ממחסור בוויטמין D?
באמצעות בדיקות דם. בקשו עוד היום מרופא המשפחה הפניה, ותוכלו תוך ימים ספורים לקבל את התשובה. מחסור בוויטמין D מוגדר כרמה נמוכה בדם מ־25 mmol\L. סימנים נוספים שעשויים לעורר חשד: נטייה לדיכאון, חולשה ועייפות, עודף משקל, עצמות לא בריאות וחלשות, נשירת שיער.

כמה ויטמין D מומלץ לצרוך?
הקצובה היומית המומלצת לאוכלוסייה בוגרת היא 15־20 מק”ג ליממה. אך ההמלצה על פי המחקרים שהוזכרו מדברת על מינון שבין 25 ל־50 מק”ג ליממה. עודף בוויטמין D עלול לגרום לבעיות בריאותיות רבות דוגמת התפרקות עצמות, הרעלות ועלייה בסיכונים למחלות כלי דם ולב.

מהי כמות הוויטמין במזונות השונים?
דג אמנון מכיל 48 מק”ג ל־100 גרם, טונה טרייה מכילה 6 מק”ג ל־100 גרם, סרדינים משומרים 100 גרם – 4.8 מק”ג, ביצה מכילה 1.25 מק”ג, כוס חלב מועשר - 2 מק”ג, כוס משקה סויה/ משקה שיבולת שועל 1.5 מק”ג, מנת דגני בוקר מועשרים - 1 מק”ג. אפשרות נוספת לצרוך ויטמין D היא באמצעות תוספי תזונה. כיום ניתן למצוא ויטמין D בכמוסות, בטיפות ובכדורים. וכמובן באמצעות השמש למרות הסגר: חשיפת הזרועות לשמש למשך 20 דקות תספק את הכמות הרצויה.

הכותבת היא טכנולוגית מזון מוסמכת בתזונה, יועצת המדע והתזונה לאיגוד יצרני המזון, התאחדות התעשיינים. הנכתב אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.