אני בן 59, אירוע מוחי ברור שזה במוח, אבל ממה זה נגרם? מההרגשה החזקה לטובה או לרעה או שהווירוס פוגע בלב או בכלי דם?
"ביחס לקורונה?"

כן.
"קורונה בניגוד למה שאנשים חושבים זו לא שפעת רגילה, זה גם שפעת אבל שפעת פלוס פלוס. קורונה זו שפעת שבה בשלב מסוים הווירוס גורם לתגובת יתר של מערכת החיסון, והיא נכנסת לפאניקה שנכנסים הרבה וירוסים שהיא לא מכירה אותם. היא גורמת למצב של 'סערת ציטוקין', אלו חלבונים שמופרשים כדי להתגבר על דלקות או מצבים בהם מערכת החיסון צריכה לפעול. זה מפעיל גם את מערכת הקרישה של הדם, הדם נקרש ויכול לגרום להתקפי לב, לאירועים מוחיים. אירוע מוחי בכלל נוצר כ-70% עקב חסימה סתימה של כלי דם, מכלי הדם שמובילים דם למוח או לאזורים מסוימים במוח ו-30% מדמה, עקב לחץ דם גבוה וטרשת עורקים. פה אנחנו מדברים על אירוע מוחי כתוצאה מחסימה, קרישת דם, סתימה של כלי דם ואנחנו יודעים שלמעשה קורונה היא מחלה גם ויראלית, גם אימונולוגית של מערכת החיסון וגם פוגעת בכלי דם".

פגיעה בכלי דם אבל מהתגובה של הגוף עצמו?
"נכון, ופגיעה זה סוג של דלקת של כלי הדם, אני לא אכנס למחלת קווסאקי שהיא מחלה מאוד נדירה של ילדים במערב באירופה ובצפון אמריקה אבל זו מחלה שהרבה יותר שכיחה באסיה וביפן, היא דלקת של כלי דם, וסקוליטיס זו מחלה שבה למעשה יש דלקת והיא גורמת לסתימת כלי דם ועושה באותם ילדים פצפונים בני 5-0 שנים מעין אירועים לבביים ומוחיים, בעיקר לבביים, אבל יש לה טיפול".

שאלה אחרת, אומרים חיסון עדר ואני לא מבין איך זה יכול להיות. אם בבני ברק יהיה 100% זה ברור אבל הממוצע הכללי בארץ יהיה משהו שמתאים להגדרה אבל בשכונה בה אני נמצא זה יהיה רק 10%, מה תהיה ההשפעה?
"ההשפעה היא עלינו ,הנשאים. אתן לך דוגמה, אנחנו יודעים שבסין אדם אחד הדביק 4-3 אנשים, אם כל אחד מהם מדביק 4 אנשים וכל אחד מהמודבקים מדביק עוד 4 אז די מהר אתה מגיע לאלפים של נדבקים. אם יש חיסון עדר ונגיד אני נמצא בקהל של 100 איש ומתוכם 70 או 80 חלו כבר, חוסנו או היו במגע עם הווירוס ומערכת הווירוס שלהם פיתחה נוגדנים, שזה מה שאנחנו קוראים לו חיסון עדר, אני לא אוכל להדביק יותר מחצי אדם. אם אני מסוגל להדביק פחות מאדם אחד זה כבר חיסון עדר ".

ברור לך שזה לא מציאותי. אם הרוב יהיה באזור אחד ובשכונה מסוימת זה בכלל לא יהיה קיים או להפך, נניח היה מקרה שהיו כאלה שלא התחסנו מחצבת או צהבת והגיע מישהו מארצות הברית לארץ והדביק את כולם, אז אין השפעה בעצם.
"בוודאי, אתה צודק. לכן, כשהייתה מגפה של חצבת בארץ היא פגעה בעיקר באוכלוסייה החרדית כי היא באה למקום של אנשים שלא קיבלו חיסונים ולכן פגעה בעיקר בהם".

זה מתאים באופן כללי אבל תלוי בכל מקום לפי החלוקה באותו אזור?
"עובדה שאת האבעבועות השחורות שהייתה מגפה שבגלל שחלק גדול קיבלו חיסון ואחרים נדבקו, המגפה הזאת חוסלה. את הווירוס של אבעבועות שחורות לא רואים, הוא כאילו מוגר מהעולם".

למסכה יש בעיות עיקריות, בעיית הדיבור והבעיה הנלווית שבודקים עם מדחום ואדם מתקרב אלייך תוך כדי זה שהוא מדבר, זה בעצם זה כמעט כמו תפילות נגד קורונה.
"לכן אנחנו מבקשים שכשאנשים יוצאים הם ישמרו מרחק של 2 מטר כשהם מדברים, ושלא יהיה רבע שעה. אנחנו מדברים גם על עומס ויראלי, כמות הווירוסים או הטיפות שיכולות לחדור מאדם אחד לשני, ולהפך. אנחנו מעוניינים שכמות קטנטנה של וירוסים בכל זאת תדביק את האנשים כדי שיוכלו לפתח חיסון. כשמדובר על חיסונים ישנם 2 סוגים של חיסונים, יש חיסון מווירוס מוחלש ומווירוס מומת. חיסון מווירוס מומת כמו חיסון לשפעת רגילה, לוקחים חלק מהמעטפת של הווירוס, לא וירוס שלם, בלי החומר הגנטי שלו, רק חלק החלבונים שעוטפים אותו ואותם אנחנו מזריקים כחיסון. אנשים שמקבלים אותם מפתחים נוגדנים נגד המעטפת של הווירוס ואז כשהווירוס חודר לגוף, הנוגדנים שאנחנו פיתחנו בגלל החיסון תוקפים את המעטפת, הורסים את המעטפת, הורסים את הווירוס. זה חיסון מווירוס מומת.

"חיסון מווירוס מוחלש זה שלוקחים וירוס שלם שזה הרבה יותר פשוט וקל ומרביצים לו, הולמים בו, נותנים עליו כל מיני חומרים ומחלישים אותו שהוא לבד בכמות קטנה לא יכול לגרום למחלה. מכניסים אותו לגוף והגוף מפתח נגדו נוגדנים, אבל אנשים שסובלים ממערכת חיסון חלשה, לוקחים קורטיזון, עברו השתלות, עוברים טיפולים ביולוגיים, ביו-כימיים, מערכת החיסון שלהם כל כך חלשה שגם וירוס חלש יכול להדביק אותם לכן חיסונים מווירוס מוחלש אסור לתת לאנשים עם מערכת חיסון חלשה. אנחנו מקווים שאם יכנס לגוף שלי וירוס קטן, מערכת החיסון שלי מספיק חזקה להתמודד מולו כדי לגרום לי לא לחלות במחלה מצד אחד ולגרום למערכת החיסון שלי להכיר אותו ולפתח נגדו נוגדנים מצד שני".

אפשר לעשות בשימוש בשרוכים כדי ליצור משהו שמצד אחד יאפשר התקן של דיבור שיהיה אפשר להשמיע דיבור?
"אפשר להשמיע דיבור עם מסכה, מספיק ללכת עם מסכה כירורגית או מסכה שעשויה מבד שהסיבים שלו שזורים שתי וערב צפופים מאוד ולהכניס לתוכה טישו".

יכול להיות שאפשר לעשות אולי באופן דומה מדחום?
"ודאי אפשר לעשות, יש היום מדי חום של מגע, יש פלסטיק שאתה מצמיד למצח והוא מראה לך את הטמפרטורה. מצד שני כשניגש אליך מישהו היד שלו לפחות כמעט מטר, יד של אדם היא בערך 80 ס"מ והמכשיר עוד 10-15 מושיט יד למצח נותן לחיצה הוא יכול לקרוא וגמרנו. ישנם הרבה מקומות כולל בתי ספר שיש בהם מדי חום אוטומטיים, עומדים מול מסך, המסך קולט ורושם, צבע ירוק אומר 'תיכנס אתה בסדר', צבע אדום וצפצוף אומר 'בוב'לה, יש לך חום'".

מה שאמרת על מוחלש ומומת. אמרנו שהווירוס מת על משטח אחרי כמה ימים, אולי אפשר להשתמש?
"אנחנו עדיין לא יודעים זה מה שמנסים לפתח חיסון זו החוכמה של פיתוח החיסון".

מה לגבי מספר חולים?
"למספר החולים שנדבקו אין משמעות, יש משמעות לחולים הקשים והמונשמים כי מספר הנדבקים הוא פונקציה של מספר הבדיקות. אם אעשה רק 30 בדיקות לא אוכל למצוא יותר מ-30 אנשים שנבדוק אז אין לזה משמעות. המשמעות היא במספר החולים הקשים ומספר המונשמים, ברגע שהם יורדים סימן שמצבנו טוב. אחרי הילולת מירון והילולת חוף הים אני לא יודע מה יהיה בעוד עשרה ימים".