אמי בת ה־65 סובלת ממחלות רקע, ועל כן נמצאת בבידוד מרצון. בני בן השנה נמצא איתי בבית, כי החלטנו שלא יחזור למעון כרגע, וגם אנחנו נמנענו מלצאת החוצה. האם זה בסדר שנלך יחד לבקר את אמי שהייתה חודשים ארוכים סגורה בביתה?
“אם את והילד לא יצאתם מהבית בתקופה הזו, אני לא רואה שום בעיה שתלכו לבקר אותם. אני ממליץ שתסבירי להורים שלך שבעת הביקור חשוב שיהיו עם מסיכות, ושלא יחבקו וינשקו את הילד. תהיי גם את עם מסיכה, ותשמרו על מרחק של שני מטרים לפי ההנחיות. מעבר לזה, אני מאמין שעד סוף החודש נהיה כולנו חכמים יותר, נראה מה קורה, ונקווה שלא יהיה גל הדבקות נוסף”.

אני אישה בריאה בדרך כלל, אבל עליי לבצע בדיקות דם תקופתיות, ואני דוחה אותן כבר שלושה חודשים בעקבות הסגר. עד מתי כדאי לי להמשיך לדחות את הבדיקות הללו?
“לאנשים שנוטלים מדללי דם, תרופות אנטי־אפילפטיות, תרופות ללב וכדומה, ההמלצה שלי היא לערוך את הבדיקות בזמן. אם מדובר בבדיקות דם כלליות, ואת מרגישה טוב, אני לא חושב שתהיה בעיה לדחות את הבדיקות השגרתיות הללו עד לסוף החודש”.

אני בן 20, בריא בדרך כלל, ומבצע פעילות גופנית באופן יומיומי. בשבוע האחרון אני סובל מכאב בגב העליון בכל פעם שאני בולע. זה מפריע לי לאכול ולשתות, ואני תוהה למה זה קורה. מה דעתך?
“ייתכן ומדובר דווקא בדלקת גרון. לעתים דלקת גרון חיידקית מתנקזת בבלוטות הלימפה הצוואריות, ואז הכאב מוקרן לגב העליון. מעבר לזה, אני ממליץ שתפנה לרופא משפחה שיבדוק את זה, יראה בדיוק את הנקודה שבה כואב לך, ויקבע את המשך הטיפול”.

בתקופה האחרונה אני מתעטש המון. האם יש קשר לנגיף קורונה?
“קורונה הוא שמה של משפחת נגיפים, ובה יש ארבע קבוצות עיקריות: קורונה אלפא, קורונה בטא, קורונה גמא, וקורונה דלתא. חוץ מקורונה בטא, כל שאר נגיפי הקורונה הם וירוסים של בעלי חיים. בקבוצה זו יש תת־זנים, ועל כן זן 1 עד 4 אלו הזנים של מחלות החורף שלנו, שאחראים על ההתעטשויות שאתה חווה, הצטננות, כאבי גרון, ברונכיטיס, וכדומה. אחר כך ישנם שני זנים נוספים, ובהם הסארס, והאחרון הוא נגיף קורונה שכולנו מכירים”.

אני בן 60 וכבר כמה שנים לא מסוגל לישון עם כרית בלילה. האם זה בסדר?
“אין שום בעיה לא לישון על כרית בלילה, הכל זה עניין של הרגל. מעבר לזה, אבות אבותינו ישנו על אבן, ויש כריות סיניות שעשויות מקרש. יש אנשים שישנים עם מגבת מגולגלת מתחת לצוואר, וכאלה שלא יכולים להירדם אם אין להם שתי כריות לפחות. כל עוד אתה ישן טוב הכל בסדר”.

אני בן 69 ומתמודד בכל יום עם כאבים עזים באזור עצם הזנב והגב התחתון. הכאב מקרין לי לרגליים, וזה מפריע לי מאוד בהליכה. מה עליי לעשות בכדי לשוב ולהרגיש טוב, והאם זה בסדר לבצע פעילות גופנית מתונה?
“אם אתה מרגיש שהכאב מגיע מעצם הזנב ומקרין לרגליים, יכול מאוד להיות שכדאי לך להיבדק על ידי אורתופד ולבקש לעשות בדיקת C.T. לתפיסתי, זה יכול להיות משמעותי לקידום האבחנה. חשוב לי לציין שגם אם ימצאו בבדיקות בלט דיסק, תצטרך לבחון אפשרות לבצע ניתוח באזור עם כל המשתמע מכך. בינתיים, אני ממליץ שתמשיך לבצע פעילות גופנית מתונה עד לגבול הכאב שלך. אם לאחר תקופה אתה שם לב שהפעילות הגופנית עוזרת לך, תמשיך להתמיד ולבצע אותה בקצב המתאים לך”. 

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה.

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM