גל החום הקיצוני הפוקד את אזורנו השבוע הוא עוד סימן להתחממות כדור הארץ. הטמפרטורות במרבית אזורי הארץ מטפסות מעל ל־40 מעלות צלזיוס. מלבד חוסר הנוחות או חוסר הנעימות, המצב עלול גם לסכן את בריאותנו. אנחנו יודעים שחשוב וכדאי לשהות בחדרים ממוזגים ולשתות מים, אך חשוב שנבין קצת יותר לעומק מה קורה לגופנו במצבים כאלה וכיצד להימנע ולהישמר מפני נזקים אפשריים.
 
הימנעו משהייה בחוץ ככל שניתן: חשוב לדעת שבימים חמים מאוד היכולת שלנו לנדף זיעה נמוכה עוד יותר. על מנת למנוע מצבים כגון אלו, כולנו צריכים בימים אלו להימנע משהייה בחוץ, בוודאי שבשעות הקרינה החזקות (בשעות 16:00־10:00), להימצא בסביבה קרירה וממוזגת, עם אוורור מתאים של החלל שבו אנו שוהים ולשתות מספיק מים, גם בחללים הממוזגים. חשוב לדעת ששתייה חמה כגון קפה, תה או שתיית משקאות המכילים קפאין, כגון קולה, לא מרווה את הגוף בצורה מספקת, נהפוך הוא – קפאין גורם לשיתון יתר ומכאן אף לאיבוד נוזלים נוסף.

שימו לב לצבע השתן: זהו הסמן הטוב ביותר למצב ריווי הנוזלים בגוף (זאת במידה שאנו לא נוטלים תוספי תזונה או תרופות העלולים לשנות את צבעו של השתן). צבע השתן צריך להיות שקוף וצלול. צבע צהבהב בהיר אומר שכדאי לשתות בהקדם, בעוד שצבע צהוב חזק וסמיך מצביע על מחסור של ממש במשק הנוזלים בגוף.

שתו מים: ההמלצה לכלל האוכלוסייה בתנאים של חום קיצוני היא שתיית 8־10 כוסות מים ליום לפחות. כמובן שאנשים הנוטלים תרופות מסוימות (חלקן משתנות וחלקן מותנות בצריכת מים מוגבלת), או הנמצאים תחת פיקוח רפואי כלשהו, חשוב שיתייעצו ברופא המטפל על מנת להבין מהי כמות המים המומלצת עבורם. 70%

מגופנו הם מים ולנוזלים הללו תפקידים רבים: הם משמשים כממיסים של המזון בתהליך חילוף החומרים – תהליך המייצר את האנרגיה בגוף מהמזון שאותו אנו אוכלים. המים נושאים את חומרי המזון המובלים אל התאים, נושאים את חומרי הפסולת אל מחוץ לתאים ולגוף, מסייעים לווסת טמפרטורת הגוף ומגדילים את נפח הדם ובכך עוזרים לדילולו ולשיפור זרימתו.

אכלו מזונות קלילים: למזון שאנו צורכים יש השפעה גדולה על צינון הגוף. התזונה המומלצת ביותר בימים חמים היא תזונה קלילה, המבוססת על ירקות ופירות טריים ופחות על תבשילים. הירקות והפירות מכילים כמות גדולה של נוזלים ועוזרים להרוות את הגוף בנוזלים. בין היתר מומלצים העלים הירוקים והירקות הירוקים, כגון ברוקולי, נבטים מסוגים שונים, אבוקדו, מלפפון, אספרגוס, ארטישוק, חסה, תרד, צנון, ומבין הפירות: תפוח ירוק, מלון, נקטרינות, אבטיח, ענבים, פירות סגולים, כגון פירות יער ודובדבנים. כמובן שחשוב לשים לב לפירות בעלי אינדקס גליקמי גבוה, במידה שקיימת בעיה בריאותית דוגמת סוכרת.

אנשים בים, שרב (צילום: אבשלום ששוני)
אנשים בים, שרב (צילום: אבשלום ששוני)

הקפידו על לבוש מתאים: חשוב מאוד לחבוש כובע רחב שוליים, ללבוש בגדים קלילים ומאווררים שיעזרו בנידוף החום ולשהות בצל ככל הניתן. במצב שבו הטמפרטורות עולות והחום בחוץ הוא קיצוני הגוף נכנס למצב חירום שבו הוא מפעיל את כל המנגנונים שיעזרו לו לקרר את עצמו. אחד המנגנונים המרכזיים והחשובים הוא הזעה – נידוף של נוזלים מהגוף ועל ידי כך צינונו. ככל שנאבד יותר נוזלים ולא נדאג לקבלם חזרה, מצוקת הגוף תגדל ואיתה גם הסכנה להתייבשות ובהמשך אף למכת חום.

הימנעו מפעילות גופנית במהלך היום: מומלץ מאוד להימנע מביצוע פעילות גופנית בחוץ ובטח ובטח שלא בשמש. אם בכל זאת חייבים לצאת להתאמן בחוץ או לשהות בחוץ מאיזושהי סיבה, דאגו להשלמת נוזלים מתאימה ומספקת. זאת, מפאת סכנת ההתייבשות, שהיא מצב שבו חום הגוף עולה בצורה הדרגתית ואנחנו מאבדים נוזלים, ובהם גם מינרלים שונים, כגון מגנזיום, אשלגן, נתרן ועוד, החשובים לתפקודים שונים בגופנו ולשמירה על תפקודן התקין של מערכות הגוף השונות – הלב וכלי הדם, העצמות, מערכת העצבים וכו’. בהתייבשות קלה נחוש בתסמינים כדוגמת פה יבש, צמא מוגבר, אובדן תיאבון, כאבי ראש, סחרחורת, טשטוש. 

בשלב מתקדם יותר תתרחש ירידה בלחץ הדם, עלייה בקצב הלב. ואם תיגרם בסופו של דבר מכת חום, המוגדרת כבעיה בוויסות חום הגוף ועלייתו מעל ל־40 מעלות, יתקיים שינוי במאזן המלחים בגוף והירידה בלחץ הדם תמנע אספקת דם לאיברי הגוף ובעיקר למוח, לכליות ולכבד (מצב המוגדר כאי־ספיקת איברים) ומשם הדרך לאיבוד הכרה ומוות, חלילה, היא קצרה. 

הכותבת היא נטורופתית בחברת אקוסאפ.